S
Mener du, at jeg skal støbe hele væggen med beton?

Tanken har strejfet mig, men det er jo også et rigtigt hestearbejde. Bare at bygge en form, der kan holde, er mindst lige så meget arbejde som at montere cembritpladerne.

Pladerne monterer jeg på regler, der sættes op først. På den måde får jeg en helt glat og jævn væg. Første tanke var at montere dem med afstandsstykker mod den eksisterende væg. Men det vil som sagt blive svært at få jævnt, det bliver svært at montere, og pladerne skal monteres med skrue hver 20 cm. Det bliver simpelthen ikke godt. Jeg skal undersøge mulighederne for at bruge stålregler, der er 27 mm. Så bygger det ca. 35-40 mm ud fra den eksisterende vægs yderste punkt. Det kan jeg nok leve med :)

S
Ja, spørgsmålet er, om man klarer sig med 9mm, eller om man af en eller anden grund bør gå på 12mm?

S Snickerick sagde:
Mener du, at jeg skal støbe hele væggen i beton?

Tanken har strejfet mig, men det er jo også et rigtigt hestearbejde. Bare det at bygge en form, der kan holde, er mindst lige så meget arbejde som at montere cembritpladerne.
Spørgsmålet er, hvor stabil formen skal være, hvis man kan acceptere at støbe dem, lad os sige 5dm ad gangen. Ulempen er vel, at det ikke bliver så billigt, hvis man ikke har nogle fornuftige støbeplader. Skal man sætte fliser, er OSB sikkert nok.

Hvis du regner, som du skriver, er det nok ellers godt for at undgå risikoen for revner i pladesamlingerne.

S
Organisk materiale er absolut ikke en mulighed.

S
Jo, jeg har testet varianten med at støbe beton. Det fungerer, men kræver en ret stabil form, og det er som sagt ikke så lidt arbejde, især når man kommer lidt op, og særligt den sidste del op mod loftet.

Lige nu er det store spørgsmål, om jeg kan finde nogle passende regler, der ikke bygger så meget på dybden. En stålregel på 25mm typ havde siddet som en smæk. At ordne et fastgørelsespunkt midt på, hvis det skulle kræves, er jo ikke noget større problem.

Jeg ville grave fugerne ud og fylde med mørtel.

Sådanne påskålningar på indersiden af gamle odrænerede kældervægge plejer at få fugtproblemer, uanset hvad man gør.

M
H heimlaga sagde:
Jeg ville grave ud fugerne og fylde med mørtel.

Sådan nogle påskålninger på indersiden af gamle udrænede kældervægge plejer at få fugtproblemer uanset hvad man gør.
De er jo ikke tænkt at være helt tørre heller. De er jo præcis som madkældere lavet til at være lidt passende kolde og rå.

S
Hmmm, er det ikke på tide, at K-Rauta kører en 20% klubdag igen snart :)
Det ville jo sidde som smurt :)

S
Nu bliver det nok sådan, at jeg sætter plader på alle "indre vægge", og på ydervægge gør jeg enten sådan, at jeg fjerner al puds, skraber fugerne ud og fylder dem, og så må vi se, om jeg pudser, eller om jeg nøjes med at fugen om. Stenene, som kom frem, da man rengjorde ordentligt, er jo rigtig fine. synd at gemme dem bag en masse puds.

@Snickerick Blev det godt med fibercementpladerne? Jeg overvejer en lignende løsning til min kælder, men især til ydervæggene.

H henkeson sagde:
@Snickerick Blev det bra med fibercementskivorna? Jeg er inde på en lignende løsning til min kælder, men fremfor alt til ydervæggene
En af mine første projekter jeg delte med her i forummet handlede om kældervæg. Sådan gjorde jeg mod indvendige vægge, og havde jeg ikke haft helt ødelagt letbeton mod alle ydre dele, havde jeg gjort det samme mod de ydre.
https://www.byggahus.se/forum/threa...egg-enbart-vaeggar-som-aer-mot-insida.388893/

D Davion sagde:
En af mine første projekter jeg delte med mig af her i forumet handlede om kældervæg. Sådan her gjorde jeg mod indervæggene og havde jeg ikke haft helt søndervitret letbeton mod alle ydre dele havde jeg gjort ligeså mod de ydre.
[link]
Tak for infoen. Er inde på samme regeløsning, men med fibercementplader. Burde fungere godt mod ydervægge.

S
H henkeson sagde:
@Snickerick Blev det bra med fibercementskivorna? Jag er inde på en lignende løsning til min kælder, men frem for alt til ydervæggene
Ja, jeg synes det blev meget godt. Supertilfreds. Let at holde rent og pænt, let at sætte ting op på væggene, føles hyggeligt.

Lyder lovende. Har du et billede af det?

Jeg skal bygge vaskerum i kælderen, men vil ikke have, at det skal blive for meget "industri" - følelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.