Hej!
Jeg tænkte på, om der er en konstruktør (eller lignende) her på forummet, som kunne give lidt input/hjælpe mig angående konstruktionen af en trappe, som jeg skal bygge.
Baggrund: Vi er i gang med at bygge en pool, og til denne vil vi købe en pooloverdækning. For at skjule pooloverdækningen, når den står parkeret (når man ruller den til siden, ved siden af poolen), ønsker vi at rulle den ind under vores balkon. Balkonen står i direkte forbindelse med poolområdet, og fra balkonen ned til poolen er der ca. 80 cm. Vores tanke er at bygge en trappe mellem poolområdet og balkonen, og at denne trappe skal kunne hæves/åbnes ligesom bagklappen på en bil. Når trappen er i oprejst position, ruller man pooloverdækningen ind under trappen og ind under balkonen, og derefter sænker man trappen ned igen. Se nedenfor for en simpel illustration.
Trappen er kun tre trin høj, men 3,6 meter bred (hele pooloverdækningens bredde skal kunne gå ind under). For at kunne løfte trappen på denne måde har jeg antaget, at konstruktionen skal være relativt stiv. En tanke er derfor at fremstille den underliggende konstruktion af firkantrør (som svejses sammen). Konstruktionen dækkes derefter med imprægneret træ for at smelte sammen med resten af balkonen. Ved en hurtig overfladeberegning vil hele trappen (stål + træ) veje ca. 85 kg. Af denne grund vil to gasfjedre blive brugt for at lette åbning og lukning.
Nu til mit spørgsmål....jeg vil sikre en stiv og god konstruktion, men samtidig ikke bygge den unødigt tung. Hvilken dimension af firkantrør vil være passende til denne type konstruktion? Jeg overvejer at bruge 30x30x1,5, men måske skal man gå op til 2 mm godstykkelse? Jeg tænker mig, at man fremstiller 7 stk. "vognstykker", som man derefter også forbinder med firkantrør. Dette for at give en CC-afstand på ca. 60 cm mellem hvert vognstykke.
Usikker på om jeg har glemt nogen vigtig information nu, men jeg tilføjer gerne mere information, hvis det skulle være nødvendigt...