Vi havde tænkt tage en væg ned mellem køkken og stue og gerne også den mod gangen i vores Hultsfredhus fra 60'erne. Jeg forsøger at forstå, om væggene er en del af den bærende konstruktion, eller om det er frit bærende spær. Jeg har forsøgt at kigge i konstruktionstegninger, men bliver ikke sikker. I bygningsbeskrivelsen er der nævnt, hvordan bærende indervægge er bygget, men kan inderdelen af den væg, der vender udad, også kaldes en indervæg, og yderdelen, som teglstenen står op mod, betegnes ydervæg, eller er delen, der vender indad, også en del af ydervæggen?

Vedhæfter en del af de tegninger, jeg har.
Arkitekttegning af et hus fra 60'erne med markerede vægge mellem køkken, hall og stue, muligvis bærende; røde pile viser de ønskede ændringer.
Kælderplan for et hus fra 1960'erne, viser ruminddeling inkl. opbevaring, hobby, fyrrum og vaskerum. Dimensioner og kvadratmeter er angivet.
Bygningsplan med sektioner af 60-tals hus; viser struktur, tagvinkler, materialer som træ, tegl og betonhålsten. Væggens bærende funktion undersøges.
Tegning af tagkonstruktion med mål og specifikationer for fribærende spær i et 60'er hus fra Hultsfred, udført af arkitektfirma.
Byggeprojektets konstruktionsplan viser vægopbygning, materialer, dimensioner og placeringer for yder- og indervægge i et Hultsfredshus fra 60'erne.

Bygningsbeskrivelse med detaljer om kælderbjælkelag, vindbjælkelag og tagkonstruktion i et Hultsfredshus fra 60'erne.

Ifølge vedhæftede dokumenter er spærkonstruktionen fritbærende, så kun ydervæggene er bærende.
Det skulle nok gå godt at rive valgfrie indervægge ned uden at det bliver nogen katastrofe …

• Synes
perrel
  • Laddar…
BirgitS
Men sandsynligvis ikke alle indvendige vægge, da nogle kan være nødvendige for stabiliseringen.

I kælderen er der en bærende indervæg.

• Synes
perrel
  • Laddar…
Mange tak for jeres svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.