Hej,
ville gerne lære, hvordan man designer et sprinklersystem til boligbrug, overvejede at lave et gør-det-selv-system til mit hus. Selvfølgelig kan jeg lave min egen løsning baseret på fornemmelse og uden standarder, men jeg tænker alligevel, at det ville være unødvendigt at opfinde hjulet igen, når der er erfaring, man måske kan drage nytte af.

Har brug for adgang til SS-EN 12845:2015+A1:2020 med titlen Automatiske sprinklersystemer - Design, installation og vedligeholdelse og jeg er for nærig til at ville betale 1675 kr + moms for et PDF-dokument på 216 sider. Der er også en del anden god litteratur at sætte sig ind i emnet, f.eks. Sprinklerhåndbogen og SBF120:8, for 953 kr hhv. 570 kr + moms, men disse håndbøger skal læses i kombination med standarden SS-EN 12845:2015.

Er der nogen der ved, om man kan låne disse standarder og bøger fra biblioteket? F.eks. har det Kongelige Bibliotek vel alle dokumenter i deres arkiver, som nogensinde er udgivet i Sverige (pligteksemplarer). Er det bare at gå derhen og bede dem finde det, jeg har brug for?

Mange tak på forhånd.

Har selv ledt en del efter lignende værker og ikke haft nogen held. Muligvis findes der noget på de tekniske højskolers bibliotek eller så men intet jeg har fundet.

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Jeg har selv ledt en del efter lignende værker og ikke haft nogen held. Muligvis findes noget på de tekniske højskolers biblioteker eller sådan, men intet jeg har fundet.
Tilsyneladende findes der "pliktlove" i Sverige om trykkeriernes pligt til at levere et eksemplar af udgivne værker til Kungliga Biblioteket, og siden 2015 også for digitalt udgivne dokumenter. Formålet med loven skal være at alle har ret til viden. Lyder smukt. :)

Jeg antager, at det ikke enkelt kan lånes SIS-standarder fra biblioteket (f.eks. logge ind og downloade), eftersom teknologivirksomheder kan spendere store beløb på at købe standarder og teknisk litteratur fra SIS-forlaget (sådanne teknikbøger kan som antydet holde urimelige prisniveauer for privatpersoner).

U Uppfinnar-Nils sagde:
Tilsyneladende findes der "pligtlove" i Sverige om trykkeriernes pligt til at levere et eksemplar af udgivne værker til Kungliga Biblioteket, og siden 2015 også for digitalt udgivne dokumenter. Formålet med loven skal være, at alle har ret til viden. Lyder smukt. :)

Jeg antager, at det ikke enkelt kan lånes SIS-standarder fra biblioteket (f.eks. logge ind og downloade), eftersom teknologivirksomheder kan bruge store beløb på at købe standarder og teknisk litteratur fra SIS-forlaget (sådanne teknologibøger kan som antydet have urimelige prisniveauer for privatpersoner).
Ja, jeg ved ikke, hvordan disse passer sammen med pligtlove. Men hvad jeg kan forstå, så BURDE det findes:

https://libanswers.lub.lu.se/faq/32195

• Synes
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Ja, jeg ved ikke hvordan disse går sammen med pligtlovene. Men hvad jeg kan forstå så BURDE det findes:

[link]
Tak for linket! Det lyder som en farbar vej, man kan bestille standarden, sidde i læsesalen på biblioteket og læse den, og notere det der er interessant i en kollegieblok.

Hej,

Jeg synes du skal læse sprinklerhåndbogen, og måske hvis du er ekstremt interesseret, kigge lidt i standarden når håndbogen henviser dertil. At læse kun standarden plejer man ikke blive så klog af.

• Synes
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.