Hej!
Jeg har en kalkstensplade, som jeg gerne vil skære op i strimler på 70mm for at lave en sokkel.
Jeg vil have så fine snit som muligt. Er det vandskæring, der skal til, eller kan det gøres med en form for flisesav?
Jeg har en kalkstensplade, som jeg gerne vil skære op i strimler på 70mm for at lave en sokkel.
Jeg vil have så fine snit som muligt. Er det vandskæring, der skal til, eller kan det gøres med en form for flisesav?
Vandskæring letter arbejdet, måske kan du slippe for en fliseskærer, hvor du placerer kalkstenspladen på en stabil slæde og derefter trækker klingen over. I begge tilfælde vil du have brug for grundig slibning og polering efterfølgende for at opnå den ønskede overflade, og husk at eventuelle ujævnheder/hulrum på bagsiden vil kunne ses på soklens "vægside" i overkanten.
Kalksten revner utroligt let ved små vibrationer under skæring og bearbejdning, så da jeg sidst havde brug for sokkel, betalte jeg for at få den fremstillet. Det var ganske vist dyrt, men skulle man bruge større mængder, var det utroligt bekvemt. Jeg betalte 400 kr per løbende meter sidste gang + materiale til et professionelt firma, og givet hvor let det senere var at knække et stykke sokkel bare for at skære det i den rigtige længde, er jeg glad for, at jeg ikke forsøgte mig med dette selv, og det var til et mindre toilet, der kun krævede 4 løbende meter.
Kalksten revner utroligt let ved små vibrationer under skæring og bearbejdning, så da jeg sidst havde brug for sokkel, betalte jeg for at få den fremstillet. Det var ganske vist dyrt, men skulle man bruge større mængder, var det utroligt bekvemt. Jeg betalte 400 kr per løbende meter sidste gang + materiale til et professionelt firma, og givet hvor let det senere var at knække et stykke sokkel bare for at skære det i den rigtige længde, er jeg glad for, at jeg ikke forsøgte mig med dette selv, og det var til et mindre toilet, der kun krævede 4 løbende meter.
Forlod du det til en stenhuggeri?M myrstack sagde:Vandskæring letter, evt. kan du komme udenom en kakkelsav model, hvor du placerer kalkstenspladen på en stabil slæde og derefter trækker klingen over. I begge tilfælde vil du skulle gå grundigt til værks med slibning og polering bagefter til din ønskede overflade, og husk at eventuelle ujævnheder/hulrum på bagsiden vil kunne ses i overkanten af "væggen" på soklen.
Kalksten revner utroligt let ved små vibrationer under skæring og bearbejdning, så sidste gang jeg havde brug for en sokkel, puntede jeg ud for at få den fremstillet. Det var ganske vist dyrt, men har man brug for større mængder, er det utroligt bekvemt. Jeg betalte 400 kr. per løbende meter sidste gang + materiale til et professionelt firma, og givet hvor let det senere var at knække et stykke sokkel bare ved at skære det i den rette længde, er jeg glad for, at jeg ikke forsøgte mig med dette selv, og det var blot til et mindre toilet, der kun krævede 4 løbende meter.
Jep!J JF. sagde:
I mit tilfælde VE Sten. Ikke billige men ikke noget de udgiver sig for at være. I mit tilfælde var valgmulighederne lidt begrænsede med i og med at jeg er begyndt med en specifik kalksten i en hall og fortsatte med et toilet hvor der også skulle være en sokkel i nøjagtigt samme kalksten. Så gik de billigere handlende bort da de ikke kunne specialfremstille sokkelen, og jeg havde besluttet mig for at tilbringe min tid på andre områder end at bande foran flisesaven.
Klik her for at svare