For at udnytte den lille plads jeg har i lejligheden og efter for meget surfing på internettet fik jeg ideen om at bygge et lavt loftgulv, hvor jeg kunne have sengen under om dagen og nemt trække frem om natten samt have computeren og stolen ovenpå.
Sagt og gjort, så byggede jeg noget hurtigt for at se om det fungerede rent visuelt/praktisk i lejligheden, og det gjorde det da. Med lidt fantasi så fungerer det fint. Får jeg styr på stabilitetsproblemerne, skal der lægges en eller anden form for gulv på, og det skal males hvidt.
Men: det er så ustabilt, at det er latterligt, det går ikke an at stakkels computeren bliver søsyg så snart man bevæger sig deroppe.
Den hurtige konstruktion bygger på 70x40 lægter cc 300 med en spånplade skruet ovenpå.
Kluntet sketchup lavet bagefter af konstruktionen
Når jeg læser lidt om lægter og gulv, burde lægterne være 160 høje eller sådan noget, men det går ikke. De begrænsende mål i højden er
Frihøjde: 300 mm for at få en seng under
Maksimal højde totalt: ~400 mm for at det ikke skal blive helt åndssvagt højt (nogle mm til måske kan gå...)
Det jeg har forsøgt for at få lidt stabilitet i det hele:
Skru L-profiler, 35x35x2000x1 i bunden langs de tre lægter i midten
Gjorde omtrent ingen gavn, som mistænkt, men det var et billigt og enkelt forsøg.
Det jeg har overvejet som løsninger er
Erstat de langsgående lægter med stål, kkr 60x40
Byg en eller anden form for torisionsbox
Skru L-profiler 70x40x2000x? i bunden langs de tre lægter i midten
Få det hele konstrueret i stål (men de priser jeg har fået, er noget for dyre til at det skal være sjovt..)
Eller min mest ingeniøragtige løsning, at simpelthen dele "gulvet" i to dele. En smal del hvor computer og skab står og en del hvor man naturligt bevæger sig. Så kan delene stå med 1mm mellemrum og alt bliver fantastisk!(? )
Det skal nævnes at jeg ingen adgang har til garage/værksted osv..så alt byggeri betyder at køkkenet må lide, derfor er torisionsbox ideen udfordrende.
Er der nogen andre som har en genial måde at løse det hele på?
Kør en plade under også, så bliver det en sandwich-konstruktion, der er meget stærkere. Samlingerne på pladerne skal lim-skruves ordentligt på reglarne.
Problemet er jo bare, at der ikke er nogen sidestabilisering... Sav en krydsfiner/OSB/Spånplade til, og skru den fast på langsiden, der vender mod væggen, og gør det samme på kortsiden, der vender mod væggen, så bliver det stabilt i siden. Lim gerne også, så det bliver homogent og stærkt. Endnu lettere er det at sætte stålbånd i kryds, ifølge princippet på billedet:
Kør en skive under også, så bliver det en sandwich-konstruktion som er meget stærkere
Check! Dette tror far ville også gøre en stor forskel...men det var ham der troede 70x40 ville fungere helt fint også
Samlingerne på pladerne skal limes-skrues ordentligt på reglerne.
Lyder klogt, der er ikke en dråbe lim i konstruktionen nu
Problemet er jo bare, at der ikke er nogen sidestabilisering / stående plader på tre af siderne ned mod gulvet
Altså, det er jo pinligt godt tænkt. Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg ikke byggede sådan fra starten..
Men plader langs siderne kan jeg også fastgøre hele "gulvet" i to tilstødende vægge også.
Og det kan nok være passende at sætte en form for rullestop bag stolen
Haha, måske det, men, gaming on the edge
Takker så meget for alle feedback!
Har nogle spånplader tilovers i kælderen, så det må nok blive trin et at bruge dem!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.