Hej,
Jeg har lykkedes med kunststykket at vride en karmkrue i stykker, da jeg monterede nye yderdøre. Et øjebliks uklarhed gjorde, at selve inderskruen blev "rundet" af, og nu kan karmkruen ikke justeres. Er der nogen, der har nogle gode tips til, hvordan man kan fjerne en beskadiget karmkrue? Save selve skruen af og bore hylsteret væk eller save af og dække hylsteret samt bore et nyt hul i karmen? Alle tips og idéer modtages med varm hånd!

Kapa skruven mellem karm og regel så tæt på karmen du kan, så kan du derefter skrue hylsen af. Derefter skal du tage en polygrip og skrue skruedelen, der sidder fast i regel, af. Jeg lykkedes med det samme i en lagerrumsdør.

Tak AnderS. Ser ud til at være en klog strategi.

Trak et par karmskruer runde på grund af de elendige men dyre værktøjer og dårlig præcision på skruerne, inden jeg forborede de resterende skruehuller i væggen. Zinkhylsen kan være svær at få ud af det gamle hul uden at beskadige det. Det nemmeste er at bore et nyt 14 mm hul og trække en ny karmskrue i ved siden af den gamle, der er kappet.

• Synes
Bhav
  • Laddar…
Jeg købte Servas karmskruer og runddrog 3 af 6. Og dette med Servas egen bits. Ren skrammel. Frem med vinkelsliberen og slå så i søm i stedet.

Biltemas karmskrue var jeg tæt på at lave skrammel af, før jeg også forborede. Det man SKAL tjekke er, at hullet til zinkhylsteret er dybt nok, det var det ikke i min bastudør.

Brugte Biltemas egne værktøjer/karmskrue og synes nok, at præcisionen på det er god. Trak med skraldenøgle, og det gik ret tungt.

Det hele endte med, at jeg måtte save de karmeskruer af, der var blevet runde og sad fast, og efter meget besvær lykkedes det mig at få dem ud af karmen. Derefter købte jeg adjufix, og det hele blev ordnet på 1 time. Må sige, at adjufix er en utrolig meget mere stabil konstruktion end de almindelige karmeskruer. De er noget dyrere, men det er de værd alle dage i ugen.

Fredrik

Som et tip; forbore altid og bora desuden et gennemgående hul til hylsen, så bliver det endnu nemmere at justere.
Der findes et specielt bor til karmskruer, som både borer til hylsen og selve skruen i et moment, men til enkelte døre vinduer er det måske lidt overkill, men må indrømme, at det er supersmidigt. Derefter trækker jeg alt med skruetrækkeren, men du skal liste køre for ikke at rive skruehovedet i stykker.

Milkshaken
Først og fremmest, hvis I skal bruge traditionelle karmeskrues (14 mm), så bor igennem karmen, ofte er det kun boret halvvejs.
Køb en rigtig karmnøgle (T-model), og køb også en top, altså den man trækker hele skruen med.
Sæt toppen i en stærk skruemaskine eller boremaskine, og træk dem så langt ind, at du kan se rundingen på 14 mm-skruen.
Så bruger du T-nøglen til at justere. Jeg lover, det er godt brugte penge, for det er også muligt at justere karmene flere år senere, hvis det er nødvendigt.
Brug kendte mærker som Essve eller lignende...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.