Hej.
Jeg har lidt spørgsmål angående import af forskellige byggematerialer.
Er det stadig billigere at tage til Polen for at købe fliser og klinker?
Hvor skal man i så fald tage hen, og hvad skal man tænke på?
Jeg har kigget lidt på at bestille vandhaner til badeværelse samt køkken fra Kina, de har meget flottere der end vi har og MEGET billigere. Men for det første, passer deres vandhaner hos os? Tænker på rørdimensioner, kan der være forskel i gevindene eller noget andet? Hvordan ser det ud med toldafgifter og lignende ved egen import fra Kina?
Tak for jeres svar og indfaldsvinkler
Jeg har lidt spørgsmål angående import af forskellige byggematerialer.
Er det stadig billigere at tage til Polen for at købe fliser og klinker?
Hvor skal man i så fald tage hen, og hvad skal man tænke på?
Jeg har kigget lidt på at bestille vandhaner til badeværelse samt køkken fra Kina, de har meget flottere der end vi har og MEGET billigere. Men for det første, passer deres vandhaner hos os? Tænker på rørdimensioner, kan der være forskel i gevindene eller noget andet? Hvordan ser det ud med toldafgifter og lignende ved egen import fra Kina?
Tak for jeres svar og indfaldsvinkler
Hej,
Ved at denne tråd er længe forældet, men blot for sjov skriver jeg alligevel, da spørgsmålet aldrig fik svar.
Problemet er vel, at vi tager udgangspunkt i, at produkterne skal være CE-mærkede, hvilket er en europæisk standard. Hvis der er noget, der ikke behøver sådan et kvalitetsstempel, kan man sikkert spare en skilling, bare man importerer en ladning stort nok. Min kone og jeg drev en lille pizzeria, mest som rent eksperiment i Kina. Byggede en pizzaovn, som kostede os ca. en tusindlap+ i materialer og arbejde. Teglet kostede vel omkring 3 kr pr. sten, fordi det var varmebestandigt, men almindeligt rødt tegl koster ca. 30 øre pr. sten. Desværre er tegl temmelig tungt at importere. En halvsjov ting, jeg har indset bagefter, er, at den varmebestandige isolering, vi havde i ovnen, sandsynligvis var asbest :/. Strømmen i Kina er normalt 230V, men stikkene på apparater er typisk amerikanske. En lille ting, vi har i vores køkken fra Kina, er en portabel induktionskogeplade, en plade, som vel kostede ca. 300 kr. Sælges også i dårligere kvalitet for omkring 150 kr. Jeg måtte sætte et europæisk stik på den.
Hvad angår rørdetaljer, ville jeg ikke turde stole på kinesisk kvalitet. De bygger ikke i træ og behøver derfor ikke samme sikkerhed som vi, men åh, hvor billigt det kan være. For ca. 700 kroner kunne vi få vandrør trukket fra over- til underetagen i vores pizzeria, toilet installeret (inklusive opbrydning af det gamle betongulv for at tilpasse det, og nye fliser). Desværre blev min svigerfar mildt sagt oprevet, da han hørte hvilken høj pris, vi havde forhandlet os til, og krævede, at vi afbestilte og lod hans ven komme og gøre det i stedet. Det endte, med middag på restaurant som tak og materialer, på omtrent det samme alligevel
. Jeg husker også, at vi kunne finde rørbøjninger, ca. 30 mm, stål, for omkring 4 kr. Dog ville jeg aldrig turde installere sådanne her i Danmark, hvis det overhovedet var lovligt.
Med andre ord er det nok Polen, man skal satse på, hvis man vil finde billige byggematerialer. Kina, måske for visse apparater, men alt andet ville nok blive for besværligt, medmindre man ikke er et stort firma, der kan få produkterne undersøgt og CE-mærket for derefter at importere store ladninger.
Ved at denne tråd er længe forældet, men blot for sjov skriver jeg alligevel, da spørgsmålet aldrig fik svar.
Problemet er vel, at vi tager udgangspunkt i, at produkterne skal være CE-mærkede, hvilket er en europæisk standard. Hvis der er noget, der ikke behøver sådan et kvalitetsstempel, kan man sikkert spare en skilling, bare man importerer en ladning stort nok. Min kone og jeg drev en lille pizzeria, mest som rent eksperiment i Kina. Byggede en pizzaovn, som kostede os ca. en tusindlap+ i materialer og arbejde. Teglet kostede vel omkring 3 kr pr. sten, fordi det var varmebestandigt, men almindeligt rødt tegl koster ca. 30 øre pr. sten. Desværre er tegl temmelig tungt at importere. En halvsjov ting, jeg har indset bagefter, er, at den varmebestandige isolering, vi havde i ovnen, sandsynligvis var asbest :/. Strømmen i Kina er normalt 230V, men stikkene på apparater er typisk amerikanske. En lille ting, vi har i vores køkken fra Kina, er en portabel induktionskogeplade, en plade, som vel kostede ca. 300 kr. Sælges også i dårligere kvalitet for omkring 150 kr. Jeg måtte sætte et europæisk stik på den.
Hvad angår rørdetaljer, ville jeg ikke turde stole på kinesisk kvalitet. De bygger ikke i træ og behøver derfor ikke samme sikkerhed som vi, men åh, hvor billigt det kan være. For ca. 700 kroner kunne vi få vandrør trukket fra over- til underetagen i vores pizzeria, toilet installeret (inklusive opbrydning af det gamle betongulv for at tilpasse det, og nye fliser). Desværre blev min svigerfar mildt sagt oprevet, da han hørte hvilken høj pris, vi havde forhandlet os til, og krævede, at vi afbestilte og lod hans ven komme og gøre det i stedet. Det endte, med middag på restaurant som tak og materialer, på omtrent det samme alligevel
Med andre ord er det nok Polen, man skal satse på, hvis man vil finde billige byggematerialer. Kina, måske for visse apparater, men alt andet ville nok blive for besværligt, medmindre man ikke er et stort firma, der kan få produkterne undersøgt og CE-mærket for derefter at importere store ladninger.
Klik her for at svare