Jeg skal skifte en gammel kælderdør fra ca. 50'erne, skulle jeg tro. Jeg bliver lidt betænkelig, når jeg ser et hvidt spartellignende materiale, som er smuldret og en hel del er faldet på gulvet. Bag dette er der et gråt isoleringsmateriale.
Kan dette være asbest? Hvad siger ekspertisen?

• Gammel trædør med afskallet maling og sort håndtag. Hvidt, smuldrende materiale på ramme, gråt isoleringsstof bagved. Mulig asbestmistanke.
  • Gammel källardør med smuldrende hvidt materiale og synligt gråt isoleringsmateriale ved trærammen, muligvis mistænkt for asbest.
Sætter en peng på at det er tagel.

• Synes
returen
  • Laddar…
J jonko sagde:
Sætter en peng på at det er tagel.
Tak for svar! Lyder jo lovende i hvert fald.
Hvad tror du om de hvide pulveragtige klumper?

Har lige fundet lignende materiale i gamle rørbøjninger som jeg har fået forklaret er asbest i dette. Derfor jeg spørger. Begynder vel at blive paranoid tror jeg.

BirgitS
Det eneste sikre er at sende et stykke til analyse.

• Synes
vedtony
  • Laddar…
Tagel og kalkmørtel til 99%

• Synes
vedtony og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det eneste sikre er at sende et stykke ind til analyse.
Tak for tip! Men det tager for lang tid og er for dyrt

BirgitS
vedtony vedtony sagde:
Tak for tips! Men det tager for lang tid og er for dyrt
Det er okay at mene det om 1-2 dage og under 1000 kr, men det var bare fordi jeg synes, at det er vigtigt at forstå, at man aldrig på billeder kan se, om noget indeholder asbest, men kun kan komme med en mening om, det er et almindeligt sted for asbestholdigt materiale.

Sen holder jeg med de andre i, at det ikke ser ud som materiale, som plejer at indeholde asbest på et sådan sted.

• Synes
vedtony
  • Laddar…
vedtony vedtony sagde:
Jeg skal udskifte en gammel kælderdør fra omkring 50'erne ville jeg tro. Jeg bliver lidt i tvivl, når jeg ser et hvidt spartellignende materiale, der er smuldret, og en del er faldet på gulvet. Bag dette er der et gråt isoleringsmateriale.
Kan dette være asbest? Hvad siger ekspertisen?
Uanset hvad så er det jo nemt at beskytte sig, hvis det er asbest.
Bedre at bruge pengene på beskyttelsesudstyr.

https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson

Man skal altså have halvmaske med P3-filter, beskyttelseshandsker og beskyttelsestøj af engangstype.

Så holder man andre væk fra arbejdspladsen og rydder op med beskyttelsesudstyret på og affaldet i tætte poser, som man kører til genbrugsstationen og afleverer som mistænkt asbest. Derefter en solid udluftning.

• Synes
Globetrot og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.