2,824 læst ·
12 svar
3k læst
12 svar
Kan der være asbest i dette ventilationsrør til gammel emhætte?
Husejer
· Karlskrona
· 59 indlæg
Husejer
· Karlskrona
· 59 indlæg
Hej, okay jeg forstår! Den føres ud i ventilationen gennem væggene, som derefter leder luften ud i kælderen.J jishi sagde:
Mærkelig overgang/bro, svært at besvare da den virker overmalet. Men hvad er selve bekymringen?
Virker også mærkeligt at lede køkkenventilationen ud i husgrunden. Asbestkanaler, der er hele, har jo ingen direkte sundhedsrisiko. Det er når du begynder at bryde eller save i det, at det begynder at blive et problem. Så afhængigt af hvad du har tænkt dig at rive ned, kan der være en vis bekymring. Personligt ville jeg bare tage en åndedrætsmaske på og forsøge at fjerne det så hele som muligt, hvis det skal væk. Eller også bygger du rundt om det og tænker ikke mere over det
Du kan aflevere asbestaffald på valgfri genbrugsstation, så længe det er mærket og afleveres som miljøfarligt gods.
Virker også mærkeligt at lede køkkenventilationen ud i husgrunden. Asbestkanaler, der er hele, har jo ingen direkte sundhedsrisiko. Det er når du begynder at bryde eller save i det, at det begynder at blive et problem. Så afhængigt af hvad du har tænkt dig at rive ned, kan der være en vis bekymring. Personligt ville jeg bare tage en åndedrætsmaske på og forsøge at fjerne det så hele som muligt, hvis det skal væk. Eller også bygger du rundt om det og tænker ikke mere over det
Du kan aflevere asbestaffald på valgfri genbrugsstation, så længe det er mærket og afleveres som miljøfarligt gods.
Husejer
· Karlskrona
· 59 indlæg
Kan jo være jeg som er uvidende også, der sidder flere ventilationshuller i flere rum i huset (vedhæfter billede), der findes både i kælderen og soveværelser osv.. måske at de fører til den gamle skorsten og leder luft ud derfra? Bare jeg som troede at den ledte luften ud i kælderen, for når man tænder for ventilatoren, trækker det i kælderen.J jishi sagde:Mærkelig overgang/sokkel, svært at svare på da den ser overmalet ud. Men hvad er selve bekymringen?
Det virker også mærkeligt at føre køkkenventilatoren ud i husets grund. Asbestkanaler som er intakte, har jo ingen direkte sundhedsrisiko. Det er når du begynder at bryde op/skære i det at der begynder at blive problemer. Så afhængig af hvad du tænker at rive ned så kan der være en vis bekymring. Personligt ville jeg bare have taget en åndedrætsmaske på og forsøgt at få det ud så helt som muligt, hvis det skal væk. Eller også bygger du det ind og tænker ikke mere på det
Du kan aflevere asbestaffald på valgfri genbrugsplads så længe det er mærket og afleveres som miljøfarligt gods.
Ja, mere sandsynligt at det leder ud i skorstenen. En emhætte blæser med ret stor strømning, og det skal komme ind lige så meget luft, som du blæser ud et eller andet sted fra. I et hus vil luften stige, efterhånden som den varmes op, så det er nok ikke usædvanligt, at en stor del af luften suges fra kælderen, men kan ikke sige det med sikkerhed.
Men spørgsmålet er som sagt, hvad bekymringen er? Det er som sagt nedrivning af det, som kan give lidt udfordringer.
Men spørgsmålet er som sagt, hvad bekymringen er? Det er som sagt nedrivning af det, som kan give lidt udfordringer.
Husejer
· Karlskrona
· 59 indlæg
Ja, undskyld! Det store spørgsmål var egentlig bare røret haha, da vi skal udskifte emhætten og opgradere og give lidt kærlighed til det gamle 90'er køkken; jeg har læst, at der kan være asbest i ventilationsrør osv., men jeg forstår nu, at de oftest er rektangulære og hårde!J jishi sagde:Ja, mere sandsynligt at det leder ud i skorstenen. En emhætte blæser med ret stort flow, og der skal komme lige så meget luft ind, som du blæser ud, et sted fra. I et hus vil luften stige, efterhånden som den varmes op, så det er nok ikke usædvanligt, at en stor del af luften suges fra kælderen, men kan ikke sige med sikkerhed.
Men spørgsmålet er, som sagt, hvad bekymringen er? Det er, som sagt, nedrivning, der kan give lidt udfordringer.
Husejer
· Karlskrona
· 59 indlæg
Asbest blev totalforbudt i 1982, så det er næppe i en ventilationskanal fra 90'erne….rasmusandersson4 sagde:
Klik her for at svare