S
Hvordan gik det, og hvad blev resultatet?

Den ydre trykprøvning gik godt med en lækage på 0,67 l/s/m2. Udvendigt gips og vinduer og alle andre tænkelige samlinger blev tapet. Der er ingen normer for ydre tæthed, men teknikeren sagde, at det er tættere end mange huse, når man måler indre tæthed. Senere lavede vi også en indre lufttæthedsmåling, hvor resultatet blev 0,14 l/s/m2. Her er der en norm for passivhuse, som er 0,3 l/s/m2. For at damptransporten gennem væggen skal blive korrekt, skal indre lækage være lavere end den ydre. Jeg vil stærkt anbefale også at få trykprøvet ydre vindbeskyttelse. At bare blindt stole på, at byggevirksomheden gør et godt stykke arbejde, er ikke nok for mig (selvom min bygherre har været fantastisk, havde han ikke noget imod trykprøvning). Se det som en hjælp til at få et tæt hus, og desuden få bevis på det. En trykprøvning kostede ca 5000 kr.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
R Robert20 sagde:
Den ydre tæthedstest gik godt med en lækage på 0,67 l/s/m2. Udvendigt gips og vinduer samt alle andre tænkelige samlinger var tætnet med tape. Der er ingen normer for ydre tæthed, men teknikeren sagde, at det er tættere end mange huse, når man måler indre tæthed.
Senere lavede vi også en indre lufttæthedsmåling, hvor resultatet blev 0,14 l/s/m2. Her er der en norm for passivhuse, som er 0,3 l/s/m2.
For at damptransporten gennem væggen skal være korrekt, skal indre lækage være lavere end den ydre.
Jeg vil stærkt anbefale også at teste ydre vindtæthed. At stole blindt på, at byggefirmaet gør et godt job, er ikke nok for mig (selvom min bygherre har været fantastisk, havde han ikke noget imod testen). Se det som en hjælp til at få et tæt hus og desuden få bevis på det. En tæthedstest kostede ca. 5000 kr.
Ved hvilket tryk havde du disse lækstrømme? Og hvad blev brugt til blæsere?

Trykket var 50 Pa. Det var en vartalsstyret ventilator som havde en trykmåler og en flowmåler. Den blev placeret i døråbningen gennem en tapet plastmembran. Ved ikke mærke på ventilatoren (jeg gjorde ikke dette selv).

R Robert20 sagde:
Trykket var 50 Pa. Det var en hvorretsstyret ventilator som havde en trykmåler og en flowmåler. Den blev placeret i døråbningen gennem en til-tapet plastmembran. Ved ikke fabrikatet på ventilatoren (jeg gjorde ikke dette selv).
En blowerdoor som de fleste seriøse bruger. 50Pa er minimumskravet. De plejer at skrue det højere op, typisk omkring 65-70 også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.