Jeg kan ikke åbne dine skp-filer, fordi jeg bruger en ældre version af Sketchup, men som er yderst god.
Derfor spørgsmålet om højden så jeg kan lave en ny version.
I hvert fald, først nogle forslag til tag:
Skråtag med hældning til siden.
Tag som fortsætter fra det eksisterende.
Tag over dør og vindue.
Som du kan se, så insisterer jeg på at lave en trappe ud fra midten af terrassen som nødudgang og hyggeplads.
Hvis jeg skulle gøre det, du overvejer, så er min arbejdsgang som følger:
Støb pladen efter norm;
Mure med Lecablokke;
Rejs regler og læg bjælkelag;
Søm eller skru understøttet brædder op, og læg en tagpap efter producentens anbefalinger. Vær omhyggelig med opbuk og afvanding.
Overvej elinstallationer, tjek med en elektriker om du må fastgøre rør og dåser selv, når du opnår et godt resultat så sæt et par mere, stikkontakter kan man aldrig få for mange af, glem ikke at forberede el til terrassen. Rådfør dig med elektrikeren om hvor en ny central skal placeres;
Lad den gamle panel på eksisterende hus sidde og sæt en ny væg ovenpå, det gør det lettere ved eventuel ombygning.
Ydervægge og vinduer, døre sættes på plads, alt efter velafprøvet teknik;
Færdiggør taget med tagpap, efter producentens anbefalinger, fræs spor i panelet og fastgør pladelister og læg udsalninger, der er tæt mod underlaget med tjære eller gummilister til gulv i faldretsningen. Hvis du gør dette grundigt og efter anbefalingerne, spørg gerne nogen tagdækker, så får du et stabilt, tæt og godt tag:
Fastgør rækværk og andet til trædækket, undgå gennemføringer til underliggende rum.
Forhåbentlig vil nogle kyndige mennesker give dig endnu flere råd her på tråden, som du bør tage imod med tak.
Kom i gang med at skitsere nu, skriv en handlingsplan, følg den og begynd at lede efter brugte vinduer, du vil ikke fortryde dem heller.
Overvejer et fladt plasttag, der lader lys trænge igennem, måske 3 meter dybt (halvdelen af trædækket), bredde fra yderkant dør til yderkant vindue, med 3 stolper. Samt hældning ikke til siden, men fremad mod trappen.
Tætte tagpap lyder besværligt, er metal tag virkelig et så dårligt alternativ?
Hvordan er det at skrue metal tag direkte på råspont?
(Råspont for stabilitet) Eventuelt underlagspap derefter råspont..
Alle idéer er gode, hvis man er nogenlunde tilfreds bagefter.
Tæt tagpap er ganske enkelt og kræver ikke så meget andet end lidt håndelag, se på Youtube om hvordan du skal gøre.
Råspont og plade er perfekt, men du skal stadig have pap under og bærelekt.
Et smukt let lagt pladetag, som desuden bliver rasende flot, hvor du lægger direkte på papbeklædt råspont, har du her: https://www.youtube.com/watch?v=DT9-ivVNH3c
Hvis du gør sådan, får du en stabil og værdisikker konstruktion, ellers kan man altid bare sømme plade direkte på spær, hvis kvaliteten og værdibestanden er så vigtig, funktionen er jo omtrent den samme.
Kan du forklare nedenstående...
Skal jeg have både undertagspap og overtagspap?
Hvordan fastgøres regler gennem pappen, der bliver jo mange huller?
Har fået en god pris på 300mm L-element, men behøver jo egentlig ingen isolering til dette byggeri, hvor besværligt er det at snedkerere en træform kontra at sætte L-element op?
OveRa sagde:
Færdiggør taget med overtagspap i henhold til producentens anbefalinger, fræs spor i panelet og fastgør metalister og læg udstilling, der er forseglet mod underlaget med tjære eller gummilister for gulvet i faldens retning. Hvis du gør dette grundigt og i henhold til anbefalinger, spørger gerne en taglægger, så får du et stabilt, tæt og godt tag:
Fastgør rækværk og andet i trædækket, undgå gennemføringer til underliggende rum.
Du tætner mod pappen med klister, reglarne ligger jo i faldlinjen så intet vand bliver tilbage, men løber væk. Jeg ville foreslå måske to-tre skruer/søm per regel.
Jeg sømmer mine støbeforme af råspont, mest fordi der er en del vinkler, men også fordi det er ret enkelt. En rektangulær støbeform kan jo fint have L-elementer.
Jeg spiker af råspont mine støbeforme, mest fordi der er en del vinkler, men også fordi det er ganske enkelt. En rektangulær støbeform går jo godt at have L-elementer.
Holder det med bare råspont i støbeformen? Jeg byggede min af 2x9 tommers regler...
Hvad ville I have brugt for regeldimension i væggene tænker mig bare stående 45x95 cc 60 typ? Så sømme stående beklædningsbrædder udenpå klods til hinanden uden afdækningsbrædder. Bør jeg sætte f.eks. 22x70 på stommen at sømme de stående beklædningsbrædder i?
Hvad ville I have brugt for regeldimension i væggene tænker mig bare stående 45x95 cc 60 typ? Så sømme stående beklædningsbrædder udenpå klods til hinanden uden lægter. Bør jeg sætte f.eks. 22x70 på stommen at sømme de stående beklædningsbrædder i?
Hvis jeg har forstået dine planer korrekt, så tænker du at bygge et solidt "skur" med ydre mål på 6 meter X 9 meter og ovenpå en terrasse til festende mennesker eller noget lignende. Der kan komme ret meget sne om vinteren i dine områder, som vejer en hel del, og festende mennesker ligeså, hvilket gør regeldimensionen lidt for spinkel i mine øjne, selvom jeg godt kan lide stabile ting, så der er sikkert nogen her, der mener, det holder. Mit cykelskur har regeldimensionen 45X120, men det er 2,5X4 meter og et svagt skrånende bræddetag med under og overpap, hvor ingen skal danse rundt, og som let holder til en hel del sne. cc 60 er vel godt!
Mindst og derefter skal du have et ret langt fritstående tag, hvilket gør, at belastningen på væggene øges. Jeg har foreslået, at du cirka 4 meter fra den eksisterende husvæg laver en skillevæg bestående af kraftige reglar, som bærer op.
6 meters tag kræver en hel del styrke, 4 meter betydeligt mindre.
Skråstivere er et must, men kortlinger er ikke nødvendige, da du skal fæstne panelet i liggende reglar, som er sømmet udenpå væggreglar.