Hej!

Jeg er i gang med at støbe nye pæle UNDER et hus, hvor pælene er dårlige.

1. Hvor vigtigt er det at røre rundt med en planke eller lignende for at forhindre luftbobler? De to pæle, jeg har støbt, har jeg ikke haft mulighed for at røre rundt med en planke, men har rystet røret, inden det hærder, så luften forsvinder og betonen pakkes.

2. Alternativ til planke at røre rundt med? En eller anden form for teleskop-værktøj, som man kan vinkle ned i pælerøret, når man er under huset?

3. Er der nogen måder at kontrollere, om en pæl er blevet god?

Pælene er ca. 1,5 meter høje, 19 cm i diameter, står på klippegrund og er forankret med 3 stykker armeringsjern à 10 mm per pæl i klippen med ankermasse.

I betonindustrier, har de maskiner som vibrerer støbeformen.

Det er vel lidt det samme som at du ryster på formrøret.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Beton som du blander selv bør vibreres (også fabriksblandet nogle gange), især når det drejer sig om så høje plinte. Lej en elektrisk stavvibrator hos Ramirent eller Cramo.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Tips: Googla ikke "stavvibrator" med arbejdscomputeren...:oops:

• Synes
NoOne2k og 5 andre
  • Laddar…
Tak for alle svar! Er der nogen måde at kontrollere en eksisterende plint? For eksempel om der er opstået luftbobler i en, jeg har lavet for nylig? Tage paprøret af og tjekke..?

Har du en delta- eller plansliber kan du køre med den på støberøret i et minut for at vibrere.
Selv en krum 75mm søm i boremaskinens chuck vil generere vibrationer nok til at vibrere et fritstående støberør.

• Synes
frihopper og 1 anden
  • Laddar…
C corre sagde:
Ha du en delta eller plansliber kan du køre med den på forskallingsrøret i nogen minut for at vibrere.
Selv en skæv 75mm søm i chucken på boremaskinen vil generere vibrationer nok til at vibrere et fristående forskallingsrør.
Tak for svaret!

Hvordan går jeg til værks med en sliber, sætter jeg den mod røret eller?

Jeg har en PSM 100 A
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/psm-100-a-3165140718028-199909.jsp

Hvordan går jeg til værks med en skæv søm og boremaskine?

Tryk slipsålen mod støberøret og kør med sliberen. Intet sandpapir på.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
R
Kan du se ned i røret med spejl og lommelygte ?

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Stickan56
F frihopper sagde:
Hvordan gør jeg med en slip, sætter jeg den på røret eller?
Ja, eftersom hvad jeg forstår, at du har problemer med at stikke noget ned i røret. Kør i omgange. Sen måske findes der kraftigere maskiner end din?

Stickan

• Synes
frihopper
  • Laddar…
R rävlyan sagde:
Kan du se ned i røret med spejl og lommelygte ?
På den ene side. Men det er jo helt plant, i princippet, på toppen. Ser en plan overflade af beton.

R
Rørene står nok direkte mod bjerget med en lille sprække,
Ret ind rørene for centrum og i lod, slå i ca. 1 dm beton og bank på røret så det svulmer ud nederst, og vent til dagen efter. Da sidder rørene fast i bunden og flytter sig ikke til siden.
Så er det frit frem at fylde 1 dm ad gangen og vibrere med noget mod røret, samt se ned om der ligger lidt vand på oversiden, så er luften væk.
Har du en jern hele vejen op, er det nok nødvendigt på så lange stolper.

Stickan56 Stickan56 sagde:
Ja, eftersom hvad jeg har forstået at du har problemer med at sætte noget ned i røret. Kør i omgange. Måske findes der kraftigere maskiner end din?

Stickan
Fremgangsmåden har været sådan hidtil, at på grund af det trange rum har jeg skovlet i med en lille spartel i røret, så efter måske halvdelen er fyldt, svært at sige, har jeg rystet/gyngede røret. Så fyldt op til måske 30 cm under huset hvor paprøret slutter og rystet igen og fyldt på resten. Så, næsten direkte efter det nedre paprør er fyldt, har jeg sat resten af paprøret på, 30 cm, og fyldt det og tapet det øvre paprør sammen med det nedre. Har gjort det i to omgange, altså at det nedre rør er måske 120 cm, og det øvre er 30 cm, for at det går hurtigere at fylde når jeg har lidt plads og så det ikke har været muligt at trække paprøret på armeringsjernene hvis det strakte hele vejen op til huset.

R
Du har jo 2 dele, som du siger, så kan du stoppe jern i den første del, der stikker lidt op, og derefter sætte et andet ned, der går forbi det første, der bliver en samling dér, men det bliver stærkt nok.
Derefter, det med at fylde 30 cm er for meget, kun 10 cm ad gangen, ellers er det svært at få luften ud, og det bliver bare meget lettere at få vibreret betonen.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
R
Har du en boremaskine med slag, så kan du sætte en så stor bolt som muligt i den og vibbere mod røret, det fungerer godt, luften går ud. Tjek hele tiden at der kommer vand op på oversiden af det du har slået i, inden ny beton hældes i og ikke mere end 10 cm. Det bliver meget hældning og tager tid, men bare acceptere situationen og arbejde videre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.