Ok er der ingen bedre profil blandt alternativerne, så jeg slipper for at fase kanterne på reglarne? Hvilken centrafstand skal jeg sigte efter på reglarne?

"Overdimensioner ordentligt"... Er bærende bjælke 45x195 nok, hvis jeg bygger ægte vægge som bærende bjælker og en bærende bjælke i midten af skuret med stolper med afstand 1,5m?

Samt gulvreglar 45x195.

Egentlig havde jeg tænkt at sænke gulvbjælker mellem de bærende bjælker med bjælkesko, men så fungerer din måde at montere gulvreglarne på ikke...? Jeg er lidt bange for, at lofthøjden i skuret under den midterste bærende bjælke bliver lav...

Pladen er jo kun 20mm høj. Så du kan fælde reglerne ned mellem bærbjælkerne, hvis du lader dem stikke op 20mm over bærbjælkerne ved at tilpasse reglerne med lidt hældning i bjælkeskoene.

Jeg kan ikke dimensionering i hovedet, men du bygger som sagt både et tag og en terrasse på samme tid. Det ville jo være trist, hvis taget begyndte at give efter, når der ligger store mængder våd sne på terrassen.

Jeg så ingen bedre dimension blandt de plader, du havde. Så du ville skulle fræse ca. 5 x 5 mm bort på hver side af reglerne.

Jeg havde også kigget på alternativet med at bygge med 315 mm limtræ, disse findes i 6m bjælker. Så burde man kunne undvære bærbjælken i midten. Disse er jo dobbelt så robuste som normale regler, så man burde kunne bruge mindre CC-afstand. Jeg har absolut ikke regnet på dette, men hvis du f.eks. kunne arbejde med CC100 på disse og lægge trapez 18 facadeplade på, så ville du slippe for bærbjælken og stolperne i midten.

https://www.byggmax.se/virke/limträ/limträ-90x315-p08890316

Dog bliver det ikke særlig billigt, hvis skuret skal være 8 m langt, har du jo brug for 7 af sådan nogle.

Dette er blot et enkelt økonomilager, så limtræ er nok desværre udelukket. Stolper i midten må jeg leve med, men måske gå op til 45x220 på både støttelinje i midten og tagspær.

Derefter bygge almindelig regelkonstruktion til vægge, typisk 45x95 cc60 som tagspærene hviler på.

Angående at sænke bærelinjerne, kan man overveje at sænke bærelinjerne med bjælkesko og så notche tagspærene for 45x70 "lækt" og skrue tagpladen i dalene i dette? Eller svækkes spærene for meget af notching?

Næste spørgsmål omkring væggene er, hvis man har plade som vægbeklædning, kan denne skrues direkte i konstruktionen, eller bør jeg have noget imellem?

Hvis jeg har planker uden låstelækt, kan denne sømmes direkte i konstruktionen, eller bør jeg have noget imellem?

Sæt lægterne som kortlinger mellem tagspærene i stedet. Så kan pladen ligge mere eller mindre løst på lægterne. Hovedsagen er jo, at den er fastgjort i bjælkerne. Så slipper du desuden for huller i dalene på pladen og udskæringer, der svækker. Normalt vil man jo have god støtte under tagpladen, men her kommer tagpladen ikke til at optage nogen last, da alt det tunge havner på trallen, det bliver kun vand på pladen.

Hvor grov stødline du har, afhænger af, hvor tæt du sætter stolperne.

Det kan være smart at sætte hegnet på kanten med stolpebeslag på trallen i stedet for at føre stolperne op gennem taget. Det kan blive svært at få pladen til at passere stolperne på en pæn måde.

• Synes
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du burde kunne skrue vægplade direkte i stommen, men du skal nok sætte kortlingar og skråstivere mellem stående regler både for at have noget at skrue pladen i og for vindstyrken. Jeg antager, at det her kommer til at være et helt uisoleret skur?

Ok så slipper jeg af fasing af tagspær, men skal montere kortlægger i stedet? Hvordan skulle fastgørelse af plade og spær egentlig ske?

Kan jeg lade tagspærene hvile på bjælkesko i støttebjælken, men hvile ovenpå bærende bjælken langs den gamle væg og også ovenpå den nye ydervæg?

Har du lyst til at hjælpe med 2 forslag til, hvor grov en støttelinje der ville være nødvendig på forskellige stolpeafstader.

Har forstået, at det er en dårlig mulighed at trække stolperne gennem taget, selvom det ville være meget stabilt. Hvordan mener du at skrue stolperne fast i terrassen. Overvejede om man kunne montere hegnspæle udenpå "skørtet" på trædækket. Måske 70x70 for at give et lettere indtryk af hegnet og 45x45 ribber.

Ja det vil være et helt uisoleret lager til primært træ, brænde og havemøbler m.m.

Pladen kan du skrue direkte i stommen (regler/tværregler/kortlinger), men du bør have noget imellem plade og træ for at mindske knirk og knæk, når pladen bevæger sig med varme/kulde/sol/skygge. Jeg tror, det fungerer med underlagspap.

