2,622 læst ·
17 svar
3k læst
17 svar
Kan man rette en bjælke med vinkeljern?
Træet på kanterne er en del ormætet, så der er en vis kompression på kanterne. Kernevedet er dog helt urørt af orm pga det er netop gammelt kerneved, der ser ud til at modstå det meste, som prøver at nedbryde det. At save hakker på indersiden ville i så fald være lidt forkert. Det er jo ydersiden, der antageligvis pga fugt udefra har svulmet og behøver mere plads, hvilket strækker ydersiden, som jeg forstår det. Indersiden er jo derefter komprimeret, og hvis jeg bøjer det tilbage, så vil indersiden blive strakt ud igen, mens ydersiden vil blive komprimeret.prototypen sagde:
Du kan skrue og lime en bjælke sammen af almindelig høvlet tommetræ, det klarer du nok nu i eftermiddag, da du har tømmer derhjemme. Det vil sandsynligvis være både hurtigere billigere og nemmere end at købe vinkeljern.Dragon85 sagde:
Er ikke direkte det nemmeste at udskifte den. Har dels ikke noget sådan tømmer let tilgængeligt, da det handler om en næsten 7 m lang bjælke samt at det er svært at udskifte den, fordi jeg er i princippet alene og en sådan bjælke er meget tung.
Har heller ikke mulighed for at trække ud på tiden alt for meget, da jeg forsøger at få styr på, så jeg kan få ind og lagre mere tømmer, som lige nu ligger udenfor under presenning, som jeg skal have væk fra parkeringspladsen inden sommeren.
Måske man må acceptere en vis kompromis? Du arbejder i en konstruktion, der er alt andet end præcis fra starten. Selv moderne huse har jo typisk 120 regler, der har slået sig med tiden, så indervægge bliver lidt bananformede osv., det føles tvivlsomt at have som målsætning, at alt skal kunne være helt lige og vinkelret.Dragon85 sagde:
Jo det är et alternativ men hanbjælken og overarmene i gavlen er ikke bøjede på samme måde som underarmen er, hvilket gør det lidt sværere at bygge en lige væg som følger dem. Så vil en del af underarmsbjælken komme til at stikke udenfor regelvæggen bagefter, når jeg skal skifte panelen på ydersiden. En del af regelvæggen vil også hænge over på indersiden af bjælken, så der bliver et tomrum mellem underdelen af væggen og murvæggen under.
Klik her for at svare