Skal rive en hjertevæg og erstatte med stolper og bjælke i limtræ.
Var inde på en site, hvor man kunne beregne dette (dog måtte jeg vælge 1 1/2-planshus) og fik dimensioner på søjler og bjælke. Jeg valgte de højeste belastninger bortset fra sne, hvor jeg valgte min egen zone.

I mit tilfælde er der kun et loft ovenpå (det bruges dog til opbevaring). Tegninger i dårligt stand, uddrag fra gamle originaler på bygningsnævnet, hvor jeg viser væggen, der skal fjernes, indrammet i rødt.

Havner jeg i det rigtige område, eller risikerer det at blive for spinkelt? Jeg tænker, at i og med at det er for 1 1/2 plan, og jeg kun har et loft, så burde der være en margin. Eller findes der i forhold til husets konstruktion fælder, man kan falde i, som gør, at disse standardberegninger ikke bliver korrekte?

Som info kan nævnes, at jeg fik 90x90 på søjlerne, og jeg valgte 90 x 270 på bjælken fra de muligheder, der var.

Gammelt byggeplan med rødt cirklet område, viser væg, der skal fjernes til fordel for limtræsbjælke og -stolper i renoveringsprojekt. Bygningstegning af hus med væg markeret i rødt, der skal fjernes, og bruges som del af renoveringsprojekt med limtræsbjælker og søjler.

Jeg tror, at beregningsapps fungerer rimeligt godt, når det drejer sig om mere moderne huse, selvom jeg aldrig selv ville bruge nogen. Derimod er jeg i tvivl om det passende i dit tilfælde. Afhængigt af hvilken snözon dit hus befinder sig i, kan 90x270 være i det tyndeste laget. Derimod fungerer sikkert 90x90 limträstolpar.

Er det byggbeskrivelser/svenskt træ ville jeg føle mig mere end sikker. Er det en anderledes side ville jeg overveje nævnte. Synes også at 90x270 for skønsmæssigt 3m åbning er realistisk.

Kan ikke forestille mig at der er noget uforudset der volder problemer. Tagkonstruktionen skal absolut være bærende på ydervæggene og så er det kun lofterne.

Det er ganske vist et uklart billede, men jeg er ret sikker på, at ikke kun ydervæggene tager op taglastene.

Ja, det er byggevejledninger svensk træ.

Utydelige billeder, ja. Der sidder en støtte på hver side. Kan ses med lidt fantasi på den venstre halvdel.
Støtterne hviler på en tværgående planke da spær og bjælkelag har forskellige cc.

Spændet jeg vil afløse er ca. 2.6m
Snezone 1.5 (Göteborg).

Så fungerer 90x270.

Tak, det lyder betryggende med de svar, jeg har fået her.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.