2,006 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Konstruktion loftgulv/garagetag, hvordan skal det bygges for at undgå fugtproblemer?
Jeg har brug for hjælp med konstruktionen af mit loftsgulv/garagetag. Jeg har forsøgt at google og læse mig til, hvad der gælder, men det er svært at finde noget, der passer til mine forudsætninger. Jeg er ved at bygge et nyt indendørstag/loftsgulv på min garage. Garagedelen er i øjeblikket uopvarmet, men der er isolering i væggene fra tidligere. Tanken er en form for opvarmning på sigt for at holde nogle grader + derinde om vinteren. Det vil ikke blive brugt til bilparkering, men mest til opbevaring. Ovenpå loftdelen er det helt uisoleret og kun pladetag, og det vil fortsætte med at være sådan.
Jeg vil virkelig ikke have varmen til at stige op mod pladetaget, så der bliver kondens. Det er måske ikke et problem nu, når det er uopvarmet, men jeg tænker på fremtiden, når man anskaffer en varmekilde. Jeg har allerede i dag nogle gange problemer med kondens på pladetaget, der drypper ned, så jeg skal se på ventilationen på loftdelen.
Jeg forestiller mig en konstruktion sådan her, men modtager gerne tips og ideer til en anden måde.
Gips eller osb som indendørstag (osb ville være godt for at kunne skrue alle fastgørelserne til den nye garageport)
Plast der ligger mod lægterne og foldes ned mod indervæggene. Eller bør jeg undlade plasten?
Lægter der ligger mod bjælkerne på undersiden for at kunne skrue gips/osb i noget.
Godt med isolering mellem bjælkerne.
Et gulv af gamle planker, jeg har liggende på oversiden af bjælkerne.
Jeg er lidt bekymret for, at hvis der bliver kondens, eller hvis pladetaget på et tidspunkt begynder at lække, at det drypper ned vand på plankegulvet og så ned i isoleringen. Jeg overvejer derfor, om man kan lægge et lag pap på plankerne for at sikre isoleringen, eller skaber jeg problemer med fugt da?
Håber nogen kan hjælpe mig videre, jeg bliver gråhåret og mere forvirret, jo mere man googler.
Jeg vil virkelig ikke have varmen til at stige op mod pladetaget, så der bliver kondens. Det er måske ikke et problem nu, når det er uopvarmet, men jeg tænker på fremtiden, når man anskaffer en varmekilde. Jeg har allerede i dag nogle gange problemer med kondens på pladetaget, der drypper ned, så jeg skal se på ventilationen på loftdelen.
Jeg forestiller mig en konstruktion sådan her, men modtager gerne tips og ideer til en anden måde.
Gips eller osb som indendørstag (osb ville være godt for at kunne skrue alle fastgørelserne til den nye garageport)
Plast der ligger mod lægterne og foldes ned mod indervæggene. Eller bør jeg undlade plasten?
Lægter der ligger mod bjælkerne på undersiden for at kunne skrue gips/osb i noget.
Godt med isolering mellem bjælkerne.
Et gulv af gamle planker, jeg har liggende på oversiden af bjælkerne.
Jeg er lidt bekymret for, at hvis der bliver kondens, eller hvis pladetaget på et tidspunkt begynder at lække, at det drypper ned vand på plankegulvet og så ned i isoleringen. Jeg overvejer derfor, om man kan lægge et lag pap på plankerne for at sikre isoleringen, eller skaber jeg problemer med fugt da?
Håber nogen kan hjælpe mig videre, jeg bliver gråhåret og mere forvirret, jo mere man googler.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Drop plasten hvis du ikke har opvarmet året rundt. Evt kan du, for fremtiden, bruge en dampbremse vil jeg sige.A Akerfeldt sagde:Jeg har brug for hjælp med konstruktionen af mit loftsgulv/garagetag. Har forsøgt at google og læse mig til hvad der gælder men svært at finde noget som passer til mine forudsætninger. Er i gang med at bygge et nyt indendørstag/loftsgulv i mit garage. Garagedelen er i øjeblikket uopvarmet men der er isolering i væggene fra tidligere. Tanken er en form af opvarmning på sigt for at holde nogle grader + derinde om vinteren. Det vil ikke blive brugt til bilparkering, kun mest til opbevaring. Ovenpå loftdelen er det helt uisoleret og kun pladetag og vil fortsætte med at være sådan.
Jeg vil jo virkelig ikke have at varmen stiger op mod pladetaget så der bliver kondens. Det bliver måske ikke et problem nu, når det er uopvarmet, men tænker fremover når man får en varmekilde. Har allerede i dag nogle gange problemer med kondens på pladetaget som drypper ned, så skal kigge på ventilationen på loftdelen.
Jeg tænker mig en konstruktion sådan her men tager gerne imod tips og idéer til andre måder.
Gips eller osb som indendørstag (osb ville være godt for at kunne skrue alle beslag til den nye garageport)
Plast som ligger mod lægterne og bøjes ned mod indervæggene. Eller bør jeg droppe plasten?
Lægter som ligger mod bjælkerne i underkanten for at kunne skrue gips/osb i noget.
Ordentlig med isolering mellem bjælkerne.
Et gulv af gammelt planke jeg har liggende på oversiden af bjælkerne
Er lidt bekymret for at hvis der bliver kondens eller hvis pladetaget engang begynder at lække at det drypper ned vand på plankegulvet og så ned i isoleringen. Er derfor usikker på om man kan lægge et lag pap på plankerne for at sikre isoleringen eller skaber jeg problemer med fugt da?
Håber nogen kan hjælpe mig videre, bliver gråhåret og mere forvirret jo mere man googler.
Kondens mod pladen betyder nok at du bør sætte noget mod ydertaget, med ventilationsspalte imellem - så at ikke varmere fugtig luft kommer i direkte kontakt med taget. Selvom du skiller loft og garage ad så kan der ellers opstå kondens, tror jeg.
Tanken er ikke opvarmet året rundt, men bare at holde nogle plusgrader inde i garagen om vinteren, så man kan opbevare ting, der ikke må fryse.klaskarlsson sagde:
Spring plasten over, hvis du ikke har opvarmning året rundt. Eventuelt kan du, til fremtiden, bruge en dampspærre, ville jeg sige. Kondens mod pladen betyder nok, at du bør stille noget mod ydertaget, med luftspalte imellem - så den varmere fugtige luft ikke kommer i direkte kontakt med taget. Selv hvis du adskiller loft og garage fra hinanden, kan du ellers få kondens, ville jeg tro.
Min tanke med indvendigt loft/gulv på loftet korrekt bygget var netop at undgå, at den varme luft når op til pladtaget, men du mener, at det ikke er tilstrækkeligt uden, at jeg også bør gøre noget med ydertaget?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Måske, svært at sige: Men hvis du har tilstrækkelig luftcirkulation på loftet (=i princippet udeluft) så kan det måske fungere, ellers er risikoen, at luften der alligevel opvarmes og får en mellemtemperatur, som kan give kondens...A Akerfeldt sagde:Tanken er ikke opvarmet året rundt, men blot at holde et par plusgrader inde i garagen om vinteren, så man kan opbevare ting, der ikke må fryse.
Min tanke med loftloftet/loftets gulv korrekt bygget var netop at undgå, at varm luft kommer op mod pladeloftet, men du mener, at det ikke er tilstrækkeligt, og at jeg også skal gøre noget ved yderloftet?
Behøver se over ventilationen på loftet for at undgå kondensproblemet. Tänkte derfor det havde varit bra med plast i innertaket för att hindre varmare luft stige opad.klaskarlsson sagde:
Klik her for at svare