Claes Sörmland
nino nino sagde:
Känns ju dumt att ändra om jag tänker bygga?
Hvad Skatteverket har for typkod for ejendommen har intet med byggetilladelseskravet at gøre.

• Synes
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hvilken typekode Skatteverket har for ejendommen, har intet med byggetilladelseskravet at gøre.
Man må vel ikke bygge en attefallare på 320? i hvert fald ikke lige så enkelt som på 220?

nino nino sagde:
Man må vel ikke bygge en attefallare på 320? i hvert fald ikke lige så let som på 220?
Og hvis jeg sætter kryds i, at jeg har nul i indkomst, selvom jeg tjener x antal tusindlapper på
deklarationen, så behøver jeg ikke betale skat

Claes Sörmland
nino nino sagde:
Man får vel ikke bygge en attefallare på 320? i alle fall ikke lige så enkelt som på 220?
Som sagt, det spiller ingen rolle hvilken kode ejendommen har. Det der spiller en rolle er om man har et en- eller tofamiliehus. Så snart man har det, kan man bygge attefallshuse i dens umiddelbare nærhed.

Tænk f.eks. en ejendom hvor der står en høj bygning med ti lejligheder i og på samme ejendom står seks rækkehuse. Det hele ejes af en BRF. BRFen kan bygge attefallshuse til hver og et af rækkehusene på trods af koden som ejendommen har ikke er 220.

• Synes
nino
  • Laddar…
G grovspacklarn sagde:
Og hvis jeg krydser af, at jeg har nul i indkomst, selvom jeg tjener x antal tusindlapper på
deklarationen, så behøver jeg ikke betale skat
I mit tilfælde betaler jeg mere, end jeg ville med den rette typekode.
Det er jo ikke sådan, at jeg har ændret eller gjort noget for at få 220, det var en fabrik fra begyndelsen, så allerede der burde det jo have været forkert typekode.

Men da der ikke er nogle større forskelle på 220 og 320, så vil jeg lave ændringen hos skv, så det også bliver korrekt der, og spare 4000/år på det.

nino nino sagde:
I mit tilfælde betaler jeg mere, end jeg ville med den rigtige typekode
Det er jo ikke sådan, at jeg har ændret eller gjort noget for at få 220, det var en fabrik fra starten, så allerede der burde det jo have været den forkerte typekode.

Men da der ikke er de store forskelle på 220 og 320, vil jeg foretage ændringen hos skv, så det også bliver korrekt der, sparer jo også 4000/år på det
Ved ikke rigtig, hvor mange gange det skal siges, at det ikke handler om typekode

Hvordan ved byggesagsbehandleren, hvilket hus der søges byggetilladelse på?
Det skal nok tilføjes, at jeg aldrig har lavet en udbygning eller bygget nyt, så jeg har aldrig udfyldt en byggetilladelsesansøgning (men det har I vel regnet ud allerede)

Claes Sörmland
nino nino sagde:
Hvordan ved byggetilladelsessagsbehandleren, hvad det er for et hus, der søges byggetilladelse på?
Skal nok tilføjes, at jeg aldrig har lavet nogen udbygning eller bygget nyt, så jeg har aldrig udfyldt en byggetilladelsesansøgning (men det har I vel regnet ud allerede)
De behandler ud fra de oplysninger, som bygherren indsender, f.eks. tegninger.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hvis du venter til 1. december, ændres byggelovgivningen, og du kan skifte farve på taget uden byggetilladelse. Forslaget skal vedtages i Folketinget i oktober. Det, der kan sætte en stopper for denne nyvundne frihed, er, hvis dit hus indgår i et bevaringsværdigt bebyggelsesområde, at det anses som kulturelt bevaringsværdigt. For eksempel kan et homogent, fint bevaret millionprogramområde med brune nuancer nogle gange opfattes af fagfolk som bevaringsværdigt. Kommunen kan svare på, om de vurderer, at det er tilfældet. I det undtagelsestilfælde kræves der så byggetilladelse.
Men det bliver vel ikke frit frem bare fordi kravet om byggetilladelse forsvinder? Det er jo de samme regler om forsigtighed i BBR, man skal følge uanset h

Claes Sörmland
useless useless sagde:
Men det bliver vel ikke frit frem bare fordi kravet om byggetilladelse forsvinder? Det er jo de samme regler om hensyn i BBR, man skal følge uanset m
Ja, man skal jo følge eventuelle bestemmelser om farver i lokalplanen og må ikke skabe betydelig gene for naboerne.

Der er heller ikke noget direkte forbud mod at skifte farve på et tag, hvis man har lyst til det; der er jo ikke noget strengt bevaringskrav i PBL undtagen for bevaringsværdige bygninger og bebyggelsesområder, loven er ikke en helt konserverende lov.

Hensynskravet har jo haft en svag position i PBL og er mest blevet aktualiseret i forbindelse med ansøgninger om byggetilladelse eller anmeldelse, når sagsbehandleren mener, det er relevant. Jeg har fx ikke hørt om tilfælde, hvor tilsynet har slået til, fordi man har renoveret væk sit udprægede funkiskøkken i det gamle parcelhus eller det tidstypiske brune badeværelse i 70'er-lejligheden. Selvom begge tilfælde i teorien omfattes og måske beskyttes af hensynskravet.

Det er jo dette, der altid har været mærkeligt med svensk byggelovgivning; når man er endt i kløerne på en medarbejder hos byggesagsafdelingen gennem en ansøgning om byggetilladelse eller anmeldelse, har kravene til en foranstaltning været meget højere end hvis foranstaltningen ikke har krævet tilladelse eller anmeldelse. Rigtig meget dobbelte standarder og vilkårlighed med andre ord, som nu mindskes med mindsket tilladelses- og anmeldelsespligt.

Senest redigeret:
  • Synes
useless
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.