Et spørgsmål om at fastgøre i letbeton med ankermasse.

For at få så høj udtræksværdi som muligt har jeg set anbefalinger om at lave et konisk hul.
Kan man gøre dette med almindeligt bor?
Eller har man brug for et specialværktøj, fx Fischers konbor PBB som findes næsten nederst her http://admin.getanewsletter.com/t/pm/59464213944/ ?

Et almindeligt bor, og så hælder du boremaskinen lidt i alle retninger, når boret er i bunden af hullet.

Hvad er det, der er så tungt, at specialløsninger kræves?

Bare almindelig rawlplug holder meget godt, og ankermasse i et lige hul sidder som klippen.

Der er få ting i et hjem, der er så tunge, at det ikke er nok.

Oldboy sagde:
Et almindeligt bor, og så hælder du boremaskinen lidt til alle sider, når boret er i bunden af hullet.
Konan skal have sin største diameter inde i hullet, og det er ikke helt let med dit forslag, for det plejer at blive størst ude i hullet i stedet.

Men tvivlsomt om sådanne løsninger kræves for normale forhold uden lige hul giver stor styrke også det.

Senest redigeret:
ESSVE's letbetonplug "med vinger" på 8mm giver utroligt godt greb, selvom pluggen som sådan faktisk ikke er så lang. Findes også 10mm, men har sjældent følt behovet for at bruge den, da 8mm giver meget godt greb. Testet alt fra sparringsskinner til overskabe i porøs letbeton.

Aldrig i mit arbejdsliv har jeg oplevet koniskahål i ltb for at få bedre holdbarhed, men praksis er ifølge mig gennemgående bolt, hvis man skal fastgøre noget tungt.

Men ellers så sidder det som bjerget med ankermasse!

Hvordan laver man disse koniske huller? Ville være sjovt at vide, hvis man engang skal gøre det.

Senest redigeret:
Hæft-igt!

Må se om man nogen gang støder på dette i arbejdet, synes alle konstruktører skal have seler og livrem og forespråker gennemgående bolt!

Oceanis du er väll i branchen?! Har du stødt på dette fremgangsmåde?

Lutte - støder du på krav om gennemgående bolt også i almindelige småhuse? Det må i så fald være i konstruktionsdetaljer? Bærende dele?

Besværligt med ydervægge...

Eller iofs, nu er jeg for negativ. Er jo tokenkelt med ydervægge. Godt om plads til at sætte møtrik og skive.

MathiasS sagde:
Lutte - støder du på krav om gennemgående bolt også i almindelige parcelhuse? Det må i så fald være i konstruktionsdetaljer? Bærende dele?
Ofte handler det om flerfamiliehuse eller lokaler til kontor eller industri

Ja, der handler det om bærende detaljer eksempelvis konsoller for oplag.

Men hvornår har man brug for at kemankre bolt til noget i en almindelig villa? Ikke sådan man fastgør fladskærmen med to kemede m12or 😁

Oceanis skrev:
"Konan ska ha sin största diameter inde i hullet og det er ikke helt nemt med dit forslag, for det bliver som regel størst ude i hullet i stedet."

Man holder boret i indgangen og udvider hullet indvendigt. Er utroligt nemt i letbeton. Synes man det er svært, kan man jo tage en træstump eller metalstykke med hul i (med borrets diameter) for at "sikre" at boret ikke graver for meget ved overfladen.

Lutte sagde:
Oftest handler det om flerfamiliehus eller lokaler for kontor eller industri

Ja så handler det om bærende detaljer eksempelvis konsoller til oplag.

Men hvornår har man brug for at kemankre en bolt til noget i en almindelig villa? Ikke sådan man monterer fladskærmen med to kemede m12er 😁
Ok, det var også sådan jeg tænkte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.