Hej!
Jeg købte for nylig en Villa, som blev bygget i 1978. Den har en væg, jeg gerne vil have fjernet samt en pejs/skorsten for at få et åbent køkken. Jeg ved dog ikke, om denne/disse vægge er bærende eller ej. Er der nogen, der kan udregne det ud fra tegningen?

Den tykke væg mellem stuen er en pejs, der er ca. 1x1 meter, ved ikke om det er en murstock, fritstående skorsten eller alle de andre forslag, som mine kolleger har givet mig. Den har en aflang muret del, der går helt hen til husets gavl. Jeg gætter på, at funktionen for denne kun er brændelager, så den vil jeg fjerne til sommer.

Den smallere væg har et par hylder, der knap bruges samt et gammelt køleskab, der skal genbruges. Mit første indtryk er, at den er for smal til at være bærende. Men jeg kan tage fejl.

Jeg er ret ny til dette med at renovere, så jeg er taknemmelig for al hjælp og støtte.

venlige hilsner
Joseph

En hvid, firkantet skorsten eller vægkonstruktion står i et rum med trægulv og fliser; en papkasse og tæppe er synlige bagved. Indvendigt billede af en stue med en lys væg, planter, et skab med glasdøre, en tavle på væggen, og en kroget døråbning i baggrunden. Et rum med en robust hvid mur, sandsynligvis en skorsten, beliggende centralt. Omgivet af møbler og tapetserede vægge. Væg i en stue med en stor grøn plante i potte, væggen har en kalender hængende. I baggrunden ses et møbel og et vindue. En firkantet skorsten i et rum med træbeklædt loft ses fra siden. Skorstenen har en pudset overflade og er i kontakt med loftet. Køkkenvæg med skabe, ovn og opslagstavle. Arkitekttegning af et hus fra 1978 viser grundplaner med vægge, skorstene og eldstad i stuen. Tegningen omfatter også sektioner og situeringsplan. Byggeplan af en villa fra 1978 med fokus på at identificere bærende vægge og en skorsten; dimensioner og rumfordeling er detaljeret vist. Bygningstegning af taget med mål og detaljeret konstruktion, viser placeringen af spær og støttebjælker til en villa bygget i 1978.

T
Uden at være bygningsingeniør så tager jeg mig friheden til at kommentere. Først tænkte jeg, at der må være noget bærende på underetagen, da det er over 8m spændvidde, og på grundplanen for underetagen ser det ud som om, der har været en spalie langs vedopbevaringen, som kan være blevet fjernet. Både den og de smalle vægge, du har tilbage, kunne jo have været en del af at bære bjælkelaget for overetagen. Det behøver ikke være så groft tømmer for at gøre en forskel.

Så kiggede jeg på tagstolsplanen og kan se, at der skal være en stålbjælke tværs over alle tagstole - en HE100A - som sandsynligvis gør, at der ikke er bærende vægge i underetagen, MEN det betyder, at der skal være et antal stolper (formentlig i stål), som bærer den bjælke, der sidder inde i væggene. Måske også en støtte i murværket. Hvis du tegner en streg i husets midtlinje på underetagen, kan du se, hvor der sandsynligvis sidder stolper, der støtter stålbjælken; måske bag fryseren, ved døråbningen mellem køkken/garderobe og døråbningen mellem garderobe og arbejdsrum.

Jeg tror nok, at der skal en kyndig til for at afgøre dette, da mine overvejelser er lidt mandegætteri og lidt erfaring fra eget tilbygning (vi har en bjælke på lignende måde men 5 stolper til underetagen på lignende længde af huset).

• Synes
P4LLADIN
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Uden at være bygningsingeniør så tager jeg mig friheden at kommentere.
.
Hej Testarn!

Tak for din kommentar, jeg så også HEA bjælkerne på spærtegningen og tænkte som du tænkte der, men var/er stadig usikker på om der findes nogle bagved køleskabene. Der er sikkert i murstokken gætter jeg også uden at begynde at rive noget ned. Men ja, jeg håber på nogen kyndig eller om man kan henvises i så fald til et godt firma/bygningsingeniør.

T
HEA-bjælken ligger indskåret i underrammerne i dine spær, som er forstærket med krydsfiner på hver side ifølge tegningen.
Bjælken hviler derefter på "noget", der kan være remmen over vægreglerne og (formentlig) en "hylde" i skorstenens skakt/beslag af stål skruet i murværket. Det kan også være stålsøjler indbygget i væggene, men det kunne jeg ikke se på tegningerne, så det er måske lidt mindre sandsynligt.

Held og lykke med ombygningen!

• Synes
P4LLADIN
  • Laddar…
HEA bjælken som ses på spærtegningen findes kun på visse strækninger. Hvilke det er, bør fremgå af en anden tegning. HEA 100 er ingen kraftig bjælke, så den klarer ikke særligt store spændvidder. Der er sikkert søjler på et antal steder. Uden flere detaljerede tegninger kan man ikke sige noget sikkert, i hvert fald ikke på afstand.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
HEA bjælken som ses på tagstolstegningen findes kun på visse strækninger. Hvilke det er, bør fremgå af en anden tegning. HEA 100 er ingen kraftig bjælke, så den klarer ikke særligt store spændvidder. Der er sikkert søjler på et antal steder. Uden flere detaljetegninger går det ikke at sige noget sikkert, i hvert fald ikke sådan på afstand.
Hej, disse er alle detaljetegninger, som jeg fik fra kommunen desværre, der burde ikke mangle noget, har en tegning mere, men den er på betonpladen, og der er ingen søjler markeret.

Regner man baglæns kan man se, at en HEA 100 bjælke, der erstatter en hjerteskillevæg i jeres hus, ikke bør have en længere spændvidde end ca. 2,4 meter. Med hjælp fra plantegningen bør du kunne regne ud cirka hvor bjælkerne (og søjlerne) findes. Den eneste usikkerhed gælder strækningen mellem murstock og gavlvæg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.