8,737 læst ·
33 svar
9k læst
33 svar
Kontrollér pæl / luftbobler
Tak for forslaget! Men jeg forstår ikke helt, mener du at jeg skal erstatte plinten med en træstolpe? Altså i princippet fastgøre en stolpesko/betongplint på klippen og så en stolpe på den? Hvis det er tilfældet, har jeg tidligere overvejet det selv, for det virker jo meget enkelt, men kan stolpen bære lasten?Stickan56 sagde:
Som frihopper siger, kan det udføres på forskellige måder, du skal lave en betonfundament på klippen, der er mindst 40 cm høj og ca. 40X40 cm firkantet, for at få ned fastgørelsesjernene til at stå godt på klippen.
Hvis du bare bruger en solid stolpe, holder det, for eksempel skrue 3 stk. 125X45 sammen til en stolpe, det, der kan være et problem, er at få fastgørelsesjernene til at komme rigtigt i afstand for at fastgøre stolpen, det plejer at blive lidt skævt uanset hvad man gør.
Hvis du bare bruger en solid stolpe, holder det, for eksempel skrue 3 stk. 125X45 sammen til en stolpe, det, der kan være et problem, er at få fastgørelsesjernene til at komme rigtigt i afstand for at fastgøre stolpen, det plejer at blive lidt skævt uanset hvad man gør.
Præcis som "Rævlyan" skriver, skal du støbe en sokkel først, som billedet beskriver.F frihopper sagde:
Stickan
Det føles jo unægteligt som et fristende forslag!
Kunne man tage en sådan stolpe:
https://www.hornbach.se/shop/Stolpe...A-95x95x4200-mm/7189159/artikel-detaljer.html
Skal fundamentet være så stort? En almindelig plint er jo kun 19 cm i diameter. Med dette volumen, hvis jeg har regnet rigtigt, bliver det ca. 64 liter grovbeton, hvis den er 40 cm høj og 40 * 40 cm i areal. Det bliver jo mere beton end en standardplint på 19 cm på 140 cm (ca. 40-50 liter).
Kunne man tage en sådan stolpe:
https://www.hornbach.se/shop/Stolpe...A-95x95x4200-mm/7189159/artikel-detaljer.html
Skal fundamentet være så stort? En almindelig plint er jo kun 19 cm i diameter. Med dette volumen, hvis jeg har regnet rigtigt, bliver det ca. 64 liter grovbeton, hvis den er 40 cm høj og 40 * 40 cm i areal. Det bliver jo mere beton end en standardplint på 19 cm på 140 cm (ca. 40-50 liter).
Den stolpe du linker til er vel sådan, en ren stolpe har evnen til at vride sig, og det kan ikke stoppe.
Derfor at skrue nogle sammen, lidt groft men den skal stå mod noget på undersiden med.
Det med plinten, den skal være ret grov og høj, okay måske 30x30 bred og jernene skal være mindst 20 cm høje, for at jernene skal sidde ordentligt, derefter nogen armering i firkant på plinten så den ikke kan sprække samt nogle ekstra dubbe, den ligger løs på klippen
Beton hæfter ikke på klippe
Kan lave en skitse på det, ellers i stil med, hvad der er fremkommet tidligere, med lidt modifikation
Derfor at skrue nogle sammen, lidt groft men den skal stå mod noget på undersiden med.
Det med plinten, den skal være ret grov og høj, okay måske 30x30 bred og jernene skal være mindst 20 cm høje, for at jernene skal sidde ordentligt, derefter nogen armering i firkant på plinten så den ikke kan sprække samt nogle ekstra dubbe, den ligger løs på klippen
Beton hæfter ikke på klippe
Kan lave en skitse på det, ellers i stil med, hvad der er fremkommet tidligere, med lidt modifikation
30 cm høj * 30 cm * 30 cm lyder behageligere. Grunden til tøven er, at dette er Stockholms skærgård, og det er et rent helvede at slæbe ting til huset, der står midt på øen. Så bliver det derimod 27 liter, typisk 2 sække grovbeton, hvilket føles mere OK. Så længe det fungerer holdbarhedsmæssigt selvfølgelig!R rävlyan sagde:Den stolpe du linker til er vel sådan, en ren stolpe har evnen til at vride sig, og det kan ikke stoppes. Derfor at skrue nogle op, lidt groft, men den skal stå mod noget på undersiden også. Det med fundamentet, det skal være ret groft og højt, okay måske 30X30 bredt, og jernene behøver mindst 20 cm højt, for at jernene skal sidde ordentligt, så nogle firkantede armeringer i fundamentet, så det ikke kan revne samt nogle ekstra dyvler, den ligger løs på klippen. Beton hæfter ikke på klipper. Kan lave en skitse af det, ellers i stil med hvad der tidligere er fremkommet, med lidt modifikation
Jeg forestiller mig følgende konstruktion:
Bygger form. Dybler 3 stk. armeringsjern 10 mm i klippen med ankermasse 29 cm af fundamentets 30 cm. På med grovbeton og så ned med 50 cm fundamentjern, som så er 20 cm over fundamentets overflade. Skruer sammen 3 stk. 145*45-regler trykimprægnerede, som jeg fastgør med varmforzinket gevindstang M12 på to steder ifølge Stickans skitse. Så fastgør jeg 145*45-stolpen i ramereglen på huset med vinkeljern. Fungerer?
Det er behandlet i en anden tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelklagsregel-utanfoer-plintarna.291888/#post2668196, men det handler om at det formodentlig var dårligt gjort fra starten, for snart 40 år siden, at den yderste rammebjælke på huset ligger meget tæt på kanten af plintarna (som er lige) og på en plint helt "faldet" af.R rävlyan sagde:
Edit: andet brugernavn dengang, som jeg har glemt adgangskoden til.
Hvis du skal skrue to eller flere reglar sammen til en stolpe, så køber du sådan en skrue, de trækker fint.
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
6,5X90mm hvis du bruger 45X90 eller 45X120 reglar.
Stickan
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
6,5X90mm hvis du bruger 45X90 eller 45X120 reglar.
Stickan
Senest redigeret: