I Installation sagde:
termograferingen er ret meningsløs uden tryksætning.
Ja, selvfølgelig tryksætning.

K
Aldrig hørt om nogen som trykprøver vindbeskyttelse…. Man kigger med det blotte øje om monteringen ser okay ud. Meget enkelt sidder der vindbeskyttelse overalt? Sidder vindbeskyttelsen fast ordentligt? er samlingerne tapet med aldersbestandig tape? Så færdigt er absolut ingen videnskab. Gem trykprøvning til den behøves og gør nytte i stedet. Til dampspærren.

• Synes
Installation
  • Laddar…
S
B Bläcktudan sagde:
Dette kan være det dummeste, jeg har hørt! Stol i stedet for på byggeren, der udfører arbejdet. Det er vel antageligvis ikke deres første gang, de skruer ude-gips.
Ikke engang på store byggerier forekommer det, at vi ”prøver trykket” vejr/vind beskyttelsen
Hvad mener du, bor du et blæsende sted, så må man jo være sikker på, at luften ikke blæser gennem isoleringen, og det kan kræve høj præcision i montering. Man vil vel ikke betale fuld pris for tvivlsom isoleringsevne??

S SNf sagde:
Hvad mener du, bor du et sted med meget vind, så skal man jo være sikker på, at luften ikke blæser igennem isoleringen, og det kan kræve høj præcision i monteringen. Man vil vel ikke betale fuld pris for tvivlsom isoleringsevne??
Det er jo i forekommende tilfælde oftest en beklædning i form af puds, brædder, plade eller anden passende overflade udenpå den indre vindbeskyttelse. Det skal blæse ret kraftigt for at få så voldsomme luftbevægelser i isoleringen bag ved vindbeskyttelsen, så det mister sin isolerende evne.
At vindbeskyttelsen ikke ligner et hønsetråd er jo selvfølgelig. Det skal være helt og ikke have synlige huller. Det er mere end tilstrækkeligt til formålet. I tilfælde her er det udvendig gips af ukendt fabrikat med tapede samlinger. Det vil gøre arbejdet så længe ingen tømrer laver en masse huller i det.

Jeg vil forsøge at forklare lidt. Du kan ikke trykprøve vindbeskyttelsen. Det er en vindbeskyttelse og er ikke lufttæt som en plastfolie. Luft skal kunne passere gipsen, men ikke vind. En ydervæg består af flere lag, der tilsammen danner klimaskallen. Panelet eller hvilken facadebeklædning du har, er den første rigtige vindbeskyttelse. Derefter kommer den udvendige gips, som skal tapes i samlinger og ved forskellige gennemføringer.
Det jeg råder dig til at gøre, hvis du føler dig usikker på din bygningsmesters kompetence, er at på en lys dag slukke alle lamper indvendigt og gå rundt og inspicere gipsen indefra ved at lede efter lysstriber. Finder du sådanne, så marker dem og bed din bygmester om at tape dem.
Den udvendige gips er vindtæt, hvis man har fulgt monteringsanvisningen. Det er ikke noget, der behøver eller for den sags skyld kan trykprøves.

• Synes
AndersS og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Jeg vil prøve at forklare lidt. Du kan ikke trykprøve vindbeskyttelsen. Det er en vindbeskyttelse og er ikke lufttæt som en plastfolie. Luft skal kunne passere gipsen men ikke vind. En ydervæg består af flere lag, som tilsammen danner klimaskærmen. Panelen eller hvilken facadebeklædning du har, er den første rigtige vindbeskyttelse. Derefter kommer den udvendige gips, som skal tapes i samlinger og ved forskellige gennemføringer.
Det jeg råder dig til at gøre, hvis du føler dig usikker på din bygherres kompetence, er at en lys dag slukke alle lamper indvendigt og gå rundt og inspicere gipsen indefra ved at lede efter lysstriber. Finder du sådanne, så marker dem og bed din bygherre om at tape dem.
Udgipsen er vindtæt, hvis man har fulgt monteringsanvisningen. Det er ikke noget, der behøves eller for den sags skyld kan trykprøves
Desværre kan man ikke se alle samlinger, da den indvendige ramme skygger for udsynet mange steder.

Det skal jo pointeres, at bygges det på normal vis, så bliver det tilstrækkeligt tæt. Hvis nu ikke ts går ud fra, at de, der bygger, ikke kan bygge huse da og er plukket fra gaden ved t-centralens mere skumle områder?

• Synes
AndersS
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Om nu ikke ts går ud fra, at de som bygger ikke kan bygge huse da og er plukket på gaden ved t-centralens skummere områder?
Og skulle det være sådan bør der findes andre alvorligere problemer at kontrollere ;)

S Stefan1972 sagde:
Det skal jo fremhæves, at hvis det bygges på normal vis, bliver det tilstrækkeligt tæt. Medmindre ts nu antager, at de, der bygger, ikke kan bygge huse, og at de er hentet fra gaden ved t-centralens skummere områder?
Alle kan lave fejl, selv dygtige håndværkere (mine byggere er rigtig gode). Det er hundredevis af tapninger. Ikke mærkeligt, hvis noget skulle være overset.

R Robert20 sagde:
Alle kan lave fejl, selv dygtige håndværkere (mine bygherrer er rigtig gode). Det er hundredevis af tape-steder. Ikke underligt, hvis noget skulle være overset.
for så vidt, men det føles næsten som om du antager, at alt går galt. Nogle få tapefejl får ikke alt til at gå i vasken. Det er jo ikke tapen i sig selv, der gør det tætsluttende. Forskellen mellem et velbygget otapet hus kontra et tapet er sandsynligvis ikke særlig stor.

• Synes
AndersS
  • Laddar…
R Robert20 sagde:
Alle kan lave fejl, selv dygtige håndværkere (mine bygmestre er rigtig gode). Det er hundreder af tape. Ikke mærkeligt, hvis noget skulle være overset.
Og det bliver marginal, sandsynligvis ingen, påvirkning. Som råd, jeg ville slippe det ydre skal/vindbeskyttelse og i stedet fokusere på, at isoleringen udføres rigtigt og det indre tæthedslag. Har drevet en del store projekter, man laver så en risikovurdering, prioriterer og lægger mere fokus på det, der kan få størst påvirkning. Kan også anvendes på mindre projekter som et husbyggeri.

• Synes
Installation
  • Laddar…
K
R Robert20 sagde:
Alla kan gøre fejl, selv dygtige håndværkere (mine bygherrer er rigtig gode). Det er hundredevis af tapninger. Ikke underligt, hvis noget skulle være glemt.
Hvis nogen tapning er glemt er det ingen katastrofe. Har ingen større betydning, læg krudt på vigtigere dele i byggeriet i stedet

• Synes
Installation
  • Laddar…
S
I Installation sagde:
Det er jo i forekommende tilfælde ofte en beklædning i form af puds, brædder, plade eller anden passende overflade udenfor det indre vindbeskyttelse. Det skal blæse ret meget for at en skal få så voldsomme luftbevægelser i isoleringen bag vindbeskyttelsen, at det mister sin isolerende evne.
At vindbeskyttelsen ikke ser ud som et hønsetråde er jo selvfølgeligt. Det skal være helt og ikke have synlige huller. Det er mere end nok til formålet. I sagen her er det udvendig gips af ukendt fabrikat med taped samlinger. Det vil gøre arbejdet, så længe ingen snedkerer masse huller i det.
Jep:)

R Robert20 sagde:
Desværre kan man ikke se alle samlinger, fordi den indre ramme skygger for udsigten mange steder.
Men du ser tapen på ydersiden? Hvis du ikke ser nogen lysstriber, så er det ok.

Jeg har fået kontakt med et firma, der skaber et undertryk i huset og derefter læksøger, dvs. mærker hvor det trækker/blæser. Det kan man enten gøre med røg (som ventilationsteknikere bruger), eller bare gå tæt på og mærke efter.
Det burde fungere.
Tak for alle synspunkter og tanker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.