5,713 læst ·
11 svar
6k læst
11 svar
Kan jeg hugge hele fundamentpladen op, eller skader jeg huset? Hus fra 1930.
Kan jeg bryde hele bundpladen i mit hus op? Huset er fra 1930 og har ca. 80 cm tyk grundmur af sten. Grundmuren er mindst 2,5 m høj, hvoraf ca. 40 cm er over jorden. Pladen er støbt inden for grundmuren og er ca. 5 cm tyk. Ingen armering. Kælderen er ca. 50 kvm. Under pladen er der jord og sprængsten. Det ser ud til at være en højere koncentration af sprængsten mod ydervæggene.
Vi har brudt næsten hele gulvet op men efterladt en 20 cm bred stribe langs bærende vægge og ydervæggene. Jeg vil fjerne denne stribe for derefter at grave ca. 20-25 cm ud for at kunne lægge klinker uden at få lavere lofthøjde end før. Jeg vedhæfter et billede fra prøveopbrydning, inden vi fjernede hele midterpartiet.
Er der nogen risici ved dette? Kan denne lille stribe vi har efterladt virkelig være det, der forhindrer sætningsskader?
Vi har brudt næsten hele gulvet op men efterladt en 20 cm bred stribe langs bærende vægge og ydervæggene. Jeg vil fjerne denne stribe for derefter at grave ca. 20-25 cm ud for at kunne lægge klinker uden at få lavere lofthøjde end før. Jeg vedhæfter et billede fra prøveopbrydning, inden vi fjernede hele midterpartiet.
Er der nogen risici ved dette? Kan denne lille stribe vi har efterladt virkelig være det, der forhindrer sætningsskader?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den normale måde at fundamentere huse med kælder før (ca. 1920-70) var at støbe udvidede plader (normalt armerede) som fundament til ydervægge og bærende indervægge. Når disse kældervægge var rejst, støbte man uarmerede og ret tynde plader mellem væggene som kældergulv. I dit tilfælde ser det ikke ud til at være noget beton under stenvæggene, men de må så rimeligvis stå på et andet materiale, der kan tåle lasten. Hvad man med sikkerhed kan sige, er, at betonen, som du delvist har billet op, ikke tilhører funderingen. Har kældermurene ikke har nogle sætninger siden 1930, vil de sandsynligvis holde et godt stykke tid endnu. Er stenen hugget granit?
Jeg ved ikke, hvilken sten det er desværre.
Selvom pladen ikke er en del af funderingen, så vil den sandsynligvis støtte fundamentmuren en smule, spørgsmålet er, om støtten er nødvendig. Jeg tænkte på at grave lidt mere her ved fundamentmuren og se, om jeg kan finde nogen form for skosål under muren.
Selvom pladen ikke er en del af funderingen, så vil den sandsynligvis støtte fundamentmuren en smule, spørgsmålet er, om støtten er nødvendig. Jeg tænkte på at grave lidt mere her ved fundamentmuren og se, om jeg kan finde nogen form for skosål under muren.
Vi har samme konstruktion som dig, bare vores mure er støbt, og ikke muret. Jeg gætter på, at det er fint. Vi drænede for nogle år siden, og havde hele muren blotlagt på ydersiden. Det var ikke noget problem. Vi havde ingen sål, viste det sig. Under muren er der sand, grus, og sten i vores tilfælde (grusås).
Edit: byggeår 1933
Edit: byggeår 1933
Det plejer at være en bredere bundsål, som står på velpakket materiale. Gamle huse står som sagt på væggene, og der er intet galt med den konstruktion, hvis den er veludført.
Den bruges stadig i dag, hvis man hurtigt vil få tag over hovedet og støbe gulv senere.
Hvor meget du tør grave ud ved ydervæggene/hjertevæggen uden at stabiliteten bliver forværret, lader jeg en ekspert på forummet udtale sig om.
Rigtig god idé at tage et kort stykke og kontrolgrave for at se, hvor dybt og stabilt sålen står
Den bruges stadig i dag, hvis man hurtigt vil få tag over hovedet og støbe gulv senere.
Hvor meget du tør grave ud ved ydervæggene/hjertevæggen uden at stabiliteten bliver forværret, lader jeg en ekspert på forummet udtale sig om.
Rigtig god idé at tage et kort stykke og kontrolgrave for at se, hvor dybt og stabilt sålen står
Men i jeres tilfælde var jordtrykket ikke-eksisterende da muren var helt blotlagt, eller? Brækkede I hele pladen op?B bakterie sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Pladerne har ingen støttefunktion, da de er blevet tilføjet senere. Det er dog usædvanligt med kældervægge af sten i huse bygget så sent som 1930. (Derimod almindeligt med kælderløse mure) Støbte vægge var nok mest almindelige. For en mere nuanceret diskussion er det vigtigt at klarlægge murerne opbygning i det store hele. I mure af hugget granit låste man som regel blokkene i sidled med dyvler (som ikke ses). Man kan nok gå ud fra, at der findes en form for sådan låsning i dit tilfælde, ellers havde muren ikke kunnet modstå jordtrykket. Vigtig info er også, hvad jorden (=undergrunden) består af.
Rigtigt, så sammenligningen er ikke helt retfærdig. Nej, vi har kun bilte en del op ved siden af hjertemuren. Men jeg tror, at hvis der skulle være problemer med jordtrykket, ville det allerede have vist sig. De 5cm nederst hvor pladen muligvis hjælper, gætter jeg er forsvindende i sammenhængen.L lallaren sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jordtryk beregnes at have forskellige angrebsvinkler og størrelse afhængigt af jordtype og forekomst af ydre belastninger på jordoverfladen, men er normalt lavest ved funderingsniveauet. Det er absolut ubetydeligt med hensyn til gulvpladerne i denne sammenhæng. Etagedækket mellem kælder og stueetage har stor betydning for kælderydervæggens stabilisering mod jordtryk.
Tak for al input.
Jeg besluttede mig for næsten helt at fjerne strimlen (med en forhammer). Jeg gemte kun et stykke på den ene side af hjertevæggen, som jeg planlagde at fjerne, når rummet på den anden side af hjertevæggen er støbt. Indtil videre har intet bevæget sig, så vidt jeg har set, men jeg antager, at bevægelser kan snige sig frem også. Jeg vender tilbage lidt senere med billeder og om, hvordan det hele skrider frem.
Næste projekt er at gøre noget ved alle de store sten, der stikker op, når man har gravet en lille smule i jorden under pladen...
Jeg besluttede mig for næsten helt at fjerne strimlen (med en forhammer). Jeg gemte kun et stykke på den ene side af hjertevæggen, som jeg planlagde at fjerne, når rummet på den anden side af hjertevæggen er støbt. Indtil videre har intet bevæget sig, så vidt jeg har set, men jeg antager, at bevægelser kan snige sig frem også. Jeg vender tilbage lidt senere med billeder og om, hvordan det hele skrider frem.
Næste projekt er at gøre noget ved alle de store sten, der stikker op, når man har gravet en lille smule i jorden under pladen...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan teste snigeldynamit. Effektivt i længden, men tålmodighedsprøvende. Held og lykke!
Det blev ingen snegle-dynamit. Jeg brugte borhammer, sprængkiler og forhammer i stedet. Kan virkelig anbefale sprængkiler - du skal stadig bore, men så går det hurtigt at kløve stenen. Burde dog have købt større end 18mm da de større kiler er mere effektive.J justusandersson sagde:
Klik her for at svare