Læste i en bog på biblioteket, der handlede om hyttebyggeri, at man skulle starte med gavlene, de havde forlænget lægterne, så de gik op til tagets underkant. Man sparede således en spær (måske) per gavl, fordi man kun sømmede hanebånd og underramme på ved gavlene og derefter lagde underbeklædningen på. Og så spær c-c 120 imellem som normalt.

Bliver dette stærkere end hvis man bygger fire ens vægge (altså med samme højde) på betonpladen, rejser dem op og sætter spær hele vejen? Det bliver jo nemmere at sammensætte remmen, hvis væggene er lige høje.

/Anders
 
Jeg fulgte samme metode som bogen på mit seneste bygge.
Gør man sådan, så har man jo intet hammarband overhovedet på to sider, så intet problem med det.
Derimod indsatte jeg en stående 45X145 i omtrent samme højde som hammarbandet. (Meget praktisk at sammensætte asfabord på).
Så placerede jeg en komplet tagstol mod de opstående regler.
Det dejlige med denne metode er, at man får to ultrastabile tagstole, og så er det bare at CC måle de andre ind, så står hele taget rigtigt med det samme.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.