hantverkare1 hantverkare1 sagde:
En hanbjälke bærer ikke tagets vægt. Den holder sammen tagstolen og væggene fra at kalve ud

Googla tagstol og læs om dens funktion og dele. Eller riv den bort og kryds fingrene.
Det er jo ingen hanbjælke

Reglen i det aktuelle tilfælde går ikke fra væg til væg jo, den er kappet på midten.

En diagram af en tagkonstruktion med en regel, der er kapet på midten og ikke går fra væg til væg.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
N Nerre sagde:
Reglen i det aktuelle tilfælde går ikke fra væg til væg jo, den er kappet på midten.

[billede]
Hvis det er som du beskriver, så kan TS fjerne bjælken.

Det kan TS jo se bedst selv.

N Nerre sagde:
Reglen i det aktuelle tilfælde går ikke fra væg til væg jo, den er skåret på midten.

[billede]
I mener altså, at hvis hanebjelken ikke går væg til væg, så har den ingen virkning på moment eller trækkræft i væggen? Det er forkert, men det vil blive sådan, at fastgørelsen kommer til at få afgørende belastning.

hantverkare1 hantverkare1 sagde:
En hanebånd bærer ikke tagets vægt. Den holder sammen spær og vægge fra at vælte ud

Googla spær og læs om dets funktion og dele. Eller riv bort den og hold tummarna.
Præcis, og dette er ingen "hanebånd", som vi er kommet frem til tidligere i tråden.

Jeg sætter stor pris på alle inkluderede i tråden.
Overvejer stærkt at fjerne den løst hængende regel og flytte den opad og fastgøre den på en bedre måde - både på den gamle ydervæg og den bærende tagregel. På den måde burde jeg få mere lofthøjde og en mere stabil konstruktion.

Nu havde jeg i hvert fald 60 cm sne på taget i begyndelsen af året uden at se nogle problemer med den eksisterende konstruktion ..

Sæt et rigtigt hanband FØR du demonterer de eksisterende reglar, så er du helt sikker på, at ingenting sker.

Jeg tager en ad gangen, så burde det være ok. Som sagt, det sidder med EN søm i den ene ende og TO søm i den anden ende. Med luftspalte mellem lægterne. Jeg er sikker på, at denne forbindelse ikke bærer nogen last overhovedet - ellers burde sømmet have bøjet sig.

A Acer767 sagde:
Jeg tager en ad gangen så må det være ok. Som sagt, det sidder med EN søm i den ene ende og TO søm i den anden ende. Med luftspalte mellem reglarne. Jeg er sikker på, at denne forbindelse ikke tager nogen last overhovedet - ellers burde sømmen være bøjet.

Hvorfor spørger du her, hvis du er sikker?

• Synes
Filip94 og 2 andre
  • Laddar…
A Acer767 sagde:
Jeg er sikker på at dette forband ikke tager nogen last overhovedet
Så undrer man sig virkelig over, hvorfor denne tråd eksisterer ..

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
@elpaco og @hantverkare1

Jeg antydede det i første indlæg. I behøver ikke føle jer såret på nogen måde. Jeg værdsætter indlæggene.

Desuden - "før jeg var sikker var jeg tværsikker" - dvs. jeg kan tage fejl, sandsynligvis!

A Acer767 sagde:
@elpaco och @hantverkare1

Jeg antydede det i første indlæg. I behøver ikke føle jer sårede på nogen måde. Jeg værdsætter indlæggene.

Desuden - "inden jeg var sikker var jeg skråsikker" - dvs. jeg kan tage fejl, sandsynligvis!
Hvis jeg ikke er alt for uheldig når jeg tænker, så tager den horisontale regel ingen last overhovedet og bør kunne fjernes?

Den tager ingen vertikal last. Den kan tage vridende last. Den kan tage horisontal last. Hvis fæstningen er meget svag vil lasten den tager være svag.

Jeg tror hverken jeg eller håndværkeren er sårede. Jeg tror vi prøver at få jer til at forstå at I har misforstået hvordan denne del af fagværket fungerer.

elpaco elpaco sagde:
Om jeg ikke har alt for meget uheld, når jeg tænker, så tager den horisontale regel ingen last overhovedet og burde kunne fjernes?

Den tager ingen vertikal last. Den kan tage vridende last. Den kan tage horisontal last. Hvis fastgørelsen er meget svag, vil den last, den tager, være svag.

Jeg tror hverken jeg eller håndværkeren er sårede. Jeg tror, vi forsøger at få jer til at forstå, at I har misforstået, hvordan denne del af fagværket fungerer.
Er det ikke jer, der har misforstået billedet så?

G Grillo sagde:
Er det ikke sådan, I har misforstået billedet da?
Gør dette det lettere??

Diagram af bærende bjælke med belastningspile markeret som f1 og f2.

Diagram af en trekantskonstruktion med pile og bogstaver, der illustrerer kræfter og momenter, muligvis relateret til et byggeprojekt.

• Synes
Geatki
  • Laddar…
elpaco elpaco sagde:
Gør det dette lettere??

[billede]

[billede]
Bjælken er jo ikke fastgjort som på din skitse ifølge TS

I princippet er billedet vel rigtigt, men forbandene som skal optage drejningsmomenterne m1 og m2 er så svage at de ikke har nogen praktisk betydning.

• Synes
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.