Vil gerne kløve en limtræsbjælke, så den spiller hældningsmæssigt med spær. Bliver en hældning på 9 grader. Virker det uden at LTB'en svækkes markant?

LTB: 90x270

Udestue, kanalplast, 4 meter mellem stolperne
 
  • Diagram der viser dimensionerne af en limtræsbjælke (90x270) og en tagstol (45x195) med mærkning og placering i forhold til hinanden.
E
Det afhænger selvfølgelig af belastningen, men nogle producenter plejer at være imod, at man kløver øverste og nederste lameller i bjælken. Kan du ikke flytte op spærstykkerne og kløve en kile på bjælken i stedet?
 
  • Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
E epw sagde:
Det afhænger selvfølgelig af belastningen, men nogle producenter plejer ikke at kunne lide, at man kløver de øverste og nederste lameller i bjælken. Kan du ikke flytte op spær og kløve en kile på bjælken i stedet?
Tak for svaret.

Jo absolut. Kile kunne være en mulighed.

Hvis jeg kløver, ville LTB:en blive 265 som højest og 250 som lavest.
 
  • Bræt med huller og et tilhørende hvidt panel, muligt byggeprojekt eller renoveringsemne.
Men jeg ville jo helst lade spærhovedet hvile på stolperne..........Det er jo i så fald mere normalt at snedkappe disse lidt, så de hviler på en plan stolpe.
 
S Stefan1972 sagde:
Men jeg ville jo hellere lade tagspærrene hvile på stolperne..........Det er jo i så fald mere normalt at skære disse lidt skrå, så de hviler på en plan stolpe.
Mener du ifølge billedet?
 
  • Tegning af en grøn L-formet struktur med en skråtop på papir.
Ja og så tage en kile ud af tagkonstruktionen, så den hviler plant. Det er vel sådan man plejer at gøre, og så som du har tegnet lade tagkonstruktionen gå ud et stykke, så man har noget at lægge tag på. Ellers får du jo kun tag frem til stolpe.
 
S Stefan1972 sagde:
Ja og så tage en kile ud i spærret, så den hviler plant. Det er vel sådan man plejer at gøre, og så som du har tegnet, lade spærret gå ud et stykke, så man har noget at lægge tag på. Ellers får du jo kun tag frem til stolpe.
Sådan har jeg i dag, men det kommer ikke til at fungere med denne nye konstruktion. Uanset hvad vil jeg ikke kløve LTB:en. Tak for alle svar.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.