Altså, balksko i kortvæggen, reglar på omtrent 3 meter til bærelinjen hvor de fæstes i den med balksko, på den anden side balksko som 3 meters reglar fæstes i for at fortsætte til væggen?
Ja, men det er jo ikke kortvæggen. Nu overvejer de at gøre hele hangaren endnu større, 9x9 meter, men ikke at have trædæk på det hele.
Tænker stadig fald fra gavlen og ud mod marken.
Tænker så først regel i gavlen eventuelt stolper for sikkerhedens skyld. 3m regel, så bærende bjælke med bjælkesko på begge sider, så 3m regel igen, så bærende bjælke med bjælkesko på begge sider, så 3m regel igen, og så hviler reglen på ny ydervæg uden bjælkesko...
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/216499-fasta-altantak-i-isolerskivor.html
En bærende bjælke skal understøttes af stolper, hvis lægterne som bjælken skal bære, er mere end to meter.
I dit tilfælde er det 6 meter på tværs og bjælken skal være 9 meter. Jeg ville have stolper på bjælken med tre meters afstand, lade de 6 meter lange lægter hvile på bjælken og ikke fastgøre med bjælkesko med tanke på størrelsen på gulvet og eventuelle fremtidige belastninger.
Jeg overvejer nedenstående forslag da det er lav taghældning så føles metal bedre end papkonstruktion?
Spørgsmålet er bare hvad cc afstand jeg skal have mellem lægterne? Man kan jo slå i kortere som støtte for metallet, vil cc 60 være tilstrækkeligt der? (Passer jo godt med den trykimprægnerede lægte ovenpå hvis det er ca cc60? Skal jo afstemme med metalpladens profiltoppe...
pelpet sagde:
Jeg ville nok have valgt almindelig træskrue men forborret med metalbor gennem den øvre lægte og metalpladen. Men selvborende kan nok også fungere godt. Skruerne skal jo presse trækonstruktionen mod metalpladen og holde metalpladen fast. Hvor den overliggende lægte er tyk kan man jo bore ned med et 14 mm bor så man får måske 5-6 cm træ at skrue igennem. Det nemmeste er nok at gøre det inden man lægger lægten på taget. Jeg tror at følgende procedure er nemmest.
1) Bor igennem lægten som skal ligge på taget helt. Typisk 6 huller per lægte.
2) Læg den på plads og markér på metalpladen hvor hullerne skal være
3) Flyt lægten og bor huller i metalpladen
4) Læg en fed streng udendørs fugemasse under lægten og læg den på plads så den matcher hullerne
5) Skru lægten fast med almindelig træskrue, typisk 120mm.
Facadeprofilen kan nok fungere. Ulempen ved at have brede åse er at der vil løbe mere vand på de trykte lægter men hvis du vælger NTR AB så skal de jo holde mindst 20 år i vand så det måske ikke er et problem.
Jeg ved, men mente også at sætte stolper på "bærinjen" der er boltet i væggen...
Brugen af bjælkesko på de to bærinjer i midten handler om at spare lofthøjde i skuret under denne bærinje...
Det er godt, at du forankrer ordentligt i væggen med stolper under bærinjen, men hvis du nu skal gøre det og så have en frit hængende 9 meter bærinje i midten af skuret med reglar på 3 meter forankret kun med bjælkesko på den, så vil jeg anbefale, at du opsøger en kyndig tømrer i din nærhed for at rådføre dig. Jeg er sikker på, at den tømrer, præcis som jeg, vil fraråde dig det på det kraftigste. Jeg foretrækker råspont og pap, fordi jeg mener, det er stabilt, let at arbejde med og forenkler bygningen af en terrasse, andre foretrækker plade af måske samme grund, så det er nok hip som hap. Af erfaring ved jeg, at man aldrig fortryder at overdimensionere bygningskonstruktioner, men når tag styrter ind, vægge vælter eller gulve buer sig, så sværger man ad det. Og som du skriver, meromkostningen for grovere dimensioner er lille i betragtning af værdien. I fantasien kan man bygge luftkasteller, men i virkeligheden er det nok mere praktisk at bygge stabilt og gennemtænkt.
Nu er jeg ikke med, 9X9 meter hangar og to bærlinjer som da bør blive 9 meter hver eller skal du sætte bærlinjerne på "tværs"?
I alle tilfælde er jeg tvivlende over at sætte fast reglar i bærlinjer med bjælkesko med tanke på styrken.
Mener du, at fastgørelse med bjælkesko/reglar ikke er stærk nok? Bedre at lægge reglar oven på bærende bjælker?
Jeg forestiller mig din hangar som en bygning med målene 6X9 meter, med bærende bjælker på længden, men du kan også lægge dem på tværs, altså fra huset og udad, hvilket jeg nu forstår, at du ikke skal.
Hvis du sømmer/skruer reglar i den bærende bjælke og ikke lægger dem ovenpå, mister du efter min mening en hel del bære evne; jeg har aldrig set det og ville aldrig gøre det selv.
En samling er en samling og bør ikke bære store belastninger, især ikke når det kan løses med en bærende bjælke.
Du har tænkt dig at have et 9x9 meters frit hængende tag, men jeg fraråder det, hvis du ikke er villig til at skaffe solide bjælker at bygge med, stål eller limtræ, så jeg foreslår, at du krymper lidt på målene og overvejer lidt en mellemvæg eller stolper, som ikke tager meget plads; du kan jo bruge dem til at hænge ting op i.
Vent her nu jeg tænker mig 9x9 meter med bærende væg/mellemvæg for hver tredje meter, disse bærende vægge hviler på stolper med ca. 2,5m mellemrum eller på en mellemvæg.
Hej jeg står virkelig i valget og kvalet her. Hvad stemmer I på? Metaltag ifølge nedenstående konstruktion eller råspont+underlagspap+overfladepap?
Prismæssigt virker det til at være lige.
Burde det ikke være sværere at få pap tæt end metal?
Er det et stort problem, at jeg skal skrue igennem papen for gulvstrøerne til terrassen?
pelpet sagde:
Her er et billede i profil. Tp20-pladen fungerer nok, hvis du affaser kanterne på strøerne, så de går ind under åserne, som er 35 mm brede. Så kan du have tagbjælkerne under pladen. Ovenpå lægger du trykimprægnerede strøer, som du har skåret skråt, så du får terrassen lige, selvom pladen hælder. Derefter trægulv på det (brunt i billedet).
Jeg ville nøjes med måske 2 graders hældning. Jeg tror, kravet om 5,5 graders hældning skyldes, at man ikke vil have, at vand skal krybe ind mellem pladerne i samlingerne, men hvis du lægger med to lag overlap og en fed silicone-streng imellem, kommer man nok uden om det problem. Vælg hele længder på pladen.
[billede]
Jeg synes, du skal overdimensionere ordentligt, da du vil have både last fra trægulv og sne på tagbjælkerne. Det bliver jo både terrasse og tag på én gang.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.