Hej,

er i gang med at forstærke badeværelsesgulvet for at lægge gulvklinker ind. Der er allerede 2 bjælker på 50 x 220, men jeg har brug for at supplere med yderligere 2.

Hvordan ved jeg, hvor meget de nye bjælker vil svinde, når de akklimatiserer sig efter nogen tid? Tænker, at bjælker, der opbevares i uopvarmede lokaler hos leverandøren, har betydeligt højere fugtindhold end mine eksisterende, som har siddet i et gulv i et opvarmet rum med en varm underetage under sig siden 1968. Hvis de nye bjælker svinder med flere mm, vil gulvet jo blive ujævnt.

Kan jeg beregne, hvor meget de nye bjælker vil svinde, hvis jeg kan bestemme fugtindholdet? Hvordan måler man fugtindholdet på en pålidelig måde?

Alle svar værdsættes.

/Martin

Rickard.
Reglar krymper ikke i længden, og bredden vil krympe en smule, men hvis alt er gjort godt, spiller det ingen rolle. Limskru alt, der er muligt (typ), er det, jeg lærte af at se to dygtige håndværkere hjælpe mig med præcis det samme arbejde.

Tak Rickard!:)

De kan også krympe i højden, så niveauet i forhold til de gamle regler adskiller sig noget, præcis som du er inde på, men det tror jeg ikke, man gør noget ved. Medmindre du kan have dem liggende inde i længere tid for tørring til samme niveau som resten af bjælkelaget. Da skal de dog spændes fast lige, ellers er der risiko for, at de slår sig.

Der findes tommelfingerregler for, hvor meget træ krymper, men det varierer afhængigt af træets kvalitet og fra hvilken del af stammen reglen er taget.

Hvilken betydning dette kan få for resultatet over tid, ved jeg ikke. Skrue-limning kan formentlig i nogen grad mindske forskelle, men det er ikke relevant, når ekstra regler skal lægges mellem de eksisterende for at øge bæreevnen og mindske svigten. (cc 60cm => cc 30cm) Derimod kan det sikre, at gulvspånpladen ikke slipper fra reglerne, hvilket er vigtigt.

• Synes
Martin Sigge
  • Laddar…
Rickard.
Limskruningen har selvfølgelig ingen påvirkning på krynæmpningen, men det den gør er, at den forhindrer, at fastgørelser/skruvforbindelser sætter sig med tiden, hvilket kan involvere meget mere end blot krympning på grund af tørring. Krympningen kan dog være en årsag til, at de sætter sig.

Senest redigeret:
  • Synes
Martin Sigge
  • Laddar…
Der findes 4 bærende bjælker 50*220, og jeg vil supplere med yderligere 2 stk., som jeg nu har købt.
De nye har jeg tørret i saunaen ved 50 gr i hidtil ca. 36 timer. I denne tid har de svundet ca. 1,5 mm fra oprindelige 220.

Har brudt en, som jeg håber, repræsentativ del ud af bjælkelaget, som jeg nu tørrer i ovnen ved 100° for at bestemme fugtindholdet ved at se, hvor meget vand der fordamper. I skrivende stund er den reduceret fra 755 g til 714 g på ca. 8 timer. Altså ca. 5,5% hvis jeg ikke har tænkt forkert. Den sidste time er den kun reduceret med 1 g, så den nærmer sig måske sin tørvægt. Vi får se, hvordan det ser ud i morgen tidlig. Hvis jeg antager, at 714 g er tørvægten, burde fugtindholdet altså have været netop 5,5%. Er det rigtigt tænkt?

Jeg tænker, at jeg i morgen tager en prøve på de nye bjælker, der ligger i saunaen, og måler tørvægten på det som sammenligning. Hvis jeg får det samme procentuelle vægttab som i prøven ovenfor, burde fugtindholdet være det samme. Eller hvad?

Vedhæfter billeder af bjælkelaget samt planker, som jeg har forsynet med aluminiumsfolie på enderne for at undgå revnedannelse på grund af hurtigere tørring gennem endetræet.

Alle kommentarer, opmuntringer og advarsler modtages taknemmeligt.
/Martin

• Gulvtærskel med blotlagte rør og træplanker, markeret med målinger. Værktøj og materialer spredt ud over området.
  • Bræt af træ med enden dækket af aluminiumsfolie for at forhindre revnedannelse. Placeret oven på en metalreol i et indendørs rum.
  • Brædder ligger på stativ i et rum, med aluminiumsfolie på enderne for at forhindre sprækker. Der er foldet tøj på bordet ved siden af.
Læste en forskningsrapport angående vandskader i badeværelser, hvor flere forskellige risici blev nævnt. Tror det kan have været fra LTU... Men kan ikke helt huske det. Kan sikkert finde den igen. Blandt alle risikomomenterne, der blev nævnt, var et af dem, at badeværelser bygges meget hurtigt og med ikke helt tørt træ fra trælasten. Som så krymper og forårsager spændinger i konstruktionen. Jeg mener, at man målte med trådtøjningsgivere i et antal nye badeværelser, over tid efter opførelsen.

De målte også et dusin regler på forsøg, og de krympede alt fra 3-7mm.

Mine egne iagttagelser efter alt byggeri derhjemme er, at grovvokset træ tørrer mindre, mens tætgroet træ tørrer mest. Gætter på, at det måske skyldes, at det tætgroede træ tager længere tid om at tørre og derfor ikke er lige så tørt, når det høvles...

Det bedste, man kan gøre, er at købe og bære gulvreglerne ind så snart som muligt, før alt andet.

