9,307 læst ·
28 svar
9k læst
28 svar
Kældervæg, hvordan renovere
Mener du, at jeg skal støbe hele væggen med beton?
Tanken har strejfet mig, men det er jo også et rigtigt hestearbejde. Bare at bygge en form, der kan holde, er mindst lige så meget arbejde som at montere cembritpladerne.
Pladerne monterer jeg på regler, der sættes op først. På den måde får jeg en helt glat og jævn væg. Første tanke var at montere dem med afstandsstykker mod den eksisterende væg. Men det vil som sagt blive svært at få jævnt, det bliver svært at montere, og pladerne skal monteres med skrue hver 20 cm. Det bliver simpelthen ikke godt. Jeg skal undersøge mulighederne for at bruge stålregler, der er 27 mm. Så bygger det ca. 35-40 mm ud fra den eksisterende vægs yderste punkt. Det kan jeg nok leve med
Tanken har strejfet mig, men det er jo også et rigtigt hestearbejde. Bare at bygge en form, der kan holde, er mindst lige så meget arbejde som at montere cembritpladerne.
Pladerne monterer jeg på regler, der sættes op først. På den måde får jeg en helt glat og jævn væg. Første tanke var at montere dem med afstandsstykker mod den eksisterende væg. Men det vil som sagt blive svært at få jævnt, det bliver svært at montere, og pladerne skal monteres med skrue hver 20 cm. Det bliver simpelthen ikke godt. Jeg skal undersøge mulighederne for at bruge stålregler, der er 27 mm. Så bygger det ca. 35-40 mm ud fra den eksisterende vægs yderste punkt. Det kan jeg nok leve med
Spørgsmålet er, hvor stabil formen skal være, hvis man kan acceptere at støbe dem, lad os sige 5dm ad gangen. Ulempen er vel, at det ikke bliver så billigt, hvis man ikke har nogle fornuftige støbeplader. Skal man sætte fliser, er OSB sikkert nok.S Snickerick sagde:
Hvis du regner, som du skriver, er det nok ellers godt for at undgå risikoen for revner i pladesamlingerne.
Jo, jeg har testet varianten med at støbe beton. Det fungerer, men kræver en ret stabil form, og det er som sagt ikke så lidt arbejde, især når man kommer lidt op, og særligt den sidste del op mod loftet.
Lige nu er det store spørgsmål, om jeg kan finde nogle passende regler, der ikke bygger så meget på dybden. En stålregel på 25mm typ havde siddet som en smæk. At ordne et fastgørelsespunkt midt på, hvis det skulle kræves, er jo ikke noget større problem.
Lige nu er det store spørgsmål, om jeg kan finde nogle passende regler, der ikke bygger så meget på dybden. En stålregel på 25mm typ havde siddet som en smæk. At ordne et fastgørelsespunkt midt på, hvis det skulle kræves, er jo ikke noget større problem.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
De er jo ikke tænkt at være helt tørre heller. De er jo præcis som madkældere lavet til at være lidt passende kolde og rå.H heimlaga sagde:
Nu bliver det nok sådan, at jeg sætter plader på alle "indre vægge", og på ydervægge gør jeg enten sådan, at jeg fjerner al puds, skraber fugerne ud og fylder dem, og så må vi se, om jeg pudser, eller om jeg nøjes med at fugen om. Stenene, som kom frem, da man rengjorde ordentligt, er jo rigtig fine. synd at gemme dem bag en masse puds.
En af mine første projekter jeg delte med her i forummet handlede om kældervæg. Sådan gjorde jeg mod indvendige vægge, og havde jeg ikke haft helt ødelagt letbeton mod alle ydre dele, havde jeg gjort det samme mod de ydre.H henkeson sagde:
https://www.byggahus.se/forum/threa...egg-enbart-vaeggar-som-aer-mot-insida.388893/
Tak for infoen. Er inde på samme regeløsning, men med fibercementplader. Burde fungere godt mod ydervægge.D Davion sagde:
Klik her for at svare