Mange professionelt byggede træhuse har panelsøm, der er meget dybt forsænkede (4 mm dybt, så de må have brugt sømpistol).
Jeg skal selv sætte panel op til sommer, og mit spørgsmål er så: Skal vi stræbe efter forsænkede søm, eller er det bedre, hvis sømmene er i niveau med panelet? Umiddelbart føler jeg, at hvis man forsænker, bliver der et hul i træet, hvor fugt kan samle sig, og desuden en masse ødelagte fibre, hvilket blotter en slags endetræ i miniature.

Har også set terrassekruer forsænket på samme måde af "proffer". Der burde det jo virkelig blive vandansamlinger, da overfladen er vandret?!
 
Bob_the_builder
Sømmenes hoved skal flugte med panelbrædderne.
 
Dejligt, så virkede min hjemmelavede logik  :)
Men hvorfor er så mange professionelle job så dybt forsænkede, er det svært at indstille den rigtige skydedybde (kraft) på en sømpistol? Vi overvejer nemlig at evt. anskaffe en sådan, men jeg vil jo ikke have, at det skal blive et dårligere resultat bare fordi vi vil være bekvemme...
Råspont på tag og yderpanel er det, vi tænkte at bruge den til, smart eller dumt?
Søm til sømpistol har vel en mindre hoved (?) er det en ulempe, man bør tage med i betragtning?
 
Det er ikke svært at indstille MEN fordi det hele tiden er samme slagkraft, så bliver det forskellige dybder fordi panelet/nagelisten har forskellig hårdhed (knaster m.m.) Tricket er at justere trykket, så sømmet kun går ind et par mm, så kommer der jo nogle søm ikke ind tilstrækkeligt, så må man gå efter og dorn (hammer/dorn) disse! Dette sker omtrent ved hver 20. søm, ifølge mig ;)

Hvor meget sømmet skal gå ind i panelet kan jo diskuteres. Jeg mener personligt at almindelig søm skal være i niveau med panelet pga. det større hoved mens skydesøm skal gå ind en/to millimeter - ser ligesom mere gedigent ud. De, der ikke vil se sømrækkerne, kan vel lime deres panel op i stedet 8-)

Sømpistol er ekstremt god, jeg har skrevet ret meget om dette, så bare søg!

Ja, mindre hoved men dette kompenseres af pålagt lim på sømmet alt. riller så den sidder mindst lige så godt/bedre som almindelig søm!
 
Jo, brugte 12 uger i sommer på panelet og holder stadig på, det tager lidt tid som sagt:

panel.jpg

Tipset om skråkappede spærlægter kørte jeg også med, selvom det føltes lidt overkill, men det var jo så sjovt at bruge den da nye byggesav!

Jeg købte også specielle sømpistolspiger til panelspikning, de har en afklippet spids som gør, at træfibrene kun klippes af og ikke bøjes fra hinanden med risiko for revner. Jeg brugte også Grabbers panelskruer til at fastgøre panelet oppe/nede, inden man var sikker på, at man havde målt rigtigt for vinduer/døre/ventiler m.m.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.