Er i gang med byggetilladelsesprocessen, hvor nedrivning af et par eternitplader skal udføres, ikke en total facadeudskiftning altså, men kun en mindre del af facaden. Efter indsendelse af nedrivningsplan, hvor jeg angiver, at jeg som ejendomsejer river og håndterer eternitten, får jeg til svar, at kommunen ønsker, at jeg hyrer et certificeret firma til det.

Findes der virkelig lovgrundlag for kommunen at kræve dette? Så længe jeg er ejendomsejer og ikke får hjælp af vennerne, burde det vel være uproblematisk at udføre selv?

• Wow
Luddis_1
  • Laddar…
T
B bullemedbulle sagde:
Jeg er midt i byggetilladelsesprocessen, hvor fjernelse af et par eternitplader skal gøres, altså ikke en total facadeændring, men kun en mindre del af facaden. Efter at have indsendt nedrivningsplanen, hvor jeg siger, at jeg som ejendomsejer river og håndterer eternitten, får jeg svar om, at kommunen ønsker, at jeg hyrer et certificeret firma til det.

Findes der virkelig lovstøtte for kommunen til at kræve dette? Så længe jeg er ejendomsejer og ikke får hjælp af vennerne, skal det vel være uproblematisk at udføre selv?
Du kan rive selv, send denne som bilag til din sagsbehandler i kommunen. Denne er fra Arbejdstilsynet, de bestemmer, hvem og hvordan der må rives, ikke kommunen.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

• Synes
Peter787 og 2 andre
  • Laddar…
Lyder højst usandsynligt. Medmindre reglerne er ændret meget nyligt, så må du rive så meget asbestmateriale ned, som du vil, som privatperson i din egen ejendom.

• Synes
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jeg gætter på, at kommunen kan stille ret vidtgående krav vedrørende kontrolplanen. (Jeg håber, jeg tager fejl.)

For din egen mentale sundheds skyld: Fjern straks eternitpladerne allerede i dag, pak dem ind i plastik og aflever dem til deponi. Erstat dem (midlertidigt) med fibercementplader, hvis det er nødvendigt for at undgå en byggetilladelsespligtig facadeændring, findes hos Byggmax. Dette er ikke byggetilladelsespligtig facadevedligeholdelse, som du kan gøre når som helst. Vupti, nu er der ikke eternit med i din nedrivningstilladelse og kan slettes fra kontrolplanen.

• Synes
  • Elsker
Peter787 og 9 andre
  • Laddar…
Man måske får respektere, at kommunen vil have det sikret, at det gøres på en god måde, og så flyder der penge ind i samfundet.
Det omvendte ville være, at kommunen foreslog, at man gjorde det selv, og det kan jo gå galt, hvis man ikke ved, hvordan man gør.
Man skal læse, hvad der står, "vil" ikke "kræver", og så tager man passende beskyttelsesudstyr på og gør det selv.

Held og lykke.

/W

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Man kanske får respektere at kommunen vil at det sikres at det gøres på en god måde, og så flyder der penge ind i samfundet.
Det omvendte ville være, at kommunen foreslog, at man gjorde det selv, og det kan jo gå galt, hvis man ikke ved, hvordan man gør.
Man må læse hvad der står, "vil" ikke "kræver", og så tager man passende beskyttelsesudstyr på og gør det selv.

Held og lykke.

/W
Jo klart jeg forstår at kommunen vil, at det gøres rigtigt. Og rigtigt skal det gøres selvom det er mig selv, der gør det. Det jeg synes er bemærkelsesværdigt er, at jeg "skal" hyre en virksomhed for at gøre det, når der mig bekendt ikke er nogen lovgivning, der forhindrer mig som ejendomsejer at gøre det?

Kommunen skriver følgende: "For at fjerne eternitplader skal du hyre en certificeret virksomhed til at udføre dette"

T
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Jeg gætter på, at kommunen kan stille ret vidtrækkende krav vedrørende kontrolplanen. (Jeg håber, jeg tager fejl.)

For din egen mentale sundheds skyld: Fjern straks eternitpladerne allerede i dag, pak dem ind i plastik og aflever dem til deponi. Erstat dem (midlertidigt) med fibercementplader, hvis det er nødvendigt for at undgå en facadændring, der kræver byggetilladelse, de findes på Byggmax. Dette er vedligeholdelse af facaden, der ikke kræver byggetilladelse, og som du kan udføre når som helst. Vupti, nu er der ikke eternit i din nedrivningstilladelse og kan slettes fra kontrolplanen.
Jeg har bygget nogle huse i egenregi, hvad man kan sige om kommune og en byggesagsbehandler er, at de kan virkelig ikke alt; jeg må ofte rette kommunen, nogle gange gennem love og paragraffer, men de retter sig altid efter, at de er blevet modbevist; sommetider kan det være en ung fyr eller pige, der er sagsbehandler, de er knap tør bag ørerne og meget uerfarne, så må man træde ind og forklare, hvordan det fungerer; det letteste plejer at være at spørge, hvorfor de ikke kan deres job, derefter går det hurtigere.

