Min lejlighed har tidligere været en erhvervslokale, inden den blev omdannet til en ejerlejlighed. I lejligheden er der meget teknik i loftet, blandt andet ventilations- og vandrør. Jeg er nu begyndt at indrette et af rummene og planlægger at sænke loftet. Det er et rum på ca. 1850x3500 mm, hvor den ene lange væg er i beton (mod trappeopgangen), den tilsvarende langside er af træ (trælægter, krydsfiner og gips). De to korte vægge er dobbelt gips på stålregler.
Jeg har brugt 45x70 trælægter til at bygge en "ramme" rundt om hele rummet i den ønskede lofthøjde, lige under det laveste rør, et isoleret koldvandsrør. Jeg har placeret lægterne med 600 mm centerafstand, så spændvidden bliver ca. 175 cm for lægterne. Jeg har fæstnet en lægte oven på konstruktionen, som jeg derefter har fastgjort med stålbånd til loftet for at modvirke, at loftet buer ned på grund af tyngdekraften.
Da det er et ret smalt rum, og 3500 bliver en passende længde for standard byggemål, overvejer jeg at skrue 3 stk. 12,5x1200x2400 gipsplader op, som skæres til 1850. Gyproc ErgoLite, der vejer lidt under 20 kg pr. plade. Men jeg har læst, at man bør have mindre c/c, når man monterer gips i loft. Hvor vigtigt er det? Det virker helt urealistisk for mig, at det kan begynde at hænge i et tørt indendørsmiljø, hvis man bruger 600 mm centerafstand, især med letvægtsgips.
Jeg tager gerne imod tips angående både konstruktionen i sig selv, men også om c/c for at montere gips i loft. Er der nogen, der har prøvet dette med "let" gips, eller almindelig for den sags skyld? Hvad mener I kyndige derude? 😀
Jeg har brugt 45x70 trælægter til at bygge en "ramme" rundt om hele rummet i den ønskede lofthøjde, lige under det laveste rør, et isoleret koldvandsrør. Jeg har placeret lægterne med 600 mm centerafstand, så spændvidden bliver ca. 175 cm for lægterne. Jeg har fæstnet en lægte oven på konstruktionen, som jeg derefter har fastgjort med stålbånd til loftet for at modvirke, at loftet buer ned på grund af tyngdekraften.
Da det er et ret smalt rum, og 3500 bliver en passende længde for standard byggemål, overvejer jeg at skrue 3 stk. 12,5x1200x2400 gipsplader op, som skæres til 1850. Gyproc ErgoLite, der vejer lidt under 20 kg pr. plade. Men jeg har læst, at man bør have mindre c/c, når man monterer gips i loft. Hvor vigtigt er det? Det virker helt urealistisk for mig, at det kan begynde at hænge i et tørt indendørsmiljø, hvis man bruger 600 mm centerafstand, især med letvægtsgips.
Jeg tager gerne imod tips angående både konstruktionen i sig selv, men også om c/c for at montere gips i loft. Er der nogen, der har prøvet dette med "let" gips, eller almindelig for den sags skyld? Hvad mener I kyndige derude? 😀
Jo, den findes i 1200mm. Deres hjemmeside var lidt besværlig, men her er den: https://www.gyproc.se/produkter/gip...r/gyproc-ge-13-ergolite#marketing-descriptionmaah sagde:
Klik her for at svare