Jeg har brug for tips om, hvordan jeg skal renovere vores kældervæg på den bedste måde.
Lidt baggrund:
Hele rummet er ca. 40 kvm og har bl.a. været brugt som garage. Den tidligere ejer isolerede væggene indefra, selvom den nederste halvdel af væggen er under jordniveau. Jeg har for nylig fjernet denne indvendige væg. Pudsningen er noget påvirket af den gamle, tilføjede indvendige væg og er nogle steder smuldrende og løsner let.
I et andet rum med samme problem i kælderen har jeg bredspartlet, men ved maling slapp det yderste lag alligevel.
Har brug for et stabilt indre lag i dette rum.
Jeg overvejer nu, om jeg skal net hele væggen og påføre ny puds. Eller findes der et bedre alternativ?
Lidt baggrund:
Hele rummet er ca. 40 kvm og har bl.a. været brugt som garage. Den tidligere ejer isolerede væggene indefra, selvom den nederste halvdel af væggen er under jordniveau. Jeg har for nylig fjernet denne indvendige væg. Pudsningen er noget påvirket af den gamle, tilføjede indvendige væg og er nogle steder smuldrende og løsner let.
I et andet rum med samme problem i kælderen har jeg bredspartlet, men ved maling slapp det yderste lag alligevel.
Har brug for et stabilt indre lag i dette rum.
Jeg overvejer nu, om jeg skal net hele væggen og påføre ny puds. Eller findes der et bedre alternativ?
Det vigtige er, at fugten kan vandre frit i væggen. Bank alt løst puds ned og reparer skaderne, hvilket mørtel du skal bruge, afhænger af, hvad det er pudset med i dag. Du maler derefter med silikatmaling, som er diffusionsåben og kan håndtere fugt uden at slippe.
Senest redigeret:
Væggen er pudset i 60'erne.mexitegel sagde:
Hvilken type puds er bedst?
Det man skal forholde sig til er, at man ikke må pudse med et hårdere mørtel end det, der sidder der i dag. Jeg vil gætte på, at du har kalkmørtel/puds på væggene i dag, og så kan du fortsætte med det.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Man kan jo påføre fix med grovtandet spartel på væggene, fx REX Fix.
Og derefter pudse på det, så får du fæste med mørtelen i fixen.
Og slippe for at slibe malingen af.
Har gjort det nogle gange, og gjorde det for nylig på mosaik.
Og det fungerede godt.
Dog på mosaikken anvendte jeg rosa gips primer først 2 gange.
Og derefter pudse på det, så får du fæste med mørtelen i fixen.
Og slippe for at slibe malingen af.
Og det fungerede godt.
Dog på mosaikken anvendte jeg rosa gips primer først 2 gange.
Senest redigeret:
mexitegel sagde:
Men hvis man i stedet stryger primer og grundningsbruk A ud over hele væggen. Burde det ikke give tilstrækkelig hæfte da?N neo11 sagde:Man kan jo påføre fix med grovtandet spartel på væggene, fx REX Fix.
Og så pudse på det, da får du hæfte med mørtlen i fixen.
Og slipper for at slibe malingen af.
Og det virkede godt.
Men på mosaikken brugte jeg rosa gypsum primer først 2 gange.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Så hænger pudsen bare i nettet, efter 6 måneder - et par år sprækker det.
Og du skal gøre det hele om.
Slibe malingen af og pudse.
Påfør fix og pudse.
Er de eneste alternativer, men påfører du fix, kan du ikke male med silikat.
Men har du ingen fugtproblemer, spiller det ingen rolle.
Og du skal gøre det hele om.
Slibe malingen af og pudse.
Påfør fix og pudse.
Er de eneste alternativer, men påfører du fix, kan du ikke male med silikat.
Men har du ingen fugtproblemer, spiller det ingen rolle.
Klik her for at svare