Hej
Jeg har en rigtig rebus, som jeg forsøger at knække.
Min onkel og jeg bygger en garage/maskinhall. Bygningen er 12x7m stor og 4 meter høj til loftet. Den er snart færdig og opbygget ifølge billedet med to lag isolering samt dampspærre. Meningen er, at der på et tidspunkt i fremtiden skal installeres en varmepumpe, der holder ca. 15 grader året rundt. Men lige nu og et par år frem bliver der ingen varme i garagen. Måske kun en gang imellem, når den midlertidigt opvarmes med en 3-faset varmeblæser.
Nu til min overvejelse. Kan garagen tage skade af, at den ikke er konstant opvarmet med denne konstruktion? Kan der være risiko for fugtskader? Jeg tænker på det der med, at bygningen er bygget til at være opvarmet, men så bliver det det modsatte.

Håber, I forstår, hvad jeg mener.
 
  • Opbygning af garagevæg med dobbelt isolering og diffusionsspærre. Viser lagene fra træbeklædning til indvendigt panel.
sunnis
I teorien ja, men i praksis så spiller det nok ingen større rolle i dit tilfælde. Du har en isoleret plade antager jeg? Så længe det ventileres og opvarmes en gang imellem, så vil det ikke være skadeligt.

Men hvorfor ingen opvarmning, hvis du alligevel skal opvarme nogle gange med en tre-fasede ventilator? Hvorfor ikke bare have lidt varme i gang, hvis det alligevel er planen i fremtiden?
 
  • Synes
2hjul
  • Laddar…
sunnis sunnis sagde:
I teorien ja, men i praksis så spiller det nok ingen større rolle i dit tilfælde. Du har en isoleret plade, antager jeg? Så længe det ventileres og varmes en gang imellem, så vil det ikke være skadeligt.

Men hvorfor ingen opvarmning, hvis du alligevel skal varme engang imellem med en trefaset ventilator? Hvorfor ikke bare have lidt varme i gang, hvis det alligevel er planen i fremtiden?
Ja, det er en isoleret plade. Det lyder jo godt. Angående ventilation så har jeg også funderinger der, har du nogen tips? Kan man sætte en pax-ventilator eller lignende op? Skal snart sætte OSB, og så kom jeg til at tænke på ventilationen.
Ja, angående varmen, så ville jeg meget gerne have haft varme direkte, men jeg og min onkel, som jeg bygger med, er ikke enige i den sag.
Tak for svaret.
 
Lizzardo
2 2hjul sagde:
Jajamen det er isoleret plade. Det lyder jo godt. Angående ventilationen så har jeg også overvejelser der, hvis du har nogle tips? Kan man sætte en paxventilator eller lignende ind? Jeg skal snart sætte OSB og så tænkte jeg på ventilationen.
Ja angående varmen så havde jeg rigtig gerne villet haft varme direkte, men jeg og min onkel, som jeg bygger med, er ikke enige i det spørgsmål.
Tak for svaret
Med tanken på billedet så går jeg ud fra, at du bygger en helt tæt og velisoleret garage.
Overvejer du en lille badeværelsesventilator, så skal du også lave hul til friskluftsventil for at få luft ind, medmindre du har utætte porte.
Jeg har selv afsluttet en ligesådan rejse og gik med FTX i garagen.
Meget tilfreds med det :)
 
sunnis
2 2hjul sagde:
Ja, det er isoleret plade. Det lyder jo godt. Angående ventilation så har jeg også overvejelser der, har du nogle tips? Kan man sætte en pax-ventilator eller lignende? Jeg skal snart sætte OSB, og da kom jeg til at tænke på ventilationen. Tak for svaret
I min garage, som har samme konstruktion, bruger jeg en Mitsubishi FH35 til opvarmning og en Mitsubishi VL-100 til ventilationen, som er et lille snyde-FTX aggregat, så man får genvinding af varmen.

Ellers er det at sætte ventiler. En lavt og en højt.
 