• Synes
AG A og 4 andre
  • Laddar…
T
B bullemedbulle sagde:
Jo klart jag förstår att kommunen vill att det gøres korrekt. Og korrekt skal det gøres, selvom det er mig selv, der gør det. Det, jeg synes er bemærkelsesværdigt, er, at jeg "skal" hyre et firma til at gøre det, når der mig bekendt ikke findes nogen lovgivning, der forhindrer mig som ejendomsejer i at gøre det?

Kommunen skriver følgende: "For at fjerne eternitplader skal du hyre et certificeret firma til at udføre dette"
Har du søgt byggetilladelse eller en byggetilladelse for at skifte tag?

T Takläggare sagde:
Jag har byggt några hus i egenregi, vad man kan säga om kommun och en bygghandläggare är att dom kan verkligen inte allt, jag får ofta rätta kommun , ibland via lagar och paragrafer, men dom rättar sig alltid efter dom blivit överbevisade , ibland kan det vara en ung kille eller tjej som är handläggare, dom är knappt torr bakom öronen , samt mycket oerfarna, då får man kliva in och förklara hur det fungerar, lättaste brukar vara o fråga varför dom inte kan sitt jobb, sedan tar det bra fart.
Jo så kan det säkert vara i detta fallet, hittar bara ingen handfast paragraf som säger att privatpersoner får handskas med asbest som jag kan hänvisa till. Hittar enbart arbetsmiljöverket som länkades tidigare i tråden vilken kommunen märkligt nog också hänvisar till på sin hemsida ang asbest...
Kanske räcker att hänvisa till den!

Staffans2000
B bullemedbulle sagde:
Jo klart jeg forstår, at kommunen vil have, at det gøres rigtigt. Og rigtigt skal det gøres, selvom det er mig selv, der gør det. Det, jeg synes er bemærkelsesværdigt, er, at jeg "skal" hyre et firma til at gøre det, når der mig bekendt ikke findes nogen lovgivning, der forhindrer mig som ejendomsejer i at gøre det?

Kommunen skriver følgende: "For at fjerne eternitplader skal du hyre et certificeret firma til at udføre dette"
Hvordan ved kommunen, at du overhovedet har nogle fattiglapper på huset?
Hvordan som helst. Af med pladerne hurtigt. Med en koben, går det på et par minutter.
Så siger du, når kommunen spørger: - hvilken eternit????

Staffans

• Synes
  • Elsker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
T Takläggare sagde:
Har du søgt byggetilladelse eller en byggeanmeldelse til at skifte tag?
Byggetilladelse for tilbygning, men der er krævet en nedrivningsplan for den del af eternitfacaden, der skal fjernes.

Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Hvordan ved kommunen, at du har nogle fattiglappar på huset overhovedet?
Uanset hvad. Væk med pladerne i en fart. Med en brækstang, går det på få minutter.
Så siger du, når kommunen spørger: - hvilken eternit????

Staffans
Helt min pointe. Udfør ikke byggetilladelsespligtigt vedligehold, der fjerner eterniten, før nedrivningsforanstaltningen påbegyndes.

• Synes
  • Elsker
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
Staffans2000
Helt min pointe. Udfør ikke byggetilladelsespligtigt vedligehold, som fjerner eterniten, før nedrivningsforanstaltningen påbegyndes.
Et meget godt tip. Problemet løst.

Staffan

Helt min pointe. Udfør ikke byggetilladelsespligtigt vedligehold, som fjerner eternitten, inden nedrivningsarbejdet påbegyndes.
Helt min pointe. Udfør ikke byggetilladelsespligtigt vedligehold, som fjerner eternitten, inden nedrivningsarbejdet påbegyndes.
Jo, men grundproblemet består stadig i, at kommunen ikke bør kunne stille krav om at hyre et firma. Derudover medfører dit forslag også ekstra omkostninger, da fibercementplader heller ikke er gratis, så jeg forsøger hellere at få kommunen til at indse, at de tager fejl :)

T
B bullemedbulle sagde:
Byggetilladelse til tilbygning, men hvor nedrivningsplan kræves for den del af eternitfacaden, der skal fjernes.
Spørg din sagsbehandler om kommunen har noget særkrav? han skal kunne vise dette via et dokument, han kan sende det via pdf.
Når det gælder spørgsmålet om krav på sanering af eternitfacaden, som går imod den svenske lovgivning, som jeg har fremlagt for dig via arbejdsmiljøverket.
Har han ikke et særkrav at sende, så kan ikke din sagsbehandler sit job.

• Synes
Peter787 og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.