Hvis du laver en solid og stabil støttevæg/stolpevæg i midten, bør det fungere at fastgøre tagreglerne med bjælkesko. På den måde får du bedre lofthøjde under støtten/stolpevæggen, og desuden behøver du ikke købe ekstra lange tagregler.

Hvis du anvender f.eks. dobbelte 45x220 (=>90x220) som bærelinje i støtte/stolpevæggen i midten, bør du kunne have rimelig stor afstand mellem støttestolperne, gætter jeg på, måske op mod 2,5 m. Som støttestolper fungerer dobbelte 45x95. (Jeg ville sømme og lime reglerne/bærelinjen sammen.) OBS En form for mindst grov styrkeberegning anbefales.

Man kan også overveje korte understøtninger og/eller skråstivere i toppen af stolperne, hvis ikke højden er alt for lav, og dermed mindske den frie spændvidde mellem stolperne. (Gammel byggeteknik.)

Glem ikke masonit som undertag, ellers bliver der sandsynligvis en del kondensdråber. Hvis du sætter plader på væggene, så lad gerne huller i underlagspappen på gulvsylden, hammerbånd, kortlinger og skråstivere, så eventuelt kondensvand kan flyde frit i stedet for at blive stående på alle horisontale regelflader.

Tagplade og træpanel har omtrent samme pris per kvadratmeter (Byggmax priser), maling og vedligeholdelse kommer oveni til træet. Men det ser vel mere hyggeligt ud? Hvis du bygger en terrasse, antager jeg, at du vil opholde dig der.

Desuden kan du nemt fastgøre kroge, hylder, lamper, el mv i skuret.

Jo regnede faktisk på det måske bedre med træpanel Fungerer som tidligere skrevet at montere træpanel ved siden af hinanden uden lågepanel?

Ja det fungerer. Sådan har jeg det på en af mine vægge i brændeskulet, og i laden.
Det kan være sådan, at regnvand trænger ind på blæsesiden (vest). Hvis det viser sig at ske for meget, så er det jo enkelt at supplere og sætte op afdækningslister på den side.

Men, det forekommer at være en hel del bygninger i forbindelse med dit hus, hvad skal tilbygningen tjene til og hvor skal du gå ind i den. Bagved den eksisterende bygning, altså skuret, ligger der en hel del skrammel, er det den du skal bygge ind. 54 kvm skur er jo en halv hangar, så kunne du ikke tilpasse en mere passende terrasse med en trappe, der går ned indbygget i den, måske i forskellige niveauer. Hvor ligger syd med tanke på soldage, kan du bygge en lille pool eller jacuzzi ind, hvordan går det med det lille hus og afvandingen fra det? Masse spørgsmål, men det er jo svært at have meninger om helheden, hvis den ikke er komplet.

Jeg overvejer også mulig fundament.

Se to forskellige alternativer.

I alternativ 1 overvejede jeg at støbe gevindstang med 2 stk. møtrikker og en firkantet plade direkte i pladen for at fastgøre syllen. Virker alternativ 1, selvom pladen er mere eller mindre i jordhøjde?

Er alternativ 2 meget bedre, og i så fald, hvordan fastgør jeg syllen ORDENTLIGT i blokkene? Kan jeg gøre som i alternativ 1 og bare have en længere gevindstang og bore gennem blokkene?

Økonomien er stadig en vigtig faktor i dette byggeprojekt, og skuret kan være af simpel model, bare det holder.

Diagram over vægkonstruktion; viser beklædningsbræt, metalflig, trykket vægplade 45x120, pap og betonplade ved siden af en plæne.
Diagram af bygningsgrund med betonplade, Leca blok, syldykke, plåtblik, papp og græsplæne. Viser konstruktionselementer for en vægopbygning.

Der findes et værksted i underetagen på den store gavl. Der er et muret vindue, som jeg overvejer at åbne til en dør, så man kan gå fra "hangaren" ind til værkstedet. Lageret er tiltænkt plæneklippere, havemøbler, tømmer, brænde osv. Jeg overvejer også at åbne en dør på venstre side i den nye væg, så man kan laste ind og ud med f.eks. en trailer fra den side.

Da der er færdige vægge på 2 sider, tænkte jeg, at det var lige så godt at bygge stort?

Jeg overvejer også at have en trappe, så man kan komme fra festlokalet ned til græsplænen.

Affaldet skal nok kildesorteres :)

Gavlen vender mod syd. På overetagen i gavlen ligger et stort festlokale, og det ville være fantastisk med en altan lige ud med glasdør. Denne gavl har udsigt over Hallandsås.

Man kan sige, at jeg vil slå 2 fluer med ét smæk: terrasse til festlokalet og mere opbevaringsplads på én gang.

Giv mig gerne et forslag til niveauer osv. Jeg kan godt lide at få inputs til mine nogle gange lidt fastlåste tanker...

• Synes
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Afløb fra det lille hus tænker jeg kan forblive, og pladeskurens tag lægges under tagudhænget på denne bygning.
Dog skal træterrassen og stakittet slutte udenfor tagrenden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.