Hej!
Undrer om der findes nogen konstruktør her på forummet, som kan hjælpe mig med et spørgsmål?

Jeg har brug for et 2500mm langt firkantrør, som skal være 30 mm bredt med en godstykkelse på 3mm, som jeg skal belaste ifølge følgende;

0 mm støtte
1250mm støtte
1875mm 100kg last

Spørgsmålet er:
Hvad skal jeg have for højde på firkantrøret, for at nedbøjningen på 2500mm skal blive mindre end 5mm hhv. 0mm

Tak på forhånd.
Himneck

Bjælkehøjde 83 mm giver ca. 5 mm nedbøjning, (hvis jeg har regnet rigtigt).

Hej Granngubben!
Tak for dit svar. Det var meget venligt af dig at hjælpe mig med dette. Bliver det så "høj" profil for at opnå max 5mm nedbøjning? Det var som f..n. Troede at det skulle nærme sig 0mm ved den højde. Havde håbet på at lande omkring 50mm højde for at holde mig under 5mm. Måske dumt spørgsmål men jeg antager at du har regnet på stående profil?!
// Himneck

Kommer det være synligt?
Hvor højt må det være?

Himneck sagde:
Måske dumt spørgsmål, men jeg antager, at du har regnet på stående profil?!
// Himneck
Ja, jeg antog stående profil (last og udbøjning i bjælkesnits stive retning).
Du har brug for et inertimoment I på ca. 504 000 mm4 for ikke at overskride 5 mm nedbøjning i bjælkeenden. Firkantprofil KKR80x40x3 har I = 523 000 mm4.

Hej Enk Projektet!
Den kommer til at sidde helt skjult. Det er en del af en skydedørskonstruktion. Princippet er det samme som i store frit hængende industrigitterlåger. Helst vil jeg ikke have, at højdemålet overstiger 50mm. Jeg kan poste en principskitse, når jeg kommer hjem i dag. Der er også mulighed for at modvirke nedbøjning med en spændevajer.

Senest redigeret:
Granngubben sagde:
Ja, jeg antog stående profil, (last og udbøjning i bjælketværsnittets stive retning).
Du har brug for et inertimoment I på ca. 504.000 mm4 for ikke at overskride 5 mm nedbøjning i bjælkeenden. Firkanttube KKR80x40x3 har I = 523.000 mm4.
Troede jeg kunne slippe nemt ved blot at få bekræftet, at det ville være nok med en 50mm bjælke i bunden af konstruktionen for at holde mig inden for rammerne og lade resten af konstruktionen holdes udenfor, men jeg tror, det er nemmest, hvis jeg vender tilbage med en komplet skitse af, hvad jeg vil konstruere. De resterende dele af konstruktionen modvirker nedbøjningen, så det går måske at klare sig med en tyndere bjælke alligevel, hvis jeg er heldig!

Senest redigeret:
Det ville være interessant at se en skitse af din konstruktion.

Hej Granngubben!
Skitsen er på vej. Vi blev ramt af et strømafbrydelse i lørdags som resulterede i, at min computer crashede totalt. Tror, at jeg har fået styr på den nu, så jeg kan nok sende et par billeder i aften, hvis alt går godt!

Her kommer et par skitser af konstruktionen.
Nedbøjningen af den nederste bjælke i rørkonstruktionen bør holdes under 5 mm i punkt A for at kunne modkompenseres i fastgørelsen af bjælken i den anden ende, punkt B. Desværre kan punkt B og C ikke forbindes for at stabilisere konstruktionen.
Skitse af en rørramme konstruktion med punkter A, B, C. Dørblad vægt vises, inkluderer målinger og spængevajer til stabilisering. Skitse af en dørkonstruktion med stregtegnede komponenter: skydedør, modvægt, stænger, og åbning. Noter indikerer stabilitetspunkter og funktioner.
Det, der ses til venstre for modvægten, er en spændevajer som en ekstra mulighed for at kompensere nedbøjningen.

Senest redigeret:
Så forstår vi, hvad du tænker på at bygge. Et par overvejelser:

I dit første indlæg skriver du 100 kg last. Skitsen viser et dørblad på 50 kg.

Dørbladet burde kunne fungere som en stiv skive. Hvis dørbladet er fastgjort til bjælken, så bjælkebøjning forhindres mellem 1250 og 2500, får du et helt andet lastfald. Så klarer du dig med en lavere bjælke.

Granngubben:
Jeg fik en foreløbig vægt fra snedkeriet på næsten 100kg, men da jeg fik den leveret, vejede den kun 49kg, hvilket jo selvfølgelig er positivt. Jeg troede, jeg allerede havde nævnt dette i tråden, men det havde jeg jo ikke!

Lyder godt, hvis bladet fungerer som en stiv plade. Den vertikale bjælke samt overlægningen vil blive skruet fast i dørbladet, men i underkanten bliver det lidt sværere at nå og fastgøre 2500 bjælken i uk blad. Hele stålrammen kommer i dele og samles på stedet inde i indervæggen, som skjuler skydedøren i åben position. Hvis det ikke er nødvendigt for stabiliteten, undgår jeg gerne fastgørelsen i underkanten.

Ja, håber at også prisen på døren blev halveret:)

Jeg forstår, at du ikke ønsker at fastgøre døren i bjælken, men måske kan du få en fastgøringspunkt i bjælkeenden, (mod dør-siden).

Den foreslåede wireafstivning er en god idé, der giver dig mulighed for at justere dørens hældning, (kan blive endnu mere effektiv, hvis fastgørelsespunktet i bjælken placeres tættere på modvægten).

Hvis modvægten belaster bjælken, som det ser ud på skitsen, så kompenserer det en del af nedbøjningen fra dørens vægt.

S
synd at jeg ikke skitserede mine "modvægt"s-døre.
i princippet kun nogle få skiver og en større modvægt i selve døren.
i hvert fald dobbelt så lille som din konstruktion

Grannen:
Desværre til prisen. Derimod blev momsen tilføjet. :(
Jeg kan nok få sat et par skruer i underkanten med lidt arbejde.

Tanken med wiren er primært for at kunne finjustere vinklen på dørbladet. Jeg kan placere fastgørelsen af wiren længst tilbage ved modvikten, hvis det er nødvendigt.

Der er også en anden mulighed som alternativ til modvægt, og det er at lade de bagerste hjul "hænge" i overkanten af skinnen. Skinnen er en omvendt loftsskinne for hængende skydedøre, så den er jo egentlig lavet netop til denne type belastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.