Tak for al diskussion! Jeg læser alle indlæg, men har stadig svært ved at forstå, hvorfor den horisontale regel vurderes at holde nogen form for last af nogle af jer.
Den er som man kan se på billedet kun forbundet via nogle få søm med vinkelreglen, der holder op ydertaget.
Det har ingen betydning. Den holder ihop rambenen, så de ikke kalver ud
Mig bekendt plejer hanebånd at være fastgjort i tagstolens begge ben. Ifølge billederne er den horisontale "bjælke" fastgjort i en vertikal bal/regle. Det ville betyde, at AL belastning ville ende i den rette vinkel og sammenføjningen af disse to bjælker. Det er en yderst svag konstruktion, da belastningen vil åbne den rette vinkel, de to bjælkers sammenføjning danner. Jeg ville sætte et rigtigt hanebånd og derefter demontere denne mærkelige konstruktion, hvis den nu skal væk.
Edit; hanebånd kaldes her i Skåne for [hanabann]. Men jeg tror, det hedder hanebånd eller hanebjælke. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
”Hanebjælken er den nederste vandrette del af tagspæret.”
”Mellem højbenene sidder en hanebjælke, hvis funktion er at reducere moment i højbenene. Hanebjælken kan også fungere som trækbånd, hvis den horisontale forankring i bjælkelag eller vægge ikke er tilstrækkelig.”
Dvs bjælken vi taler om ER en hanebjælke. Dens funktion er ikke at bære taget, men enten at reducere moment (drejningskraft) eller trække væggene sammen. Begge disse funktioner burde kunne findes hos TS, selv om højben er afkortede/mangler. Hvorvidt der findes overkapacitet i en anden konstruktion, og bjælken alligevel kan fjernes, er et andet spørgsmål!
Sidder ikke den horisontelle regel fast i noget, der bærer eller trækker, så er det bare at tage den ned.
Den er der kun for at du skal kunne fastgøre et indvendigt loft.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.