C Chrzan sagde:
Hvor langs denne væg findes den vægniche/igenmurede åbning, som du viser på billedet?
Den findes et stykke ind i rummet! Fandt de justerede plantegninger, som præcist viser nichens position.

• Plantegning, der viser rumsopdeling inkl. en niche og et dagligrum.
Er helt enig i de missede muligheder med vinduerne! At lave om på planen totalt ligger desværre lidt uden for vores scope. Vi troede, da vi flyttede ind, at det var Ingrid Wallberg, der havde tegnet, fordi en ejendomsmægler havde hævdet det i en gammel annonce, men jeg har lykkedes at tyde signaturen på tegningerne til Gotthard Gillermo!

Seks år tidligere tegnede han dette, så han kunne hvis han ville!

• En moderne boligblok med buede karnapvinduer og altaner på flere etager, set fra gadehjørne med grønne omgivende træer.
  • Synes
Chrzan
  • Laddar…
C
A Andreaseas sagde:
Den findes et stykke inde i rummet! Fandt frem de justerede planløsninger, der præcis viser nichepositionen.
Det nemmeste er jo at (gen)åbne den tilmurede døreniche; så behøver I ikke engang indsende nogen byggeanmeldelse. Vær alligevel lidt varsomme og tjek om åbningen virkelig er bære-effektiv, og også bemærk om hvælvingen "vil" sætte sig lidt, når I river (støt op midlertidigt i så fald). Tilmuringen kan være blevet lidt "utilsigtet bærende" med tiden, så det kan blive revner i pudsen, når hvælvingen mister den eventuelle støtte, men væggen falder ikke sammen :).

Men det er sikkert fint muligt at lave en åbning tættere på facaden, med tilhørende konstruktør, bæring og byggeanmeldelse i henhold til mit indlæg #9.
A Andreaseas sagde:
Helt enig med de missede muligheder ved vinduerne! At omplanlægge fuldstændigt ligger desværre lidt uden for vores scope. Vi troede, da vi flyttede ind, at det var Ingrid Wallberg, der havde tegnet, eftersom en mægler havde hævdet det i en gammel annonce, men jeg har lykkedes at tyde signaturen på tegningerne til Gotthard Gillermo!
Haha, nej det har jeg heller ikke indbildt mig :)
Men den slags "oplevelse"-resonement og lys og sigtelinjer føltes relevante alligevel, eftersom I planlægger at lave diverse åbninger i lejligheden. Og der var dette et godt eksempel på, hvordan man kan tænke "rumligt" mere end "visuelt". Der findes mere grundlæggende kvaliteter i god arkitektur, end at det ser pænt ud.

Senest redigeret:
C
A Andreaseas sagde:
Seks år tidligere tegnede han dette, så han kunne, hvis han ville!
Der ser man! Sandsynligvis er det den respektive kundes smag, der har afgjort det. Dog i linje med ovenstående: det er stadig kun et udseende. Uden at have set hans plantegninger ved vi slet ikke, om dette hus er "bedre".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.