• Synes
Martin Sigge og 2 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Mine egne iagttagelser efter al byggeri hjemme er, at frodvoksende træ tørrer mindre, mens tæt voksende tørrer mest. Gætter på, at det måske skyldes, at det tæt voksende træ tager længere tid om at tørre og derfor ikke er lige så tørt, når det høvles...
Lyder rimeligt med tanke på at alt træ nu om dage hurtigtørres.

• Synes
Martin Sigge
  • Laddar…
M Martin Sigge sagde:
Om jeg får samme procentuelle vægttab som i prøven ovenfor, burde fugtindholdet være det samme. Eller hvad?
Udtørringskurverne bør være eksponentielt aftagende. Så med 2-3 måleperioder/værdier bør man nogenlunde kunne ramme, om reglerne er på samme del af kurverne (målt i vægttab per tidsenhed, gram/time).
Det bygger selvfølgelig på en række antagelser (såsom fx samme temperatur og RH i tørrerummene), men det forekommer rimeligt.

Det er naturligvis let at overse noget, når man ikke er ordentligt inde i emnet, men set fra et praktisk perspektiv er du nok kommet langt med at eftertørre reglerne. Selvom det eventuelt ikke er helt korrekt rent teknisk/akademisk, bør krympningen være minimeret til praktisk byggeri.

• Synes
Martin Sigge
  • Laddar…
Tak for glade tilråb indtil videre. Vedhæfter diagram over tørringen af Referencebiten samt Prøvebit 1. Referencebiten mindskes ikke meget længere, men den får lov at blive sammen med Prøvebit 1 indtil i morgen tidlig.

Referencebiten er indtil videre mindsket med 6,4 %, og den ender nok på omkring 7%, hvilket vel er et rimeligt fugtindhold for træ indendørs i Uppsala på denne tid af året.

Prøvebit 1 er allerede mindsket med 8,5% og ser ud til at kunne udjævne sig omkring 9%. Hvis det passer, bør jeg altså forsøge at sænke plankerne med yderligere ca. 2 %-enheder. Objections, Anyone?

Desværre har jeg ingen indgangsværdier for plankerne, men de lå uopvarmet indendørs hos Beijers, så de burde have ligget på 13 - 16 % (?)

Hvis nogen er interesseret, lægger jeg mere info op i morgen eller på lørdag.

• Graf over referencestykke i varmluftsovn ved 100°, viser vægttab fra 760g til 710g over tid, med notat om lang tørretid for små tværsnitsarealer.
  • Diagram over tørring af teststykke 1 ved ca. 100° i varmluftsovn, viser faldende vægt over tid, markeret med blå punkter.
  • Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Hurtig udtørringsproces på prøvebit 1...
Referencebiten har været næsten 10 gange så lang tid i ovnen?
Ser også ud som massen/volumen adskiller sig en del mellem prøve 1 og ref?
Forskellige arealer på endetræ også?
Antager at det kan påvirke tiden for udtørring, selvom det i længden ikke har nogen betydning.

Vægten har tilstrækkelig præcision til, at det ikke skal påvirke alt for meget? Tænker især på den lille lette prøvebit 1. 1.65g er 1% af udgangsværdien. Jo, hvis man observerer kurvaturen og udligningen, så er det betydningsløst. :p

Excel er et super praktisk og smidigt værktøj til sådanne sjove øvelser. :geek:

Haha, ja sjove øvelser.

Meget stor forskel på endetræets arealer i forhold til det totale areal, som jeg skrev i referencestykkets diagram, hvilket jo må være årsagen til, at det tog så lang tid for det at tørre. Jeg afsluttede tørringen i morges efter 2811 minutter. Tænker at evt. yderligere vægttab er ubetydeligt i denne sammenhæng. Vurderer fugtigheden til 6,8%.

Prøvestykke 1 er en 5 cm skive af reglen (som har tværsnittet 45*220), dvs endetræets areal er i samme område som resten af stykket. Som det ses i diagrammet, var det færdigtørret efter 243 minutter. Fugtigheden bliver 8,5%.

I går aftes til i morges tørrede jeg Prøvestykke 2. Lært af erfaringen med endetræets indvirkning på tørretiden tog jeg denne gang 2 skiver à ca. 2,5 cm. Man kan se, at det gjorde en stor forskel. Færdigtørret allerede efter 90 minutter. Fugtindhold 6,6%.

Eftersom prøvestykket ligger så tæt på referencestykket (endda lidt tørrere) har jeg afbrudt tørringen i saunaen og betragter træet som færdigkonditioneret. Det kommer til at tage nogle dage, før reglerne sidder på plads for godt, så jeg tørrer nok yderligere et prøvestykke for en sikkerheds skyld.

Vedhæfter opdaterede diagrammer + et nyt for Prøvestykke 2 + et billede af stykkerne.

Vægten er en almindelig digital køkkenvægt, der ser ud til at have rimelig nøjagtighed, i hvert fald til dette formål. Gætter på, at repeterbarheden er bedre end 1 gram.

• Diagram af referensbitens tørringsproces ved 100° viser vægttab over tid. Startfugt 6,8%. Længere tørretid pga. lille tværsnitsareal.
  • Graf over tørringsprocessen af prøvestykke 1 ved 100°C. Startvægt 165g, slutvægt 150g. Tørringstid 243 min. Fugtighed 8,5% ved start.
  • Diagram over vægttab af træprøve i varmluftsovn ved ca. 100°C. Viser tid (minuter) mod vægt (gram) for 2 stykker à 2,5 cm, startfugtighed 6,6%.
  • Træprøver på digital køkkenvægt: Ref. 755g, No 1 165g, No 2 197g. Viser ændringer i vægt og fugtighed efter tørring.
  • Synes
Oldboy og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.