Hvordan ser du på råspont+papp konstruktion?

Overkonstrueret i dette tilfælde. Råsponten giver bæreevne og stabilitet. I din konstruktion får du samme funktion af trallen. Derudover bør du have underlagspap og overfladepap. Det bliver meget dyrere og mere arbejde end begge mine konstruktionsalternativer.

Ok overvejer at bruge plader med påklæbet kondensfilt under. Jeg kan købe sådan til en god pris..

Det ser jo ud til at være en super løsning. Så slipper du for at rode med board.

Har du kontakter i pladebranchen? Betyder det også, at du kan købe selvbærende plader til en god pris? Hvis du skulle have mulighed for at bygge med sådan en plade, så kunne du måske helt undgå tagbjælker og kun lægge terrassebrædder oven på pladen?

• Synes
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Plast kommer nok ikke til at fungere så godt. Dels kan intet kondensoptagende undertag anvendes, og dels vil det nok ret hurtigt (5-10 år) gro til af snavs og blade etc eftersom det ikke kan rengøres under trallen.

Pladetag med gennemgående regler er intet jeg anbefaler. Der vil komme lidt for meget vand ind. Jo, et heldækkende undertag lyder som en løsning, men med næsten ingen hældning tror jeg ikke på, at det vil fungere. Jeg har et drivhus, hvor plasten går op mod rygningsbjælken, og hvor jeg har sat en terrassebrædt oven på rygningsbjælken som regnbeskyttelse, men da det mest regner mere eller mindre horisontalt her, kommer der vand ind, der gør at intet kan vinteropbevares direkte under rygningen i drivhuset.

Senest redigeret:
Hvorfor skulle du ikke lægge lægterne i pladens dale for resten?
På F.eks. Trapez 18?
Det burde være enklere?

Hvordan forestiller du dig fastgørelse af pladen, hvis lægterne lægges under og på profiltoppene?

Hvis du lægger reglar under pladens dale, så bliver du nødt til at lægge reglarne, som bærer terrassen, i dalene, hvilket gør, at de udsættes for meget mere fugt.

Jeg forestiller mig, at den overliggende regel skrues/spigers direkte gennem pladen. Det vil holde pladen på plads.

Ok med typ lange selvborende skruer?

Men nogle steder er den overliggende regel jo typ 195mm?

Tror du, at man kan bruge en facadeprofil som tag typ Fasad 45.W.950.

Jeg ville nok have valgt almindelige træskruer, men forboret med metalbor gennem den øverste regel og pladen. Men selvborende kan sikkert også fungere godt. Skruerne skal jo trykke trædækket ned mod pladen og holde pladen fast. Hvor den overliggende regel er tyk, kan man jo bore ned med et 14 mm bor, så man får måske 5-6 cm træ at skrue igennem. Det er nok nemmest at gøre det, inden man lægger reglen på taget. Jeg tror, at følgende procedure er nemmest.
1) Bor igennem reglen, der skal ligge på taget helt. Typisk 6 huller pr. regel.
2) Læg den på plads og marker på pladen, hvor hullerne skal være
3) Flyt reglen og bor huller i pladen
4) Læg en fed streng udendørsfuge under reglen og læg den på plads, så den matcher hullerne
5) Skru reglen fast med almindelige træskruer, typisk 120 mm.

Facadeprofilen kan nok fungere. Ulempen ved at have brede åse er, at der vil løbe mere vand på de trykimprægnerede regler, men vælger du NTR AB, så skal de jo kunne klare mindst 20 år i vand, så det er måske ikke et problem.

Så egentlig ville normal trapez 20 være bedre?

Ja, det er hvad jeg synes. At fræse lidt af på reglarne tager ikke lang tid.

Ok men skruvning m.m. bliver et lille projekt men svært at gøre det enklere vel?

Hvordan ville du/i løse stolper til hegn...

Kan man forestille sig stolper fastgjort i trædækkets gulvregler og så lade hegnet starte lige over pladen, så vand kan løbe af pladen.

Tænkte mig liggende 45x45 regler som hegn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.