Har en kamin model tung som jeg skal installere i stuen.
Der er kun trægulv der, så jeg har brug for ubrændbart materiale som underlag.
Man kan så købe en metalplade eller f.eks skræddersyet granit for mange penge.
Eller så får man ideen at man kan pusle en plade af kraftig klinker.
Har aldrig lagt klinker før. Hvad har jeg brug for mellem klinker og trægulv for at beskytte gulvet mod ridser og for at klinkesætningen bliver god?
Nogle generelle tips som f.eks om man overhovedet kan gøre sådan?

Der er kun trægulv der, så jeg har brug for ubrændbart materiale som underlag.
Man kan så købe en metalplade eller f.eks skræddersyet granit for mange penge.
Eller så får man ideen at man kan pusle en plade af kraftig klinker.
Har aldrig lagt klinker før. Hvad har jeg brug for mellem klinker og trægulv for at beskytte gulvet mod ridser og for at klinkesætningen bliver god?
Nogle generelle tips som f.eks om man overhovedet kan gøre sådan?
Kanten bliver ikke så pæn da, for det er tænkt at simpelthen ligge ovenpå det eksisterende gulv, går jeg ud fra?
Men hvis det går at få den pæn, så kan gips vel være en god idé.
Selv overvejer jeg lidt, om en plade med opviklede kanter og klinker deri kunne være en god idé. Problemet her bliver, at fugen mellem fliserne let sprækker, da pladen ikke er specielt stabil som underlag...
Hvis gulvet i sig selv er stærkt nok, så måske kun en plade alligevel er det enkleste, f.eks. ca. 3 mm stål/rustfrit stål.
Helt let er det nok ikke i hvert fald, især hvis ovnen er tung, hvilket medfører store krav til underlagets stabilitet for at klinkefugerne ikke skal sprække op.
Men hvis det går at få den pæn, så kan gips vel være en god idé.
Selv overvejer jeg lidt, om en plade med opviklede kanter og klinker deri kunne være en god idé. Problemet her bliver, at fugen mellem fliserne let sprækker, da pladen ikke er specielt stabil som underlag...
Hvis gulvet i sig selv er stærkt nok, så måske kun en plade alligevel er det enkleste, f.eks. ca. 3 mm stål/rustfrit stål.
Helt let er det nok ikke i hvert fald, især hvis ovnen er tung, hvilket medfører store krav til underlagets stabilitet for at klinkefugerne ikke skal sprække op.
I installationsanvisningerne til brændeovnen skal det stå, hvilken type brandbeskyttelse gulvet skal have, og dets udstrækning i forskellige retninger.
Selv har jeg lagt en mineritskive 12 mm og derefter klinker. Brændeovnen er en støbejern/täljstenskamin på ca. 220 kg, som står på 4 ben. Mineriten er meget stiv og fordeler vægten godt. Hidtil efter 4 år er der ingen fliser eller fuger, der er revnet.
PjS
Selv har jeg lagt en mineritskive 12 mm og derefter klinker. Brændeovnen er en støbejern/täljstenskamin på ca. 220 kg, som står på 4 ben. Mineriten er meget stiv og fordeler vægten godt. Hidtil efter 4 år er der ingen fliser eller fuger, der er revnet.
PjS
Jeg ville fræse ned ~20 mm og derefter skrue fast gips (10mm) og derefter fix og klinker (10mm) på det.
Hos Beijers ser en 12mm ud til at koste 676 kr, da er den 1200x2550
Der findes også 8 og 10 mm.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3106
Der findes også 8 og 10 mm.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3106
Klik her for at svare