Jeg er i gang med at ordne loftrummet i laden, hvor jeg har mit værksted. Lige nu forsøger jeg at ordne den nordlige gavl, som har været urørt siden sikkert langt før min far købte huset i 70'erne. Konstruktionen er 50-60 cm tykke stablede kalkstensvægge med tømmerbjælker som gulv og tagspær. Underarmen ved gavlen er en 15 cm bred fyrre- eller granbjælke med sundt kernetræ, men med nogle træormshuller og rådne dele på kanterne. Den ligger direkte på toppen af murvæggen på gavlen.
Bjælken har dog længe været ret buet udad med ca. 6-7 cm på et spænd af 6-7 m. Hanebjælken ovenover har ikke mere end ca. 2 cm bøjning ifølge det krydslaser, jeg tjekkede med, og overarmene er også relativt lige. Man kan også se, at der tidligere er fyldt mørtel langs bjælken for at fylde den sprække, der er opstået.
Jeg har fjernet den øverste del, som var meget rådden, og plænset det så godt jeg kunne. Tykkelsen på det, der er tilbage, er ca. 12 cm i enderne, men ca. 10 cm på det tyndeste sted, da den nok også har buet sig opad.
Jeg har derefter tænkt mig at bygge en skillevæg ved gavlen for at have lidt mere at fæstne den panel, jeg vil sætte fast senere på foråret, samt have lidt plads til isolering og også have noget at fæstne stænger i for at opbevare lidt træ og lange lister på.
Bøjninger kan ses på dette billede, hvor laseren, der ses, rører den indre kant på bjælken på begge sider. Reglen indeni er kortere end selve bjælken, men er der for at vise laseren bedre.
Mit spørgsmål er så, om det er muligt at rette denne bjælke ud, da det ellers bliver lidt svært at bygge en skillevæg, der er relativt lige. Jeg har tænkt mig at tage en vinkeljern, som jeg borer flere huller i og derefter bolter det hele sammen. Først er, om det overhovedet er muligt at gøre, og hvis det er, hvor kraftigt et vinkeljern skulle jeg i så fald bruge for at kunne modvirke træbjælken? Er det eventuelt bedre at bruge firkantrør, hvis det skulle være mere stabilt? Vinkeljern plejer jo at have lidt tykkere stål end firkantrør, så jeg antager, at det er bedre.
Hvor kraftige bolte bør jeg så bruge, og hvor tæt bør jeg sætte dem, og bør jeg bruge gennemgående bolte udefra med møtrikker på indersiden eller bruge kraftigere franske træskruer? Jeg gætter på, at gennemgående bolte er det, der gælder, men det vil blive mere arbejde, da nogen bør stå på en stige udenfor og holde imod. Jeg gætter på, at jeg ikke kan bruge vognbolte, da jeg har brug for at bruge kraftige skiver for at undgå, at boltene bare trænger ind i træet efterhånden. Alternativet er en tilsvarende fladjern på ydersiden, hvor jeg laver firkantede huller til vognboltene, hvilket er en mulighed, men arbejdstiden vil så stige en del.
Der kan også være mulighed for at få hjælp fra en traktor med skovl til at presse træbjælken ind, før den fastgøres, men jeg håber, det ikke er nødvendigt, hvis vinkeljernet og boltene er tilstrækkelige til at rette bjælken ud.
Hvis det ikke er muligt at rette den ud, er alternativet at bygge væggen lige og derefter skære det, der stikker ud, væk, når jeg udskifter yderpanelet senere på foråret, men jeg er bekymret for, at det måske gør den for svag i bredden, da 6-7 cm på en 15 cm bjælke nok er lidt for meget at skære væk. Samt at den 95 mm stolpe, jeg har tænkt mig at bruge til skillevæggen, nok også vil stikke lidt ud indeni.
Kan man ikke trække bjælken på plads med for eksempel en taljeblok og bolte den fast i den underliggende mur, eller er muren for porøs til at blive boltet i?
