3,567 læst ·
2 svar
4k læst
2 svar
Krav til glasrækværk på tagterrasse/balkon
Synes det er lidt svært at finde rundt blandt reglerne. Men hvis man vil sætte glasrækværk rundt om en tagterrasse (ca. 3,5 meter højde), hvad er kravene at forholde sig til?
Som jeg forstår det, skal det være mindst 110 cm højt med højst 10 cm (?) luft under. Eller er det 5 cm, der gælder?
Så er spørgsmålet, om det skal være lamineret, eller om det er ok med hærdet. Jeg mener ikke, hvad folk synes er passende, men hvad reglerne faktisk foreskriver. Krav til glassets tykkelse?
Overvejelsen er jo selvfølgelig, om man kan bruge nogle af de billigere varianter fra Rusta, Jula etc.
Som jeg forstår det, skal det være mindst 110 cm højt med højst 10 cm (?) luft under. Eller er det 5 cm, der gælder?
Så er spørgsmålet, om det skal være lamineret, eller om det er ok med hærdet. Jeg mener ikke, hvad folk synes er passende, men hvad reglerne faktisk foreskriver. Krav til glassets tykkelse?
Overvejelsen er jo selvfølgelig, om man kan bruge nogle af de billigere varianter fra Rusta, Jula etc.
110cm højt, max 5 cm fra gulv. Lamineret glas hvis højden på altangulvet er over 2 meterSkärgårdsbyggare sagde:
Synes det er lidt svært at finde rundt blandt reglerne. Men hvis man vil sætte glasrækværk rundt om en tagterrasse (ca. 3,5 meter højde), hvad er kravene at forholde sig til?
Som jeg forstår det skal det være mindst 110 cm højt med højst 10 cm (?) luft under. Eller er det 5 cm der gælder?
Så er spørgsmålet om det skal være lamineret eller om det er ok med hærdet. Jeg mener ikke hvad folk synes er passende, men hvad reglerne faktisk foreskriver. Krav til glassets tykkelse?
Overvejelserne er jo selvfølgelig om man kan anvende nogle af de billigere varianter fra Rusta, Jula etc.
Kilde mål: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ken på trapplan inom den,minst 1,1 meter höga.
Kilde lamineret: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glas håller ihop om,skydd mot fall genom glas.
Jeg vil anbefale hærdet lamineret glas for den bedste sikkerhed. Det holder meget og man falder ikke igennem som med hærdet enkeltglas. Det giver desuden færre skæreskader, hvis man falder mod det sammenlignet med ikke-hærdet lamineret glas.
Hærdet lamineret mindst 4+4mm tykkelse. Men det afhænger af størrelsen på glassene.
Hærdet lamineret mindst 4+4mm tykkelse. Men det afhænger af størrelsen på glassene.
Klik her for at svare