Hej, er ved at sælge sommerhuset og har brug for al den info, jeg kan få om en sag, der er dukket op:
Ved inspektionen bemærkede inspektøren bjælkelaget under gulvet og mente, at det kunne være imprægneret med kreosot. Jeg tolker det ikke som en vurdering af, at det er sådan, men snarere at det kunne være sådan, men hvordan afgør man hvilket?
Huset er bygget mod slutningen af 60'erne og står på krybekælder.
Er taknemmelig for al den info, I kan tænkes have!
Ved inspektionen bemærkede inspektøren bjælkelaget under gulvet og mente, at det kunne være imprægneret med kreosot. Jeg tolker det ikke som en vurdering af, at det er sådan, men snarere at det kunne være sådan, men hvordan afgør man hvilket?
Huset er bygget mod slutningen af 60'erne og står på krybekælder.
Er taknemmelig for al den info, I kan tænkes have!
tjenare! at dette skulle være kreosot, kan man nok ikke afgøre bare sådan der. telefonstolper var tidligere imprægneret med kreosot. farven var brun. hvis du skal finde ud af, hvad det er, må du nok aflevere en bid til analyse.
Nu kan jeg ikke huske, hvor jeg har læst dette, men der er i hvert fald en undersøgelse, der viser, at kreosot i grunden ikke skal være farligt!jilted sagde:Hej, er på vej til at sælge sommerhuset og har brug for al den info jeg kan få om en ting, der er dukket op:
Ved inspektionen bemærkede inspektøren bjælkelaget under gulvet og mente, at det kunne være imprægneret med kreosot. Jeg tolker det ikke som en vurdering af, at det er sådan, men snarere at det kunne være sådan, men hvordan afgør man, hvad der er tilfældet?
Huset er bygget mod slutningen af 60'erne og står på torpargrund.
Jeg er taknemmelig for al den info I måtte have!
Co > Kan du huske, hvor du har læst det, så er jeg yderst taknemmelig 
Jeg er ikke særligt bekymret for, at det skulle være sådan, de jeg har talt med, som har haft lidt indsigt i byggemetoden for området på den tid, siger, at det ikke blev brugt, men det ville være rart at få det helt udelukket.
Jeg er ikke særligt bekymret for, at det skulle være sådan, de jeg har talt med, som har haft lidt indsigt i byggemetoden for området på den tid, siger, at det ikke blev brugt, men det ville være rart at få det helt udelukket.
Fik fat i en venlig person hos kemikalieinspektionen, der havde svar på tiltale 
For at bruge kreosotimprægneret træ i haver og legepladser skal træet være ældre end 30 år, efter den tid er koncentrationerne i træet faldet så meget, at risikoen er ubetydelig. Det betyder derimod, at bjælkelaget, som er 40 år gammelt, i vores sommerhus er helt risikofrit og kan blive siddende.
For at bruge kreosotimprægneret træ i haver og legepladser skal træet være ældre end 30 år, efter den tid er koncentrationerne i træet faldet så meget, at risikoen er ubetydelig. Det betyder derimod, at bjælkelaget, som er 40 år gammelt, i vores sommerhus er helt risikofrit og kan blive siddende.
Dette stemmer, hvis det er stolper eller sveller som er udenfor og udsættes for vejr og vind. Hvis det befinder sig i en grund, er niveauet sandsynligvis højere end hvis det havde været udenfor.jilted sagde:Fik fat i en venlig person hos kemikalieinspektionen, som havde svar på tiltale
For at anvende kreosotimprægneret træ i haver og legepladser, skal træet være ældre end 30 år, efter den tid er niveauerne i træet faldet så meget, at risikoen er ubetydelig. Det betyder til gengæld, at den 40 år gamle bjælkekonstruktion i vores sommerhus er helt risikofri og godt kan blive siddende.
Dog spekulerer jeg på, hvad det har for en reel påvirkning, hvis bjælkelaget er imprægneret med kreosot. Det er jo ikke stoffer, der bliver luftbårne, men det går ned i jorden, hvis det går nogen steder. Der bliver selvfølgelig problemer, hvis du skal rive huset ned, så skal du aflevere kreosot-materialet på en deponi.
Hvordan gik det med kreosoten?
Har selv et sommerhus, som vi er i gang med at bygge om, og opdager, at man åbenbart smurte kreosot på, da det blev bygget i 60'erne?
Skal man skifte bjælkelag, eller hvad gør man?
Har selv et sommerhus, som vi er i gang med at bygge om, og opdager, at man åbenbart smurte kreosot på, da det blev bygget i 60'erne?
Skal man skifte bjælkelag, eller hvad gør man?
Klik her for at svare