Er der nogen, der ved, hvor man kan finde asbest i forhold til ældre kakkelovne og røggangs-/skorstenstilslutninger?
Forresten, hvad er forskellen mellem røggangstilslutning og skorstentilslutning, eller mener man det samme? Altså tilslutningen mellem ildstedet og selve røggangen i skorstenen/muren?
Jeg har hørt, at man kan finde asbest ved/i gamle kakkelovne og røggangs-/skorstenstilslutninger, men jeg har ikke forstået, hvor man finder dette i så fald, og i hvilken form asbesten da er? Som isolering? I mørtlen?
Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg har fundet en form for løst materiale i bunden af en muret kanal, der nu bruges som udsugningskanal, men som tidligere blev brugt som røgkanal. Jeg kan forestille mig, at der tidligere har stået en kakkelovn her. Jeg overvejer, om det løse materiale kan være rester fra en eller anden form for asbestisolering mellem den tidligere kakkelovn og røgkanalen. Eller måske er det bare gammelt "skidt", dvs. en blanding af mørtel, affald, sod.
Taknemmelig for tips og gode råd!

Og, til dem af jer, der har irriteret jer over, at jeg har spurgt om asbest tidligere, det er længe siden nu, og jeg søger kun konstruktive svar.