1,464 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Køligt opbevaringsrum på loftet, fugtspærre eller ej?
Hej, jeg bor i et etplans parcelhus bygget i 2005 som har et uudnyttet loftrum. Nu har jeg lagt gulvplader (spånplader) midt på spærene ca. 3m bredt uden nogen form for dampspærre mellem tagisoleringen og pladerne. For øjeblikket vil det blive sådan, men tanken er på et eller andet tidspunkt at ordne isolerede vægge og tag til rummet og holde det over frysepunktet året rundt, ikke brugt som beboelsesareal, men kun til opbevaring. Så det jeg undrer mig over nu er, om jeg har brug for at dampspærre på en eller anden måde og hvor?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hej Lokke, velkommen til Bygga Hus-forumet!
Interessant spørgsmål!
Hvis du isolerer området rundt om, og ikke tilfører nogen varme, vil det jo antage omgivelsernes temperatur.
Så hvordan har du tænkt dig at få temperaturen op til plusgrader?
Det vil vel nok få lidt varme gennem bjælkelaget fra underetagen.
Men bjælkelaget der er vel ret godt isoleret?
Interessant spørgsmål!
Hvis du isolerer området rundt om, og ikke tilfører nogen varme, vil det jo antage omgivelsernes temperatur.
Så hvordan har du tænkt dig at få temperaturen op til plusgrader?
Det vil vel nok få lidt varme gennem bjælkelaget fra underetagen.
Men bjælkelaget der er vel ret godt isoleret?
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Med kun den information, du giver, ville jeg sige nej. Rummet tilføres ikke mere fugt end omgivelserne, dvs. vinden. Dog er en koldvind ikke beregnet til varme rum, hvilket kan betyde, at du stadig kan opleve fugtproblemer.
Tak for svaret. Det som jeg måske nu i første omgang var bekymret for, var om pladerne, der dækker min del af loftet, på nogen måde hindrer ventilationen af isoleringen. Jeg kommer sandsynligvis til at opvarme rummet med et almindeligt varmeelement efter behov.
Klik her for at svare