SBH:
Interessant. Du må gerne lægge en enkel principskitse op af din konstruktion. Behøver ikke være nogen avanceret tegning. Alle tips og idéer modtages med taknemmelighed
Ja men det er jo aldeles strålende! Det er en fordel at få ned totalvægten ved at undgå modvægten. Døren vil alligevel føles så stabil og gedigen, som vi ønsker den, da jeg mistænker, at totalvægten vil komme til at ligge omkring 80kg med rør og det hele.
Et lille men er dog, om jeg kan justere den vinkelændring af bundbjælken, der opstår, når jeg fjerner modvægten og lader de bageste hjul hvile mod overkanten af skinnen i stedet. Forskellen mellem hjuldiameteren og indvendig højde på skinnen er ca. 6mm, og der er meget lidt justeringsmulighed i fastgørelsen af bjælken mod hjul!
Hvis det ikke går, er det jo bare at sætte modvægten på igen!
Har du noget forslag til en enklere konstruktion end denne? Henviser til SBHs indlæg! Har svært ved at se, hvordan man skulle kunne opnå stabilitet i bund og top samt justeringsmuligheder med en enklere konstruktion, når det drejer sig om et så tungt dørblad!
Det burde være muligt at justere en hel del med wiren. Lad wirekraften blive ført ind i dørbladet uden omveje, og sæt det andet fastgørelsespunkt tæt på forhjulene, så bliver det nok godt. Med en vantskrue kan du finjustere hældningen.
Hvis du vil kompensere for sløret i skinnen på anden måde, kan du jo lægge en metaltape, fx 5 mm tyk, i bunden af skinnen, baghjulene vil så komme op et stykke. Forudsætter selvfølgelig, at hjulene skal køre mod en plan overflade.
Har i øvrigt ingen bedre forslag på stående fod, men det ville være interessant at se SBHs løsning.
Tak så meget for tipsene og enormt stort tak for hjælpen. Lægger op et par billeder, når det er klart, så kan du se slutresultatet.
Med venlig hilsen,
Himneck
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.