Erstat bjælken, hvis den er dårlig eller for bøjet til dine behov.
Det er ikke ligefrem det nemmeste at erstatte den. Jeg har dels ikke noget sådant tømmer let tilgængeligt, da det handler om en næsten 7 m lang bjælke, og det er svært at erstatte den, eftersom jeg er i princippet alene, og sådan en bjælke er meget tung. Har heller ikke mulighed for at trække det ud for meget, da jeg prøver at få ordnet det, så jeg kan få ind og opbevare mere træ, der lige nu ligger udenfor under presenning, som jeg skal have væk fra parkeringen inden sommeren.
Alt går, spørgsmålet er om det er besværet og pengene værd?
Omkostningen for materialet er ikke så slemt, en vinkeljern og nogle bolte bare. Arbejdskostnaden er min egen tid, så den koster ikke mere end det tager. Det er i fritiden jeg gør dette og forsøger at få det gjort så enkelt og effektivt som muligt uden at forringe styrken på konstruktionen alt for meget.
Går det inte at trække bjælken ret med for eksempel et spakblok og bolte den fast i den underliggende mur eller er muren for porøs til at boltes i?
Jo har også overvejet den mulighed men er usikker på, at den stablede stenmur med kalksten uden murværk imellem med kun puds omkring er tilstrækkelig stabil til at kunne håndtere den belastning.
For at undersøge om det er muligt at stræbe den tilbage. Prøv med en eller to store tvinger, at spænde tilbage på midten en så kroget som har en indre spænding i sig, da den er tørret og kan være svær at justere. Hvis du får den tilbage, er det nok passende at fæstne begge sammen og ankre dem i underlaget, med håb om at det holder sig på plads og ikke giver sig på vej ud.
For at afgøre om det er muligt at rette den tilbage. Prøv med en eller to store tvinger at spænde tilbage på midten en så skæv, der har en indre spænding i sig, når den er tørret og kan være svær at justere. Hvis du får den tilbage, er det nok passende at fæstne begge sammen og forankre dem i underlaget, i håb om at det holder sig på plads og ikke giver sig på vej ud.
Jeg lykkedes med en spændestrop og et modhold at bøje den tilbage til kun ca. 2 cm bøjet på hele spændet. Noterede også, at bjælken var betydeligt bredere på den ene side end den anden, så det var til sidst kun en ca. 5 cm bøjning, hvis man går efter linjen, som indersiden af overarmene gav. Der kan være en mulig sten under, der ligger i vejen for at bøje den mere tilbage, så jeg må tage en stige på ydersiden og se, om noget ligger i vejen under den.
Så ja, det er muligt at bøje den tilbage. Så er spørgsmålet, hvor groft vinkeljern jeg muligvis skal bruge for at holde den på plads, efter jeg slipper spændestroppen?
At fæstne den i underlaget vil jeg dog ikke, da det kun er stablet kalksten, der kun er pudset på ydersiden (se billede ovenfor), så vil kraften i bjælken trække stenene i væggen med sig, hvilket nok ville være ret problematisk.
Nu har du et træk fra noget rigtig fast afhold har meget har du spændt, lidt violin på spænde eller.
Er tvivlsomt om du kan få den i position som du vil. At sætte en vinkeljern i den vil nok ikke holde den på plads. I så fald bliver det nok et jern, der er i stil med 80 X 80 måske. At ankre på indersiden af muren er nok som du siger, ikke tilrådeligt da ligger lidt løst. Kan gå hvis omkring 3 stykker vinkeljern fæstes i muren og som er så lange at de går mindst en meter ned, så får man sandsynligvis et godt modhold med hele muren og så fæsts fladjern 50 X 6 i dem med en vinkel, der hager i yderkanten på brættet og et par anchorskruer, der holder jernene på plads så de ikke hopper op. så kan også den indre ankre i fladjernene. Følger du med.
