11,690 læst ·
72 svar
12k læst
72 svar
Kan jeg fjerne disse lægter i spær? Billede findes.
I mener altså, at hvis hanebjelken ikke går væg til væg, så har den ingen virkning på moment eller trækkræft i væggen? Det er forkert, men det vil blive sådan, at fastgørelsen kommer til at få afgørende belastning.N Nerre sagde:
Præcis, og dette er ingen "hanebånd", som vi er kommet frem til tidligere i tråden.hantverkare1 sagde:
Jeg sætter stor pris på alle inkluderede i tråden.
Overvejer stærkt at fjerne den løst hængende regel og flytte den opad og fastgøre den på en bedre måde - både på den gamle ydervæg og den bærende tagregel. På den måde burde jeg få mere lofthøjde og en mere stabil konstruktion.
Nu havde jeg i hvert fald 60 cm sne på taget i begyndelsen af året uden at se nogle problemer med den eksisterende konstruktion ..
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Sæt et rigtigt hanband FØR du demonterer de eksisterende reglar, så er du helt sikker på, at ingenting sker.
Jeg tager en ad gangen, så burde det være ok. Som sagt, det sidder med EN søm i den ene ende og TO søm i den anden ende. Med luftspalte mellem lægterne. Jeg er sikker på, at denne forbindelse ikke bærer nogen last overhovedet - ellers burde sømmet have bøjet sig.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
A Acer767 sagde:
Hvorfor spørger du her, hvis du er sikker?
@elpaco og @hantverkare1
Jeg antydede det i første indlæg. I behøver ikke føle jer såret på nogen måde. Jeg værdsætter indlæggene.
Desuden - "før jeg var sikker var jeg tværsikker" - dvs. jeg kan tage fejl, sandsynligvis!
Jeg antydede det i første indlæg. I behøver ikke føle jer såret på nogen måde. Jeg værdsætter indlæggene.
Desuden - "før jeg var sikker var jeg tværsikker" - dvs. jeg kan tage fejl, sandsynligvis!
Hvis jeg ikke er alt for uheldig når jeg tænker, så tager den horisontale regel ingen last overhovedet og bør kunne fjernes?A Acer767 sagde:
Den tager ingen vertikal last. Den kan tage vridende last. Den kan tage horisontal last. Hvis fæstningen er meget svag vil lasten den tager være svag.
Jeg tror hverken jeg eller håndværkeren er sårede. Jeg tror vi prøver at få jer til at forstå at I har misforstået hvordan denne del af fagværket fungerer.
Er det ikke jer, der har misforstået billedet så?elpaco sagde:
Om jeg ikke har alt for meget uheld, når jeg tænker, så tager den horisontale regel ingen last overhovedet og burde kunne fjernes?
Den tager ingen vertikal last. Den kan tage vridende last. Den kan tage horisontal last. Hvis fastgørelsen er meget svag, vil den last, den tager, være svag.
Jeg tror hverken jeg eller håndværkeren er sårede. Jeg tror, vi forsøger at få jer til at forstå, at I har misforstået, hvordan denne del af fagværket fungerer.