S
Hejsa

Har et +100 år gammelt hus. Kælder med fundament i natursten. I kælderen er pudset ved at falde af væggene, i form af sand, nærmest.

Så jeg overvejer lidt, hvordan jeg skal løse det hele.

En mulighed er at fjerne alt puds, rense stenene grundigt, så de bliver rene. Lægge på kalkgrund og derefter kalkpuds. Men det er jo et kæmpearbejde, og det er en råkælder, skal blive fyrrum. Vil få det rent og nogenlunde pænt, men ikke bruge det halve af en livstid på at renovere det. Der er andre ting også ;)

Så jeg har overvejet, om der findes nogle alternativer. En form for plademateriale eller lignende, man kunne sætte op. Men har ikke fundet noget.

Nogen der har nogle tips til, hvordan man løser dette på den enkleste og mest effektive måde?

Målet er et par ting, at få det "støvfrit", altså en overflade, der ikke afsætter en masse støv, sand og snavs, samt nogenlunde lyst. En frisk kælderfornemmelse helt enkelt.

Hej,
skal du have nogle slags plader, er det vigtigt at få dem af uorganisk materiale; Cembrit f.eks.
Sælges i de fleste varehuse, sørg for at fastgøre med lim/skruer tilpasset formålet. Disse plader eller deres ækvivalenter er slidstærke fiber cement plader, der kan males med puds/sokkel/kalk og maling, der tillader fugtvandring.
Jeg personligt ville have pudset op med et "passende tykt" lag med B eller C mørtel, ville have ofret et par aftener på det, og pengepungen ville have kunnet lide mig bedre. Ville også have sørget for at få en behagelig struktur på væggen.

Samtidig ville det have været en perfekt lejlighed for den der lydbog eller P3 Dokumentar?

S
Tak for tipset. Det vil dog kræve en hel del mere end to aftener på dette. Det er det, der er sagen. Det vil tage flere aftener bare at fjerne det, der skal fjernes først. Derefter skal væggen rengøres, så ny puds kan hæfte. Så har jeg lært, at det er kalkpuds, der gælder. Først en kalkgrund, som man børster på, og da kun på selve granitten. Puds hæfter tilsyneladende ikke på granitten, da den ikke er et sugende materiale. Dernæst på med pudsen.

Havde det bare været at pudse væggen, havde det været en bagatel.

Lydbøgerne lyder altid i høreværnene, medmindre der er noget godt i radioen ;)

Jeg kigger på pladerne, men gætter på, at jeg ender med at stå der med pudsen alligevel.

S
Ser nu at cembrit koster 250,-/kvm på K-rauta, og de plejer at være langt fra billigst.
Men alligevel, det er jo helt klart i paritet med omkostningerne for at pudse. Det vil roligt gå en sæk puds per kvadratmeter, sandsynligvis mere. Så det kan endda være, at det bliver billigere med Cembrit.

Hmmm, dette var jo lidt af det, jeg ledte efter, men aldrig rigtig troede på, at jeg ville finde.
Nu må jeg begynde at overveje.

Hvad er ulemperne, hvis jeg helt enkelt bare skulle montere cembrit-plader uden på kælderens grundmur?

Må finde en god måde at fastgøre dem på, men det bør vel ikke være noget større problem, håber jeg. Skrue fast med afstandsstykker i plast er vel løsningen sandsynligvis.

Nu fik jeg virkelig noget at tænke på.

Sjovt at du fik noget at tænke over, jeg arbejder selv i det varehus, du nævnte, men det er en anden historie.

Plastdistancer eller stålregler fungerer godt, mål op antal kvm og do the math.

Selvom jeg er stædig og siger, at jeg ville pudse, så er cembrit et fantastisk godt alternativ. Bygger du ud med 25mm distancer, så har du bygget ud ca. 35mm hvilket ikke er så slemt?

S
Aha, der ser man ;)

Fordelene, som jeg ser det, ved at sætte plader op er flere:
1. Jeg slipper for det store arbejde med at fjerne al den gamle puds og rengøre granitten.
2. Det er et enkelt og ligetil arbejde at sætte pladerne op, som giver et hurtigt resultat.
3. Jeg får fine, lige vægge som er nemme at anvende og holde rene.

