Jeg skal bygge en kombineret trappe/bro som forbinder mellem to bjælkelag med ca. 800mm højdeforskel. Jeg føler mig lidt usikker på konstruktion og dimensionering, så jeg vil gerne have lidt input!
Sådan er det tænkt at fungere. Afstanden i plan mellem bjælkelagene er 2200mm, bredden på "broen" er 950mm. Det er muligt at forbinde til gulvbjælker i alle 4 hjørner samt til en væg på den ene side af broen. En Spiraltrappe vil forbinde til den anden side (på denne side på billedet).
Min tanke er at få vores smed til at fremstille to bukkede L-jern, højde 120 bredde 45, i hvilke jeg lægger 120 regler, som forbindes med lignende regler på cc 450. Trappetrinene lægges på svejsede støtte. I alle fire hjørner svejses fast fastgørelsesplader, som skrues i bjælkerne. Platformen skrues også i midten på den ene langside.
Stålkonstruktionen bliver sådan her:
Lyder det som en realistisk plan? For at opnå ganghøjde under vil jeg gerne holde mig til 120, hvis det er muligt. Hvad tror I er en fornuftig tykkelse på stålet?
Det går sikkert at løse som du har tænkt, men jeg synes det er en lidt bagvendt løsning. Det må være bedre at lave noget, der ligner en rampe, men med små og dybe plantrin. Det er en komplikation, at både højde og længde er faste, men det går at eksperimentere lidt. Man må ændre trappeformlen, så den tillader et fodskifte per plantrin. I stedet for at regne med at 2xh + d = 60-63, brug 2xh + d = 120-126.
Jeg forstår. Personligt kan jeg ikke lide din løsning, fordi den afviger fra, hvad man forventer. Jeg ville hellere have set en plan bro og en trappe på venstre side. Men der er måske ikke plads til det i højden? Med din tænkte løsning afhænger alt af svejsesømmen. Den kan udføres i limträ også.
Arkitekturen er jeg slet ikke usikker på, det bliver godt. Men man ser ikke så meget af sammenhængen i billederne, så jeg kan forstå din usikkerhed.
Svejsesømmen er jeg ikke bekymret for, tror jeg, vi har en dygtig smed, der gør det for os. Men jeg tolker dig som at 120 i højde er en fornuftig løsning? Nogle tanker om tykkelse på materialet?
Forbinder midtersøjlen i vindeltrappen til vinklen, der hænger i luften på billedet? I så fald bliver det meget stabilt.
Jeg havde tænkt det fra starten, men nu er vi i gang med en billig kit-trappe. Så bliver det mere af en indirekte forbindelse, men jo, det forbinder jo. Er det stabilt nok til at gå ned til 95?