Mener du i den flexslange der er i køkkenskabet? Nej. Men hvor går den hen? Ser tomt ud ovenfor skabet. Asbestkanaler er stive, grå og oftest rektangulære. Det der er bare en stålspiral med en form for plastkappe.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
J jishi sagde:
Mener du i den flexslange, der er i køkkenskabet? Nej. Men hvor går den? Det ser tomt ud ovenover skabet. Asbestkanaler er stive, grå og oftest rektangulære. Det der er bare en stålspiral med en eller anden form for plastikhylster.
Hej, okay jeg forstår! Den føres ud i ventilationen gennem væggene, som derefter leder luften ud i kælderen.

• En ventilationsåbning i en væg med en struktureret overflade. Ventilationssystemet leder luft ud gennem kælderen.
Mærkelig overgang/bro, svært at besvare da den virker overmalet. Men hvad er selve bekymringen?

Virker også mærkeligt at lede køkkenventilationen ud i husgrunden. Asbestkanaler, der er hele, har jo ingen direkte sundhedsrisiko. Det er når du begynder at bryde eller save i det, at det begynder at blive et problem. Så afhængigt af hvad du har tænkt dig at rive ned, kan der være en vis bekymring. Personligt ville jeg bare tage en åndedrætsmaske på og forsøge at fjerne det så hele som muligt, hvis det skal væk. Eller også bygger du rundt om det og tænker ikke mere over det :)

Du kan aflevere asbestaffald på valgfri genbrugsstation, så længe det er mærket og afleveres som miljøfarligt gods.

J jishi sagde:
Mærkelig overgang/sokkel, svært at svare på da den ser overmalet ud. Men hvad er selve bekymringen?

Det virker også mærkeligt at føre køkkenventilatoren ud i husets grund. Asbestkanaler som er intakte, har jo ingen direkte sundhedsrisiko. Det er når du begynder at bryde op/skære i det at der begynder at blive problemer. Så afhængig af hvad du tænker at rive ned så kan der være en vis bekymring. Personligt ville jeg bare have taget en åndedrætsmaske på og forsøgt at få det ud så helt som muligt, hvis det skal væk. Eller også bygger du det ind og tænker ikke mere på det :)

Du kan aflevere asbestaffald på valgfri genbrugsplads så længe det er mærket og afleveres som miljøfarligt gods.
Kan jo være jeg som er uvidende også, der sidder flere ventilationshuller i flere rum i huset (vedhæfter billede), der findes både i kælderen og soveværelser osv.. måske at de fører til den gamle skorsten og leder luft ud derfra? Bare jeg som troede at den ledte luften ud i kælderen, for når man tænder for ventilatoren, trækker det i kælderen.

• Ventilationsrist monteret på væg med spindelvæv.
Ja, mere sandsynligt at det leder ud i skorstenen. En emhætte blæser med ret stor strømning, og det skal komme ind lige så meget luft, som du blæser ud et eller andet sted fra. I et hus vil luften stige, efterhånden som den varmes op, så det er nok ikke usædvanligt, at en stor del af luften suges fra kælderen, men kan ikke sige det med sikkerhed.

Men spørgsmålet er som sagt, hvad bekymringen er? Det er som sagt nedrivning af det, som kan give lidt udfordringer.

J jishi sagde:
Ja, mere sandsynligt at det leder ud i skorstenen. En emhætte blæser med ret stort flow, og der skal komme lige så meget luft ind, som du blæser ud, et sted fra. I et hus vil luften stige, efterhånden som den varmes op, så det er nok ikke usædvanligt, at en stor del af luften suges fra kælderen, men kan ikke sige med sikkerhed.

Men spørgsmålet er, som sagt, hvad bekymringen er? Det er, som sagt, nedrivning, der kan give lidt udfordringer.
Ja, undskyld! Det store spørgsmål var egentlig bare røret haha, da vi skal udskifte emhætten og opgradere og give lidt kærlighed til det gamle 90'er køkken; jeg har læst, at der kan være asbest i ventilationsrør osv., men jeg forstår nu, at de oftest er rektangulære og hårde!

Her kan du se et eksempel fra mit hus, hvor flexslangen, der kommer fra køkkenet (og ventilatoren), går ind i en asbetskanal, som er forbundet til murværket, som reference 🙂

• Flexslange fra køkken til asbestkanal i murstensstruktur, træbjælker og elektrisk ledning ses også.
J jishi sagde:
Her kan du se et eksempel fra mit hus, hvor flekslangen der kommer fra køkkenet (og blæseren) går ind i en asbests-kanal, der er forbundet til skorstenen, som reference 🙂
Man lærer noget nyt hver dag, tak for gode svar på mine dumme spørgsmål! 😁

• Synes
jishi
  • Laddar…
Satsuki
rasmusandersson4 rasmusandersson4 sagde:
Ja undskyld! Det store spørgsmål var egentlig bare røret haha, da vi skal skifte emhætten og opgradere og give lidt kærlighed til det gamle 90'er køkken, har jo læst at der kan findes asbest i ventilationsrør osv.. men forstår nu at de oftest er rektangulære og hårde!
Asbest blev totalforbudt i 1982, så det er næppe i en ventilationskanal fra 90'erne….

• Synes
rasmusandersson4
  • Laddar…
Satsuki Satsuki sagde:
Asbest totalforbød i 1982, så det er næppe at finde i en ventilationskanal fra 90'erne….
Men huset var jo bygget -45.

Satsuki
useless useless sagde:
Men huset var jo bygget -45.
Men køkkenet installeret i 90'erne og ventilationskanalen tydeligt af en moderne dato

Satsuki Satsuki sagde:
Men køkkenet installeret i 90'erne og ventilationskanalen tydeligt af en mere moderne dato
Ok. Hvilket år er den man ser i indlæg #3 installeret?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.