  • Synes
2hjul
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo sagde:
Med tanken på bilden så utgår jag fra at du bygger et helt tæt og velisoleret garage.
Overvejer du en lille badeværelsesventilator, skal du også lave et hul til en friskluftsventil for at få luft ind, medmindre du har utætte porte.
Jeg har selv afsluttet en lignende rejse og gik med FTX i garagen.
Meget tilfreds med det :)
Ja, det er vel helt tæt bortset fra en sprække ved porten, som der sikkert kan blive. Ja, så skal jeg nok sætte en ventil nederst et sted i garagen så? Hvis man bruger en luftvarmepumpe, hvordan fungerer den, tager den luft udefra? FTX hvad er det for noget? Er det en enkel sag
Tak for svaret
 
sunnis sunnis sagde:
I mit garage som har en lignende konstruktion, bruger jeg en Mitsubishi FH35 til opvarmning og en Mitsubishi VL-100 til ventilation, som er et lille fusk-FTX aggregat, så man får genvinding af varmen.

Ellers er det at sætte ventiler. En lavt og en højt.
Okay
Ja jeg må lige overveje lidt. Ventil nede og en paxventilator oppe burde jo fungere. En lidt budget løsning måske
 
Lizzardo
2 2hjul sagde:
Japp det är väll helt tätt förutom någon springa vid porten som säkert kan bli . Ja då lär jag sätta någon ventil nertill någonstans i garaget då ? Om man använder en luftvärmepump ,hur funkar den ,tar den luft utifrån ? FTX vad är det för något ? Är det en enkel historia
Tack för svaret
2 2hjul sagde:
Japp det är väll helt tätt förutom någon springa vid porten som säkert kan bli . Ja då lär jag sätta någon ventil nertill någonstans i garaget då ? Om man använder en luftvärmepump ,hur funkar den ,tar den luft utifrån ? FTX vad är det för något ? Är det en enkel historia
Tack för svaret
Det må du gøre.
Nej en luftvarmepumpe cirkulerer kun den eksisterende indvendige luft.
FTX= Fraluft og tiluft med genvinding.

Selv bruger jeg et mindre villaaggregat (Swegon Casa R3) men jeg har noget større garage.
Enkelt og enkelt, det er ikke raketforskning ;)
Præcis som nævnt ovenfor så kan en Mitsubishi vl100 være et helt ok alternativ
 
Tomture61
En pax ventilator til 336 m3 luftvolumen :thinking:
Selv om bygningen er velisoleret, vil luftfugtigheden være høj uden opvarmning, risiko for skimmelsvampangreb.
 
B
Som jeg har forstået det, er der risiko for kondens på den forkerte side af dampspærren, når det bliver koldere inde end ude. For eksempel om foråret. Den varme udeluft kondenserer på den relativt kolde dampspærre, som nedkøles af den kolde indeluft. Jeg ved selv, hvordan det var i min garage i starten (uden garageport og kun med en letvægtspresenning som erstatning), det kunne være 10°C inde i garagen, men 25°C i solen udenfor om morgenen. Og på grund af isoleringen tog det hele dagen, før temperaturen inde var steget til 18-20°C.

Med det sagt forsøgte jeg at se tegn på kondens, da jeg var og pillede i væggen ved et sådant scenarie, uden at se nogen kondens. Jeg har heller ikke set skimmel i organiske materialer på ydersiden af dampspærren. Så jeg har selv ikke personligt kunnet verificere denne tese.
 
  • Synes
2hjul
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sagde:
En pax ventilator til 336 m3 luftvolumen :thinking:
Selv om bygningen er godt isoleret, vil luftfugtigheden være høj uden opvarmning, risiko for skimmelsvamp.
Ja, det føles lidt fjollet faktisk
Må nok tænke om og skaffe mig noget lignende Mitsubishi aggregat
 
Tomture61
Findes der ventilatorer, der er tilpasset til spirorør.
Luftbutiken.se (kanalventilatorer)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.