Jeg overvejede stålreglar, men det føltes lidt skørt med tanke på fugt osv., men det er måske ikke noget problem? Det ville jo være fantastisk, hvis der fandtes stålreglar, der ikke bygger mere end 25mm, men det antager jeg, at der ikke gør, eller?

Hvad bruger man som afstandsstykker, når man sætter det som sokkelbeklædning?

K-Rauta ligger allerlængst væk fra mig. Jeg har Beijer, Hornbach, Bauhaus og Byggmax meget tættere på. Så det plejer altid at blive en af dem i første omgang.

Fordelene er klart flere end ulemperne, i tid og arbejde. Passer desuden skidegodt i rårum.
Har ikke alle specifikationer foran mig men tjek
http://www.cembrit.se/invaendigt/cembrit-multi-force/

Længere nede på siden findes montagevejledninger.

Hvordan ser det ud på ydersiden, nogen fugt som presser på, dræneret?

S
Ja, der stiger fugt op i grunden, nedefra/udefra. Huset er over 100 år gammelt og ikke omdræneret i lang tid, hvis nogensinde.

Jeg tænkte en anden let forbudt tanke, og det var at bruge trykimprægneret. Det burde jo fungere med hensyn til fugten i hvert fald. Men hvordan er det med skimmelrisiko?

S
michfris michfris sagde:
Fordelene er klart flere end ulemperne, i tid og arbejde. Passar desuden skidegodt i grovrum.
Har ikke alle specs foran mig men tjek
[link]

Længere nede på siden findes montageanvisninger.

Hvordan ser det ud på ydersiden, nogen fugt der presser på, dræneret?
Aha, Multi-force, det er jo præcis den plade, der findes hos byggmax for 170:-/kvadratmeter.
Det føles som om, de har lavet den netop til mig. :) Skal afsted en tur nu og benytter lejligheden til at kigge ind på byggmax og tage et kig på den.

Tjekkede monteringsanvisningen nu også, dette føles helt perfekt, præcis hvad jeg ledte efter. Indså dog, at det kan blive lidt bøvlet, der hvor der er kældervinduer. Men konstaterer, at hvis jeg sætter disse på alle "indervægge", så er det den større del af arbejdet, og så kan jeg alligevel hellige mig at pudse kun ydervæggen, føles måske bedst sådan, det er jo den, der tager mest fugt også. Så bliver det et godt kompromis kan man sige :)

Verdensklasse!
Klip med vinkelsliber og skive til beton, skær som i smør. Eller med stiksav med klinge til formålet.
Gør det udendørs dog, det kommer til at støve noget så grumt.
Brug ikke trykimprægneret træ indendørs, det er ikke at anbefale plus det vil alligevel rådne inden for overskuelig tid.

S
Ok, tak for tipsene.

De skriver i monteringsanvisningen, at man kan køre med almindelige træværktøjer, og anbefaler Festool TS55 med skinne og støvsuger, og skriver, at det giver et godt arbejdsmiljø. Men det slider ret godt på klingen eller?

Ikke nødvendigvis, materialet er ikke hårdt som beton men mere.. Muligvis hårdt.. Svært at sammenligne med noget. Jeg brugte en betonskæreskive, fordi det var det, jeg havde tættest på hånden. Foreslår de noget andet, så følg deres anvisninger.

S
Ser nu også, at prisforskellen mellem Byggmax og K-rauta ikke var så stor, samt at K-rauta har lidt flere dimensioner. Bl.a. 1200 bredde og 12mm tyk, hvilket Byggmax ikke har. Men så bliver pladerne vel så tunge, at man ikke kan håndtere dem, antager jeg.

Vægten er ikke et problem, men lettere hvis man er to.
Pladen findes i 9 mm tykkelse også, naturligvis billigere.

Hvis du kan ofre 50mm, ville jeg støbe med beton efter du har fjernet en del puds. Men det er måske fordi jeg forestiller mig væggen så ujævn, at pladerne vil blive svære at få til at ligge jævnt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.