Hej alle, jeg håber at kunne få svar her efter at have ledt på internettet allerede...
Vil først sige, at jeg kan absolut ingenting om byggeri og snedkeri, men tænker at nogen her, der er kyndig, måske er villig til at hjælpe mig.
Jeg har tænkt mig at opsætte en klatrevæg derhjemme. Væggen i spørgsmålet er en gipsvæg, hvor jeg tænker at sætte en krydsfinerplade for bedre fæste (som også anbefales af virksomheden, der sælger klatregrebene).
Kan jeg fæstne krydsfinerpladen direkte på væggen? Eller skal jeg opsætte en træramme (som fæstnes på væggen), som jeg fæstner krydsfinerpladen på?
Jeg har tænkt mig at bruge metalekspander til at fæstne krydsfinerpladen på væggen (eller på trærammen), er dette godt eller dårligt? Kan man overhovedet sætte disse direkte i gipsvæggen, når jeg ikke ved, hvad der er bagved?
Er der nogen her, der vil give mig tips til, hvordan jeg skal gøre? Siden jeg ikke er kyndig, føles det meget avanceret for mig at opsætte en træramme, men at sætte krydsfiner direkte mod væggen, skal jeg vel kunne klare...
Håber at jeg har forklaret mig godt nok, ellers send gerne spørgsmål, så vil jeg prøve at gøre mit bedste og svare. Tak på forhånd!
Vil først sige, at jeg kan absolut ingenting om byggeri og snedkeri, men tænker at nogen her, der er kyndig, måske er villig til at hjælpe mig.
Jeg har tænkt mig at opsætte en klatrevæg derhjemme. Væggen i spørgsmålet er en gipsvæg, hvor jeg tænker at sætte en krydsfinerplade for bedre fæste (som også anbefales af virksomheden, der sælger klatregrebene).
Kan jeg fæstne krydsfinerpladen direkte på væggen? Eller skal jeg opsætte en træramme (som fæstnes på væggen), som jeg fæstner krydsfinerpladen på?
Jeg har tænkt mig at bruge metalekspander til at fæstne krydsfinerpladen på væggen (eller på trærammen), er dette godt eller dårligt? Kan man overhovedet sætte disse direkte i gipsvæggen, når jeg ikke ved, hvad der er bagved?
Er der nogen her, der vil give mig tips til, hvordan jeg skal gøre? Siden jeg ikke er kyndig, føles det meget avanceret for mig at opsætte en træramme, men at sætte krydsfiner direkte mod væggen, skal jeg vel kunne klare...
Håber at jeg har forklaret mig godt nok, ellers send gerne spørgsmål, så vil jeg prøve at gøre mit bedste og svare. Tak på forhånd!
Skal du køre med solide greb, så sidder de med M10-skruer i islagsmøtrikker på bagsiden af krydsfinerpladen. Da skruerne går igennem pladen, skal du have en afstand til væggen bagved, ellers må du skrue ind i gipspladen også. Nok til at gips er blødt, men en M10 går nok ikke ind uden videre.
Skal du bruge mere af "legegreb", så fastgøres de med almindelige træskruer, og så kan du i princippet skrue en krydsfiner direkte på gipsen og skrue grebene i den. Men gipsvæggen nedenunder vil ikke være køn den dag, du skruer klatrevæggen ned.
Men det er ikke svært at justere krydsfineren. Udnyt den eksisterende vægs reglar.
Køb reglar i dimensionen 45x45 og skær dem lidt kortere (nogle mm) end din loftshøjde. Find reglarne i din eksisterende væg. Skru en ny regel udenpå gipsen lige over hver eksisterende regel. Reglar plejer at sidde med en afstand på 30cm, 45cm eller 60cm, så finder du en, så er det let at finde resten. Skru de nye reglar med skruer 100x5mm, eller måske 120x5 hvis det er en tyk væg. Skru derefter korte regelstykker mellem de stående reglar langs gulvet og loftet. Derefter kan du sætte krydsfineren op.
Skal du bruge mere af "legegreb", så fastgøres de med almindelige træskruer, og så kan du i princippet skrue en krydsfiner direkte på gipsen og skrue grebene i den. Men gipsvæggen nedenunder vil ikke være køn den dag, du skruer klatrevæggen ned.
Men det er ikke svært at justere krydsfineren. Udnyt den eksisterende vægs reglar.
Køb reglar i dimensionen 45x45 og skær dem lidt kortere (nogle mm) end din loftshøjde. Find reglarne i din eksisterende væg. Skru en ny regel udenpå gipsen lige over hver eksisterende regel. Reglar plejer at sidde med en afstand på 30cm, 45cm eller 60cm, så finder du en, så er det let at finde resten. Skru de nye reglar med skruer 100x5mm, eller måske 120x5 hvis det er en tyk væg. Skru derefter korte regelstykker mellem de stående reglar langs gulvet og loftet. Derefter kan du sætte krydsfineren op.
