Hej søger tips til konstruktion, der er holdbar og har lav pris. Noget bjergrigt/stenterræn samt noget kuperet. Ja, jeg ved, at det kræver byggetilladelse. Tak på forhånd 🤗

K
B Brittis61 sagde:
Hej søger tips på konstruktion som er holdbar og har lav pris. Noget bjergrigt/stenet samt noget kuperet. Ja jeg ved, at det kræver byggetilladelse. Tak på forhånd 🤗
120 kvm plank vil desværre altid være dyrt.
Hvilket resultat søger du/hvad vil du opnå med planket? Formålet bør påvirke udformningen.

K Kardan79 sagde:
120kvm plank vil desværre altid være dyrt.
Hvilket resultat søger du/hvad vil du opnå med planket? Formålet bør påvirke udformningen.
Tak, ja jeg forstår, at det bliver dyrt. Formålet er at helt afskærme indsigt og eventuelle indtrængen fra nabogrunden. Det skal ikke være muligt at gå imellem.
Men hvis jeg tænker lidt konstruktivt, så er det at støbe søjler, hvor det er muligt med ca. 3 m imellem. Jern i klippen, hvor det er nødvendigt. Stolper trykimprægneret 95/95 måske?

Behøver det være et plankeværk? Eller kan det gå godt med et nethegn og en eller anden hyggelig plante, som forhindrer indkig? Hegnet kan så dækkes med væv, mens planterne etablerer sig.

Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Behøver det være et plankeværk? Eller kan det gå godt med et nethegn og nogen hyggelig plante som hindrer indsyn? Hegnet kan da dækkes med væv imens planterne etablerer sig.
Det skal være et plankeværk, så man ikke ser det meste på den anden side.

B Brittis61 sagde:
Hej søger tips til konstruktion som er holdbar og har lav pris. Noget bjergrigt/sténigt samt noget kuperet. Ja, jag ved, at det kræver bygglov. Tak på forhånd 🤗
Her findes lidt inspiration, https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
Hvad er definitionen på lav pris? Meget virke kommer til at gå til, og meget malerarbejde bliver det, hvis du skal have farve på planket.

Hm, er det et nøgenbad på den anden side 😉.

Støbte stolper er vel det, der gælder. Det bliver jo et stort vindfang med 60 meter plankeværk, så bedst at forankre det ordentligt. Måske er der også brug for skråstivere afhængigt af, hvordan vindene plejer at være i området.

Angående at plankeværket skal være holdbart og have en lav pris, tror jeg det bliver svært at kombinere. Specielt hvis du har tænkt dig at lade håndværkere bygge det op.
I denne tråd fra juli 2024 blev der givet et tilbud på 400.000 for et plankeværk med lignende mål.
Gør du alt arbejdet selv, kommer du nok afsted med måske 40-50.000 for materialet. Plus et antal ugers fysisk arbejde.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-en-rimlig-kostnad-for-plank.524292/

• Synes
Brittis61
  • Laddar…
K Kane sagde:
Her er lidt inspiration, [link]
Hvad er definitionen på lav pris? Der vil gå meget træ til, og der bliver meget malerarbejde, hvis du skal have farve på plankeværket.
Tak, ja det ved jeg, at der går meget træ til, men kan man bruge noget andet end trykimprægnerede planker i almindelig forstand, f.eks. det ydre halvrunde med barken tilbage, som bliver fjernet på savværket inden plankerne saves ud?

Selvfølgelig kan du bruge rester fra savværker, usikker på hvad lige den del du beskriver kaldes.
Men spørgsmålet er, om det bliver billigere set over 20-30 år som plankerne burde holde. Ubehandlet træ vil sandsynligvis skulle vedligeholdes nogle gange med olie/maling.

Savresterne er ujævne og skal sandsynligvis kløves for at kunne fastgøres tæt op ad hinanden.

Træ med barken tilbage bliver i og for sig en meget god faunadepot, for nogle af de lokale insekter vil gerne lægge deres æg der, og larverne vil trives godt i det døde træ.

Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Selvfølgelig kan du bruge rester fra savværket, usikker på hvad lige den del du beskriver kaldes.
Men spørgsmålet er, om det bliver billigere set på 20-30 år, som planket burde holde. Ubehandlet træ vil sandsynligvis skulle vedligeholdes et par gange med olie/maling.

Savresterne er ujævne og skal sandsynligvis kløves for at fungere og fastgøres tæt op ad hinanden.

Træ med bark tilbage bliver til gengæld en meget god faunadepot, da nogle af områdets insekter gerne vil lægge deres æg der, og larverne vil leve godt i det døde træ.
Gode tanker der, tak🤗 må tjekke med savværkerne

B Brittis61 sagde:
Tak ja det ved jeg, at der går meget træ til, men kan man bruge noget andet end trykimprægneret planker i almindelig forstand, f.eks. det ydre halvrunde med barken tilbage, som fjernes i savværket, inden plankerne saves ud?
Alt er muligt.
Har du undersøgt med kommunen, om byggetilladelse bliver muligt at få?

K Kane sagde:
Alt er muligt.
Har du undersøgt med kommunen, om byggetilladelse bliver muligt at få?
Nej, det har jeg ikke gjort endnu, men selvfølgelig inden jeg investerer så mange penge👍

Suvi5700
B Brittis61 sagde:
Gode tanker der tak🤗 må tjekke med savværkerne
Min ven købte meget billigt fra et savværk. Det fik et rustikt og ret pænt udtryk. Det var ikke skalker, men savet med barkkanter

• Synes
Brittis61
  • Laddar…
Vender du den savede side eller den største side mod hinanden, så fungerer spild, selvom det bliver mere puslespil.

Jeg ville bestille færdige sektioner til, hvor sådanne fungerer, og løse færdigskåret brædder til resten.

• Synes
Brittis61
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.