Skal lægge terrassebrædder på et lavt hældende tag, der blev lagt for 5 år siden og består af en derbigum-måtte.
Har købt 8 stk. 45x170 reglar, som skal kløves på langs for delvist at kompensere for taghældningen. Højden bliver 45 mm ved huset og 125 mm yderst.
Nu er det store spørgsmål, hvilken side jeg skal vende opad? Reglarne kommer til at hvile på paller (min 5 mm) + stykker af (4 mm) derbigum mod taget (cc 60). Jeg tænker at behandle skærefladen med cuprinol og har forberedt strimler med tagpap, der skal ligge mellem regel og terrassebrædder.
Det føles bedst at lægge skærefladen nedad for at få den spidse, lige side opad mod terrassebrædderne. Men ifølge svensk træs instruktioner bør skærefladen vendes opad:
Godt at vide om imprægneret træ - bearbejdning
For at opnå maksimal varighed af træet skal man undgå bearbejdning og kløvning. Man risikerer ellers at blotlægge kernetræet i fyrretræ, som, trods en vis naturlig modstandsdygtighed mod trænedbrydende organismer, ikke har samme beskyttelse som det imprægnerede splinttræ i fyrretræ.
For konstruktioner i jord eller vand bør man tænke på altid at vende ubearbejdede overflader nedad og bearbejdede opad. Det ubearbejdede endetræ har nemlig den bedste beskyttelse.
Hvor det er uundgåeligt med kapning og en vis bearbejdning, bør man efterbehandle disse overflader med et træbeskyttelsesmiddel, kompetenceklasse 3, beregnet til overfladebehandling.
Hvad tror I? Vil det være noget fare at have skærefladen nedad, hvis den er opklodset og behandlet med olie?
Jeg tror ikke, at det har nogen større betydning i dit tilfælde. A imprægneringen er til for at beskytte mod jord- og jordkontakt, og da er snitfladen formodentlig noget dårligere imprægneret, men det er jo ikke aktuelt her. Jeg kan forestille mig, at det er lettere at lave en pæn belægning med snitfladen vendt nedad.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.