Okay tak for svar!
Har lidt opfølgningsspørgsmål så..
Greppen er tænkt til leg alene, men de vil nok blive brugt langt fra dagligt. Dog ønsker jeg stadig, at de holder til i hvert fald mindst 60kg (hvis dette er muligt?) når de endelig bruges, derfor vil jeg selvfølgelig montere dem sikkert men ikke lave verdens projekt ud af det...
Hvordan finder jeg ud af, hvor de eksisterende reglar sidder? (Dumt spørgsmål
)
Har lidt opfølgningsspørgsmål så..
Greppen er tænkt til leg alene, men de vil nok blive brugt langt fra dagligt. Dog ønsker jeg stadig, at de holder til i hvert fald mindst 60kg (hvis dette er muligt?) når de endelig bruges, derfor vil jeg selvfølgelig montere dem sikkert men ikke lave verdens projekt ud af det...
Hvordan finder jeg ud af, hvor de eksisterende reglar sidder? (Dumt spørgsmål
Jeg byggede en enklere klatrevæg i det tidligere hus. Jeg fjernede gipsen og satte OSB op og derefter en renoveringsgips, for at væggen skulle være nogenlunde jævntykk. Derefter et tapet med træmotiv og greb af lignende træ. Det blev faktisk rigtig flot. Tanken fra begyndelsen var en form for stenmotiv. Grebene fastgjorde jeg med to ankerskruer. Det holder godt. M10 er nok god, hvis det skal være nemt at flytte rundt på grebene.
Hvis du finder reglarne bag gipsen, kan du skrue pladen i dem. Med en lidt kraftigere magnet kan du finde gipsskruerne.
Hvis du finder reglarne bag gipsen, kan du skrue pladen i dem. Med en lidt kraftigere magnet kan du finde gipsskruerne.
Det er i en lejebolig jeg har tænkt mig at starte dette projekt, så jeg tror med største sandsynlighed, at jeg ikke må fjerne gipsen, og hvis jeg gør, skal jeg sætte det tilbage, når jeg flytter derfra..D Daniel 109 sagde:Jeg byggede en enklere klatrevæg i det forrige hus. Jeg fjernede gipsen og satte OSB op og derefter en renoveringsgips, så væggen blev nogenlunde jævntykk. Derefter en tapet med træmotiv og greb af lignende træ. Det blev faktisk rigtig flot. Tanken fra begyndelsen var en slags stenmønster. Grebene fastgjorde jeg med to ankerskruer. Det holder godt. M10 er nok godt, hvis det skal være let at flytte rundt på grebene.
Hvis du finder reglerne bag gipsen, kan du skrue pladen i dem. Med en lidt kraftigere magnet kan du finde gipsskruerne.
Derfor vil jeg helst bare sætte en krydsfinerplade direkte på væggen, da dette er lettest at genskabe ved senere lejlighed. At afstive med en trærække føles lidt overflødigt, da jeg ved, hvor minimalt grebene vil blive klatret på...
Okay tak for svar!PNO sagde:
Skal du køre med solide greb så sidder de med M10-skruer i indslagsmøtrikker på krydsfinerpladens bagside. Eftersom skruerne går igennem pladen, skal du have en afstand til væggen bagved, ellers skal du skrue ind i gipspladen også. Nok fordi gips er blødt, men en M10 går nok ikke ind sådan uden videre.
Skal du bruge mere af "legegreb" så fastgøres de med almindelige træskruer, og så kan du i princippet skrue en krydsfiner direkte på gipsen og skrue grebene i den. Men gipsvæggen under kommer ikke til at være smuk den dag du skruer klatrevæggen ned.
Men det er ikke svært at lave en afstand til krydsfinerpladen. Udnyt den eksisterende vægs reglar.
Køb reglar i dimensionen 45x45 og skær dem lidt kortere (nogle mm) end din loftshøjde. Find reglarne i din eksisterende væg. Skru en ny regel udenpå gipsen lige over hver eksisterende regel. Reglar plejer at sidde med en afstand på 30cm, 45cm eller 60cm, så finder du en er det let at finde resten. Skru de nye reglar med skruer 100x5mm, eller måske 120x5 hvis det er en tyk væg. Skru derefter korte regelstykker mellem de stående reglar langs gulvet og loftet. Så kan du sætte krydsfinerpladen op.
Har lidt opfølgende spørgsmål så..
Grebene er tænkt til leg kun, men de vil nok blive brugt langt fra dagligt. Dog ønsker jeg alligevel, at de holder til i hvert fald mindst 60 kg (hvis dette er muligt?), når de bliver brugt, derfor vil jeg selvfølgelig montere dem sikkert, men ikke bruge verdensprojekt på det...
Hvordan finder jeg, hvor de eksisterende reglar sidder? (Dumt spørgsmål
Med en magnet finder du de eksisterende skruer. De sidder i reglarne. Reglarne sidder sikkert med CC60.
Klik her for at svare