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan det kan være så svært at bygge en lige regelvæg, at det endda kommer i nærheden af besværet med at rette bjælken ud. Specielt hvis du bygger spændinger ind, og det fører til bevægelser på sigt? Hvorfor ikke bare fastgøre en liggende regel ovenpå?
Vinkeljernet bør jo være krumt den anden vej, hvis alt skal blive lige til sidst.
Jeg vil foreslå, at du saver hakker på indersiden, så bliver bjælken lidt blødere og låser det hele med en planke på oversiden.
Vinkeljernet bør jo være kroget til den anden side, hvis alt skal blive lige til sidst. Jeg ville foreslå, at du saver hakker på indersiden, så bliver bjælken lidt blødere, og låser det hele med en planke på oversiden.
Protte
Problemet, der kan opstå ved at save hak, er, at de skal gå langt ind mod midten, og når man strammer op for at få det lige, så kan den splintre langs med. Det der siges, at lægge et stykke ovenpå, er ikke forkert. Tilsyneladende er den fast i begge ender og buler udad på midten, så det bliver svært at få til med en bred planke ovenpå, som kommer til at gå forbi enderne. Det kan gå at lægge en 45 X 150 ovenpå og se, hvordan en panel kan fæstnes på en god måde. Lidt tricky på ydersiden at få det til, men måske flytte regelværket for panelen og lægge en liste/regel, der tætner mellem panel og regel. Forstår, at det ikke er sjovt med en panel, der bølger på undersiden.
Nu har du et træk fra noget rigtig fast ophold har meget har du spændt, lidt violin på spændebåndet eller.
Det er tvivlsomt, om du kan få den i position som du ønsker. At sætte en vinkeljern i den vil nok ikke holde den på plads. I så fald bliver det nok et jern som er i stil med 80 X 80 måske. At forankre på indersiden af muren er nok som du siger, ikke tilrådeligt da ligger lidt løse. Kan gå om ca 3 st vinkeljern fastgøres i muren og som er så lange at de går mindst en meter ned, så får man sandsynligvis et godt modhold med hele muren og så i dem fastgøres pladejern 50 X 6 med en vinkel som hager i yderkant på brættet og et par ankerskruer som holder jernene på plads så de ikke hopper op. så kan også den indre forankres i pladejernene. Følger du med.
Modholdet jeg havde var en 95x95 stolpe hvor den ene kant var fastgjort i en afstand (gammel kabeltromle i træ) og den anden side blev trukket op mod hanebjælken på den nærmeste spær fra gavlen. Spændebåndet var dog ikke som en violin men det var også en bred en som ikke rigtig lyder sådan når den er spændt men stolpen klarede at holde imod alligevel. Den blev dog lidt bøjet så bøjningen blev midlertidigt overført til den i stedet i princippet.
Tror måske at jeg forstår hvordan du mener. Typisk tage et længere pladejern, som man bøjer så den ene side er vinkelret mod bjælken og derefter går ned mindst en meter på murvæggen på indersiden typisk, derefter sætte vinkler på siden som går imod bjælken hvor man derefter sætter et pladejern parallelt med bjælken som man derefter bruger til at fastgøre i bjælken?
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan det kan være så svært at bygge en lige regelvæg, at det overhovedet kan komme i nærheden af besværet med at rette bjælken ud. Specielt hvis du bygger ind spændinger, og det fører til bevægelser på sigt? Hvorfor ikke bare fastgøre en liggende regel ovenpå?
Jo det er et alternativ, men hanbjælken og overarmene i gavlen er ikke bøjede på samme måde som underarmen er, hvilket gør det lidt sværere at bygge en lige væg, der følger dem. Så vil en del af underarmsbjælken stikke ud over regelvæggen bagefter, når jeg skal skifte panelet på ydersiden. En del af regelvæggen vil også hænge over på indersiden af bjælken, så der bliver et tomrum mellem underdelen af væggen og murvæggen nedenunder.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.