Nu havde jeg tænkt vådrumstapet inde i badeværelset, men i forbindelse med andre spørgsmål så fremkom det fra en butik, at jeg ikke kan sætte fliser på mine masonitvægge.
Hos tømreren lød det som om, dobbeltgips var et krav for fliser netop så det bar vægten...
Masonit må jo absolut klare vægten tænkte jeg og troede mig have alle muligheder i fremtiden...
Men nu fik jeg forklaret, at masonite er levende og bevæger sig, så alt går i vasken...?
Hos tømreren lød det som om, dobbeltgips var et krav for fliser netop så det bar vægten...
Masonit må jo absolut klare vægten tænkte jeg og troede mig have alle muligheder i fremtiden...
Men nu fik jeg forklaret, at masonite er levende og bevæger sig, så alt går i vasken...?
Jeg har noget som jeg tror er søsten i køkkenet som sidder på masonit. Jeg er ret sikker på at det har siddet der siden før 2004, men det er den tidligere ejer som har sat det op. Det er ikke umuligt og det kan sidde fast stabilt, men det er sandsynligvis ikke for sjovs skyld som tømreren vil have dobbeltgips.
Erik
Erik
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Det handler egentlig slet ikke om, at det skal kunne bære vægten af fliserne.
Det, det handler om, er at man skal opnå en vis bøjstivhed for at undgå, at bevægelser i væggen fører til at fliser og fuger sprækker.
Det er heller aldrig godt at sætte fliser direkte på masonite.
Personligt tror jeg, det er tilstrækkeligt at lime en 6mm gips op og så sætte fliser på denne, da man oftest har betydeligt tættere med træværk end cc600 i væggene, når de er af masonite...
Desuden kan man bruge en fleksibel mørtel, som bedre optager bevægelser end almindelig fix.
Prefabhusene med masonitevægge havde jo ofte kun 25 cm mellem træværket i væggene, hvilket også stiver betydeligt op.
Det, det handler om, er at man skal opnå en vis bøjstivhed for at undgå, at bevægelser i væggen fører til at fliser og fuger sprækker.
Det er heller aldrig godt at sætte fliser direkte på masonite.
Personligt tror jeg, det er tilstrækkeligt at lime en 6mm gips op og så sætte fliser på denne, da man oftest har betydeligt tættere med træværk end cc600 i væggene, når de er af masonite...
Desuden kan man bruge en fleksibel mørtel, som bedre optager bevægelser end almindelig fix.
Prefabhusene med masonitevægge havde jo ofte kun 25 cm mellem træværket i væggene, hvilket også stiver betydeligt op.
Masoniten er teoretisk set for blød, fliserne kan løsne. MEN - en gang da jeg renoverede et køkken, rev jeg fliserne ned over køkkenvasken og de sad så fast som bare pokker. Jeg måtte slå flere af stykkerne itu, det var umuligt at få dem af. Og det sad på en masonite på regel cc 60 og havde siddet der siden 40'erne.
haha er det presset pap nu om dage?
jeg har i hvert fald af den slags som kræver djævelsk vold for at få ødelagt det.
men har nu fået indtryk af at det netop kan bevæge sig..
Har såpas målt til kabin osv så det er kørt med at montere renoveringsgips... får blive vådrumstapet..
jeg har i hvert fald af den slags som kræver djævelsk vold for at få ødelagt det.
men har nu fået indtryk af at det netop kan bevæge sig..
Har såpas målt til kabin osv så det er kørt med at montere renoveringsgips... får blive vådrumstapet..
Klik her for at svare